7
یکشنبه 20 بهمن 1398
شماره 7877
جشنواره
23023607
02123023901
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

دستمال‌های خیس دورریختنی!

نقد روز
کارکرد «درام» در آثار «محمد حسین مهدویان»، سیر پرفرازونشیبی را پشت‌سر گذاشته است؛ «ایستاده در غبار» را درنظر بیاورید که کمرنگی لایه دراماتیک و اساسا بی‌استفاده بودن آن در مسیری که کارگردان برای ساخت کاراکتر موردنظرش - احمد متوسلیان - درنظر داشته باعث می‌شود نتیجه نهایی، اثری متمایل به سینمای مستند باشد.
ویژه
«هنوز کم حرف می‌زنی. هنوزم ماتی. هنوز تو و چشات عشقه. حتما هنوزم دروغ نمی‌گی.»
در این روزهای شلوغ جشنواره و ازدحام عصبیت و شعار و جلوه‌فروشی با تکنیک و پروداکشن و غیره، «آتابای» ساعتی ما را درون دنیای درونی و بیرونی مردی درهم شکسته می‌برد و دگرگون شده برمی‌گرداند.
با فیلم عاشقانه «چندمترمکعب عشق» پا به عرصه فیلمسازی گذاشتند و در همان نقطه آغازین، با این فیلم به شهرت رسیدند.
چقدر فیلم ساختن در روزگار این‌ریختی، به «حال و روز» آدم بستگی دارد؛ آن‌هم آدمی با خصوصیات مسعود کیمیایی که عادت ندارد نسبت به دنیای مؤثر خود بی‌تفاوت باشد.
درباره وجوه فنی و ساختار بصری فیلم‌ها می‌توان ساعت‌ها بحث کرد و حتی به تحلیل نما به نمای فیلم پرداخت اما پیش از آنکه این عملیات سخت شروع شود، قاعدتاً باید از خود پرسید که آیا کلیت اثر ارزش این‌همه واکاوی و تحلیل را دارد؟

مستقل‌ ماندن گران است

بهنام بهزادی :سینمای مستقل از «تنها دوبار زندگی می‌کنیم» تا «من می‌ترسم» سحر سخایی؛ آهنگسازی و نوشتن موسیقی برای فیلم هایی که موسیقی ندارند
از زمانی که بهنام بهزادی نخستین فیلم بلند خود را ساخت تا امروز 12سال می‌گذرد. «تنها دوبار زندگی می‌کنیم» خبر از ظهور فیلمسازی مستقل و متفاوت در سینمای ایران می‌داد که هنجار متفاوتی در فیلمسازی دارد.
مردی با دوربین فیلمبرداری

مردی با دوربین فیلمبرداری

با اینکه سینما میراث‌دار هنرهایی همچون تئاتر، ادبیات، کورئوگرافی، نقاشی و عکاسی است، اما توانایی خاص و منحصربه‌فرد آن در نمایش تصاویر متحرک و جان‌بخشی به هر آنچه جلوی دوربین قرار می‌گیرد، قابلیتی به آن داده است که سایر هنرها از آن محروم هستند.
مسیر دشوار، کار دشوار
مسیر دشوار، کار دشوار
در سکانسی از تازه‌ترین فیلم نیکی کریمی، کاظم که بی‌جهت خود را آتابای نامیده تقریباً همه آدم‌های ماجرا به جای اینکه او را آتابای بنامند کاظم صدایش می‌کنند! برای کمک به روحیه دوست قدیمی‌اش داوود که به تازگی همسرش را از دست داده او را بالای یک تپه مرتفع می‌برد.

بونگ جون هو، کیمیایی، آتابای و کلی عصبانیت

فضای منفی
1- بونگ جون هو، کارگردان فیلم «انگل» که بخت اصلی کسب جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان 2020به شمار می‌رود، سردبیر مهمان شماره‌ ماه مارس مجله معتبر «سایت‌اند ساوند» شده است. د
PDF جشنواره
کوتاه جشنواره
4سال قبل «خوب، بد، جلف» به کارگردانی و نویسندگی فیلمنامه‌نویس باسواد و خوش‌فکر ایران «پیمان قاسم‌خانی» را در جشنواره دیده و شوکه از سینما بیرون آمده بودم! شوکه از اینکه پیمان قاسم‌خانی که از کاربلد‌ها و آبروداران این سینماست چرا آبرویش را به پول و گیشه فروخته و شوکه‌تر از اینکه کمیته انتخاب فیلم چه معیارهایی به غیر از ژانر کمدی فیلم را برای انتخاب فیلم‌ها داشته که این فیلم را برای بخش مسابقه انتخاب کرده‌اند.
لباس‌شخصی ازجمله فیلم‌هایی است که ذیل ماجرای نیمروز قرار می‌گیرد.