• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 22 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160375
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ پناه بگیر


شبیه به بسیاری از فیلم‌هایی که موضوعات روانشناسی در آنها پررنگ است، فیلم «پناه بگیر» از ابتدا تا انتها از احساسات تعلیق و ترسی نهان پر شده است. وقتی کورتیس شروع به دیدن رویاها و توهمات آخرالزمانی می‌کند، به این نتیجه می‌رسد که عقلش را از دست داده. با این حال، او نمی‌تواند بی‌خیال تمام این رویاهای عجیب شود و در نتیجه می‌خواهد از همسرش سامانتا و دخترش در برابر طوفانی که قرار است به دنیا پایان دهد محافظت کند. نتیجه این است که کورتیس به شکلی دیوانه‌وار پروژه ساختن یک پناهگاه آخرالزمانی را در حیاط پشتی خانه‌شان استارت می‌زند. مایکل شنون، جسیکا چستین، شی ویگم، تووا استورات و کتی بیکر ازجمله بازیگران این فیلم تحسین‌شده هستند. این فیلم پس از اکران در سال‌2011در چندین جشنواره مختلف نامزد دریافت جایزه شد.

  مسئله مرگ و زندگی

مسئله مرگ و زندگی کنایه‌ای است که همیشه در باب اهمیت یک موضوع به‌کار می‌بریم اما این‌بار داستان واقعاً درباره مرگ و زندگی است؛ داستان زیبایی که شرح خاطرات جالب زوج درمانگر، آروین یالوم و همسرش مریلین یالوم است و با نگاه به پایان زندگی نوشته شده. روانشناسی مادی‌گرا، شاید همیشه مرگ را نادیده بگیرد یا سعی کند از آن فرار کند. اما نویسندگان این اثر با شجاعت با مسئله پیری و مرگ که در پی آن می‌آید مواجه شده‌اند و در یادداشت‌هایی کوتاه زندگی خود را نوشته‌اند؛ زندگی‌ای که به این مرحله نزدیک می‌شود و باید متناسب با آن تغییر کند. این کتاب از نشر دنگ را باید اثری ممتاز در این زمینه دانست؛ چراکه از نقش پختگی و تجارب انسانی صحبت می‌کند و شاید دیدگاهی کمی متفاوت از دیدگاه جامعه به ما بدهد.

  انگارکه

در معرفی این پادکست آمده: «اهداف و افکار ما آدم‌ها همه‌‌چیز ماست طوری که با آنها نفس می‌کشیم و روزهایمان را می‌گذرانیم. ما طوری زندگی می‌کنیم انگار که مردان از زنان برترند، انگارکه بدی حکمفرماست و.... این انگارکه‌ها واقعیت ندارد اما ما جوری زندگی می‌کنیم انگارکه آنها واقعی هستند. به‌عبارت دیگر ما آنها را واقعی می‌کنیم. این پادکست در تلاش است با ارائه مطالب در حوزه سلامت روان تا حدی به آگاهی عمومی از این انگار‌که‌ها و روایت‌ها کمک کند تا بتوانیم جنبه‌های دیگری از این روایت‌ها را ببینیم و کمی به واقعی‌بودن آنها شک کنیم». مثل همه پادکست‌های دیگر، این پادکست را هم می‌توانید از همه پلتفرم‌های پخش محتوای صوتی بشنوید و از نکته‌هایش نهایت استفاده را ببرید.

  بیماری هلندی در اقتصاد ایران

بیماری هلندی در عرصه اقتصاد بیماری شناخته‌شده‌ای است. بیماری هلندی یک مفهوم اقتصادی است که تلاش می‌کند رابطه بین بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی و رکود در بخش صنعت را توضیح دهد. این مفهوم بیان می‌کند که افزایش درآمد ناشی از منابع طبیعی می‌تواند اقتصاد ملی را از حالت صنعتی خارج کند. این اتفاق به‌علت افزایش نرخ ارز رخ می‌دهد که صنعت را در بخش رقابت ضعیف می‌کند. در این کتاب، نویسنده به خطرات ناشی از اکتشاف منابع طبیعی و تزریق بی‌رویه ارز به اقتصاد کشورها اشاره می‌کند و با این حساب می‌توان «بیماری هلندی در اقتصاد ایران» را یک کتاب اقتصادی تمام عیار دانست که خواندن آن برای علاقه‌مندان به علم اقتصاد توصیه شده است. اگر به مباحث اقتصادی به‌ویژه دلیل رکود اقتصاد ایران علاقه دارید خواندن این کتاب را از دست ندهید.

  توپ را بگیر پاس بده

در فوتبال اسپانیا از پپ گواردیولا به‌عنوان یک مربی نوگرا که نقشی اساسی در تحول فوتبال این کشور ایفا کرده، نام می‌برند اما عده‌ای معتقدند این مربی با ارائه سبکی جدید، فوتبال دنیا را تحت‌تأثیر قرار داد. او به پاسکاری‌های زیاد و مالکیت بالای توپ برای ایجاد موقعیت روی دروازه حریف اعتقاد راسخی دارد و با همین شیوه که به «تیکی تاکا» معروف شد، دوران درخشانی را در بارسلونا سپری کرد. این مستند به معرفی باشگاه فوتبال بارسلونا و اوج‌گیری آن از سال 2008 تا 2012 با سرمربیگری پپ گواردیولا می‌پردازد. موضوع تفاوت‌های تیم پپ با سایر تیم‌های تاریخ فراتر از یک بحث ساده فوتبالی به‌نظر می‌رسد و مستند «توپ را بگیر، توپ را پاس بده» چنین دیدگاهی را به چالش می‌کشد.

  گاو خشمگین

این فیلم، روایت زندگی بوکسور مشهوری به‌نام جیک لاموتا است که خیلی زود از کوره در می‌رود و گاهی خشونت رفتاری را از خودش بروز می‌دهد. خصوصیات اخلاقی لاموتا باعث می‌شود در رینگ مسابقه همیشه پیروز و سربلند باشد اما همین عصبانیت مفرط، زندگی شخصی‌اش را به مرز نابودی می‌کشاند. «گاو خشمگین» از بهترین فیلم‌های مارتین اسکورسیزی، کارگردان مشهور سینمای آمریکاست و در آن به‌زیبایی هرچه تمام‌تر زندگی جیک لاموتا، با بازی تحسین‌برانگیز رابرت دنیرو به تصویر کشیده می‌شود. بازی بی‌نقص رابرت دنیرو در نقش لاموتا یکی از نقاط درخشان این فیلم است اما خیلی‌ها فیلمنامه قوی را بزرگ‌ترین ویژگی فیلم گاو خشمگین می‌دانند. رابرت دنیرو به‌خاطر بازی در این فیلم جایزه اسکار گرفت.

رادیو ساگا

دنیای قصه‌ها و افسانه‌ها همیشه جالب و شنیدنی است؛ جایی که ما را از واقعیت مکان و زمانی که در آن هستیم دور می‌کند و به جهانی خیالی می‌برد. در دنیای قصه‌ها، نشد وجود ندارد و شاید هم همین دلیل جذابیت قصه‌ها باشد؛ اینکه پر از اتفاقات عجیب و ناشناخته است و هیجان تازه‌ها را به همراه دارد. در رادیو ساگا حسین رضوی ما را با افسانه‌ها و اسطوره‌هایی از سرزمین‌های دور آشنا می‌کند؛ سرزمین‌های پررمز و رازی مانند یونان، هند، ژاپن و آمریکای جنوبی. راوی رادیو ساگا لحن خوبی برای روایت قصه دارد. اصلاً قرار نیست با گوش‌دادن آن به خواب برویم. برعکس هرچه بیشتر می‌شنویم، بیشتر برای شنیدن ادامه داستان کنجکاو می‌شویم. اگر به دنیای قصه‌ها و افسانه‌ها علاقه‌مندید، رادیو ساگا پیشنهاد ما به شماست.

افسانه اسطوره


کتاب «افسانه اسطوره» نوشته نجف دریابندری در 20فصل به بررسی مکتب‌های مختلف اسطوره‌شناسی پرداخته و نظرات تازه‌ای را در باب افسانه و اسطوره بیان می‌کند. هدف از نوشتن این کتاب به نقدکشیدن استفاده از کلمه اسطوره به جای افسانه است و نویسنده با بیان دلایل و نظرات خود سعی بر این دارد تا ایرادات و ابهامات در این مبحث را روشن کند. در قسمتی از متن این کتاب می‌خوانید: «شاید نخستین نکته‌ای که برای پاره‌ای از خوانندگان این کتاب مطرح می‌شود این باشد که اهمیت اصطلاح «افسانه» و کاربرد آن در معنای «میت» به‌جای «اسطوره» در چیست. پاسخ این است که در زبان فارسی همیشه افسانه در این معنی رایج بوده ولی امروز به‌نظر می‌آید که کلمه اسطوره در بسیاری موارد جای افسانه را گرفته است.»

افسانه تروآ

یک فیلم جنگی حماسی با اقتباس از حماسه هومر درباره جنگ تروآ میان یونانیان و سرنوشت انسان‌های دیگر این نبرد. این فیلم به کارگردانی ولفگانگ پترسن با فیلم‌های بزرگی مانند «گلادیاتور» و «ارباب حلقه‌ها» برابر است. در ابتدا بیان می‌کند که آگاممنون، پادشاه یونان، توانست کشورهای مختلف یونان را با هم متحد سازد. او حرص و طمع زیادی دارد و هدف او تصرف تمام دنیاست. برادر آگاممنون، منلائوس، می‌خواهد با شهر تروآ صلح کند. پس از چند درگیری و عدم‌نفوذ یونانیان به تروآ، یونانیان تصمیم می‌گیرند که اسب چوبی عظیمی بسازند که سربازان یونانی در آن مخفی شده باشند. پادشاه تروآ آن اسب چوبی را قبول می‌کند و سربازان به داخل شهر رفته و آن را نابود می‌کنند.

  Ratatouille 
(راتاتویی / موش سرآشپز)


شاید تاکنون فیلم و انیمیشن‌های بسیاری را با محوریت آشپزی و افرادی که به این هنر علاقه خاصی دارند دیده باشید اما انیمیشن راتاتویی یا همان موش سرآشپز یکی از جالب‌ترین و خاطره‌انگیزترین این انیمیشن‌هاست که حول غذاهای لذیذ و خوشمزه می‌چرخد و تفاوت آن در این است که قهرمان قصه یک موش است و این انیمیشن علاقه یک موش به نام رمی را به آشپزی به نمایش می‌گذارد. داستان راتاتویی به این شکل است که رمی تصمیم می‌گیرد تا به رؤیای دیرینه زندگی‌اش، آشپزی روی آورد اما مشخصا یک مشکل بزرگ سر راهش قرار دارد؛ اینکه او انسان نیست. این انیمیشن دوست‌داشتنی موفق شد در سال اکران خود مهم‌ترین جوایز سینمایی، یعنی اسکار و گلدن‌گلوب را از آن خود کند.

  راهنمای تغذیه سالم؛ قواعد خوردن

یکی از راه‌های حفظ سلامت، تغذیه سالم و دانستن درست خوردن است. در این زمینه کتاب‌های بسیاری نوشته و به رشته تحریر درآمده که از آن جمله می‌توان به کتاب «راهنمای تغذیه سالم؛ قواعد خوردن» نوشته مایکل پولان اشاره کرد. مایکل پولان روزنامه‌نگار، فعال اجتماعی، استاد دانشگاه و نویسنده آمریکایی است که کتاب‌های او که از شمار بهترین کتاب‌های تغذیه‌اند، به فروش بسیار بالایی در سطح جهان دست یافته. او کتاب «راهنمای تغذیه سالم؛ قواعد خوردن» بر اساس سنت‌های غذایی گوناگون نوشته شده و بیان می‌کند که چگونه فرهنگ‌های مختلف، در گذر زمان به نتیجه‌ای یکسان و واحد، در مورد اصول تغذیه‌ای رسیده‌اند. شفافیت و شوخ‌طبعی و استفاده از زبان عامیانه و روزمره از ویژگی‌های این کتاب است که باعث جذب مخاطب می‌شود.

  مستند Food Safari 
(سفرنامه غذا)


اگر علاقه‌مندید تا با غذاهای کشورهای دیگر آشنا شوید می‌توانید مستند Food Safari (فود سفری یا سیاحت غذایی یا سفرنامه غذا) را تماشا کنید. این مستند به معرفی غذاهای کشورهای دنیا می‌پردازد و توانسته امتیاز7.7 را از سایت IMDB به‌دست آورد. در هر قسمت این مستند، مجری آنکه یک آشپز استرالیایی است، سراغ چند تن از رستوران‌داران خارجی مقیم استرالیا رفته و به معرفی اجمالی چند غذا و دسر خاص از هر کشور و فرهنگ‌ مربوط به آن پرداخته. در بین مجموعه‌های این مستند بخشی به آشپزی ایرانی اختصاص دارد. غذاهای ایرانی معرفی شده شامل کباب کوبیده، کباب لقمه، کباب برگ، قورمه‌سبزی، دیزی، کله پاچه و زرشک پلو با مرغ، دسرها و شرینی‌ها و نان‌ها شامل نان تافتون، شیرینی کشمشی، شیرینی دانمارکی و فالوده است.

   توپ کشنده

در این فیلم مستند، زندگی بازیکنان معلولی به تصویر کشیده می‌شود که روی صندلی‌های چرخ‌دار بازی می‌کنند. آنها برای آنکه بتوانند به مسابقات پارالمپیک راه پیدا کنند باید بر موانعی چیره شوند. مستند «توپ کشنده» یکی از بهترین مستندهایی به شمار می‌رود که با موضوع انگیزشی ساخته شده و تاکنون الهام‌بخش بسیاری از ورزشکاران دارای معلولیت بوده است. موضوع این مستند صرفاً چیرگی بر موانع و انگیزه‌بخشی نیست و با تماشای آن، درک و بینشی واقعی از زندگی کسانی پیدا خواهید کرد که بنا به هر دلیلی از توانایی‌های انسان‌های سالم محرومند اما دست از تلاش بر نمی‌دارند. این مستند آمریکایی که محصول سال2005 است در بخش بهترین مستند، نامزد دریافت جایزه اسکار شد و جوایز و افتخارات دیگری در جشنواره‌های بین‌المللی کسب کرد.

   کشتی‌گیر

داستان این فیلم درباره کشتی‌گیری حرفه‌ای است که دوران اوجش به پایان رسیده و باید از ورزش کناره بگیرد. او برای گذران زندگی در فروشگاهی مشغول‌به‌کار می‌شود و می‌خواهد به دخترش که در کودکی رهایش کرده بود، بیشتر رسیدگی کند اما به سختی بیمار می‌شود. داستان این فیلم درباره ورزشکاری است که دوره طلایی‌اش در رینگ مسابقه به پایان رسیده‌است اما به شکل عجیبی تلاش می‌کند تا نامش همچنان بر سر زبان‌ها بیفتد. «کشتی‌گیر» داستان ورزشکاری را روایت می‌کند که از اشتباهات گذشته پشیمان شده و به‌دنبال رستگاری است. منتقدان بر این باورند که کشتی‌گیر، درام خوش‌ساختی است و باعث شد نام کارگردان و بازیگر اصلی آن یعنی میکی رورک که مدت‌ها بود کار ارزشمندی روی پرده نقره‌ای نبرده بودند، دوباره بر سر زبان‌ها بیفتد.

   پیراهن‌های همیشه

کتاب صوتی «پیراهن‌های همیشه» نوشته مرحوم حمیدرضا صدر، تک‌نگاری‌هایی در مورد ستاره‌های فوتبال دنیاست که نویسنده با نگاهی شخصی و متفاوت آنها را بازگو کرده است. هر فصل از این کتاب روایت لحظه‌های ماندگار یکی از این فوتبالیست‌ها به شمار می‌رود که مورد تحلیل و بررسی نیز قرار گرفته است. این کتاب که نخستین بار در سال‌1396به انتشار رسید، شامل داستان‌هایی از مردان مشهور فوتبال ایران و جهان مثل دیه گو مارادونا، زین‌الدین زیدان، دیوید بکام، کریستیانو رونالدو، لیونل مسی، نیمار، ناصر حجازی و همایون بهزادی است. داستان زندگی این فوتبالیست را پژمان جمشیدی روایت می‌کند. پیراهن‌های همیشه که یک کتاب صوتی 12ساعت و 38دقیقه‌ای است را نشر چشمه منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید