09
پنج شنبه 22 اردیبهشت 1401
شماره 8494
روز هفتم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

اردیبهشت، شیراز، حافظ، غزل سرودن

یادداشت
یا در کنار سعدی شعر تو را ستودن / من در بهار نارنج، غرقم بهارگونه
ویژه
بعید است کسی پیدا شود که شیراز رفته باشد و مجذوب آن همه زیبایی و طراوت در کنار مردمی باصفا و مهمان‌نواز نشده باشد.
لئوناردو دی کاپریو، ستاره سینمای آمریکا، تاکنون برای 161جایزه نامزد شده و 54جایزه از بین آنها را از آن خود کرده است.
با شروع فصل گرما مصرف نوشیدنی‌های خنک و دلچسب زیاد می‌شود و بسیاری از افراد برای رفع عطش سراغ انواع مختلف نوشابه، آب معدنی و بسیاری دیگر از نوشیدنی‌های صنعتی و کارخانه‌ای می‌روند اما در این میان هنوز تعداد کسانی که شربت‌های خانگی و سنتی را به این قبیل نوشیدنی‌ها ترجیح می‌دهند کم نیست.
ردیف جلو نشسته‌اند، نزدیک سکوی کوتاهی که صندلی آقا وسط آن قرار گرفته. از جا و مکانشان و نوارهای پهنی که روی شانه‌هایشان حمایل شده، می‌توان حدس زد که خاص‌تر از بقیه میهمانان هستند. آنها کارگران برگزیده «جشنواره ملی امتنان از کارگران گروه‌های کار و واحدهای نمونه کشور» هستند؛ کارگرانی که در حوزه تولید و صنعت کشور طرح‌های خلاقانه‌ای ارائه کرده‌اند؛ طرح‌ها و ابداعاتی که می‌تواند جزو برگ‌های برنده ما در خلاصی از تنگنای تحریم‌ها باشد و نشان دهد کارگران عرصه تولید و مردان میدان عمل، دغدغه‌ها و نگرانی‌های آقا و نیازهای کشور را خوب می‌شناسند.
گاهی وقت‌ها، در برخی از افراد و خانواده‌ها، رویکردی دیده می‌شود که عموما کار یدی و کار کارگری و... را در ذهن‌شان چندان دارای ارزش نمی‌دانند. این در حالی است که چنین نگاهی، هم با رویکردهای سبک زندگی ایرانی‌-اسلامی، هم با رویکردهای توسعه ولو به سبک کشورهای پیشرفته و هم با رویکردهای روان‌شناختی و اخلاق مدرن و... در تضاد است.
کردستانی‌ها خیلی وقت بود که منتظر بودند تا یکی از خاص‌ترین مناطق ایران، ثبت جهانی یونسکو شود؛ اتفاقی که در سال‌2021 بالاخره افتاد و کردستانی‌ها را حسابی خوشحال کرد. اورامان، منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم خاص است که در استان‌های کردستان و کرمانشاه واقع شده.

سال‌ها منتظر نقشی جدی بودم

هومن حاجی عبداللهی، ستاره رمضانی تلویزیون از بالا و پایین «خوشنام» و بازیگری می‌گوید
وقتی هومن حاجی عبداللهی را می‌خواهید به یاد بیاورید، او را با چه چیزهایی در ذهن‌تان به یاد می‌آورید؟ کودکان و نوجوانان و حتی بزرگ‌ترها، تا سال‌ها او را با عروسک «پنگول» به یاد می‌آوردند.
مجبور نیستی شاگرد اول باشی

مجبور نیستی شاگرد اول باشی

سال‌ها از روزهایی که دانش‌آموز بودیم گذشته اما هنوز کابوس می‌بینیم که سر جلسه امتحان نشسته‌ایم، با ناباوری به سؤالات روی برگه نگاه می‌کنیم و هیچ‌چیز بلد نیستیم!
سرزمین آسیاب‌های بادی و گل‌های لاله
سرزمین آسیاب‌های بادی و گل‌های لاله
هرگاه صحبت از بی‌طرفی در مجامع بین‌المللی به میان می‌آید ناخودآگاه نام دادگاه لاهه بر سر زبان‌ها می‌افتد و این شهر غربی هلند به «پایتخت حقوقی جهان» هم معروف شده است.
با اینکه از کودکی به نوشتن علاقه داشته، تصور نمی‌کرده که روزی نویسندگی شغل او باشد. احمد مدقق، نویسنده‌ای که اصالت افغان دارد، 5سال بعد از مهاجرت خانواده‌اش به ایران در سال 1364 در قم به دنیا آمده است.

سلام بهاری به کوفته و دلمه و کشک‌بادمجان

اگر از منوی غذاهای یکنواخت و تکراری خسته شده‌اید و به‌دنبال چند غذای متفاوت هستید چند پیشنهاد خوب و خوشمزه برای شما داریم. در این روزها که قیمت برنج هم سر به فلک کشیده می‌توانیم به سراغ غذاهای سنتی و مقوی ایرانی برویم که خوردن آنها با نان داغ و برشته طعم و مزه دیگری دارد.

همسایگی کلمه‌ها و تصویرها

برای کتابخوان‌ها، پرسه‌زدن در دنیای کتاب‌های متنوعی که تجربه تازه‌ای از مطالعه می‌سازند، از دوست‌داشتنی‌ترین لذت‌هاست.

یک شاخه گل در دستم

در بسیاری از کشورهای دنیا رسم بر این است که مردم برای ابراز عشق یا به پاس قدردانی از یکدیگر گل هدیه می‌دهند و معتقدند که گاهی یک شاخه گل بیش از هدایای نفیس کارکرد دارد.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
شبیه به بسیاری از فیلم‌هایی که موضوعات روانشناسی در آنها پررنگ است، فیلم «پناه بگیر» از ابتدا تا انتها از احساسات تعلیق و ترسی نهان پر شده است. وقتی کورتیس شروع به دیدن رویاها و توهمات آخرالزمانی می‌کند، به این نتیجه می‌رسد که عقلش را از دست داده.
در دهه40که فوتبال ایران چشم به قله فوتبال آسیا داشت نام یک مربی بیش از همه مربیان شاغل در فوتبال ایران شنیده می‌شد؛ «زدراکو رایکوف» که به‌عنوان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال یوگسلاوی و با کوله‌باری از تجربه به ایران آمده بود تا فوتبالمان را دگرگون کند.
روزی که پاس تهران با مربیگری فیروز کریمی روی قله فوتبال آسیا ایستاد، خیلی‌ها بر این باور بودند که فوتبال ایران بعد از یک دوره ملال‌آور یک‌بار دیگر به سطح اول فوتبال آسیا برگشته و قهرمانی در مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی آسیا دیگر برای تیم‌های ایرانی آرزوی محالی نخواهد بود.