• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 22 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160370
+
-

آخرین میراث‌های ایرانی ثبت‌شده در یونسکو/منظر فرهنگی اورامانات


کردستانی‌ها خیلی وقت بود که منتظر بودند تا یکی از خاص‌ترین مناطق ایران، ثبت جهانی یونسکو شود؛ اتفاقی که در سال‌2021 بالاخره افتاد و کردستانی‌ها را حسابی خوشحال کرد. اورامان، منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم خاص است که در استان‌های کردستان و کرمانشاه واقع شده. سبک زندگی خاص و شیوه کشاورزی در دامنه‌های پرشیب، از بارزترین ویژگی‌های این منطقه است.

راه‌آهن سراسری ایران

همان سالی که اورامانات ثبت یونسکو شد، راه‌آهن سراسری ایران هم به این افتخار دست یافت. این خط سراسری راه‌آهن، استان‌های گلستان، مازندران، سمنان، تهران، قم، مرکزی، لرستان و خوزستان را به هم متصل می‌کند و 1400کیلومتر طول دارد. این خط سراسری راه‌آهن، هم از نظر ساخت و هم از نظر گردشگری و قدمت و جاذبه‌هایی که دارد، منحصر به فرد است.

جنگل‌های هیرکانی

ایران، دو اثر طبیعی ثبت شده در یونسکو دارد: کویر لوت و البته جنگل‌های هیرکانی. این جنگل‌ها هم مثل راه‌آهن سراسری ایران، کلا بین استان‌های گلستان و مازندران و گیلان و خراسان شمالی و سمنان گسترش یافته است. در واقع این جنگل‌ها از پارک ملی هیرکان جمهوری آذربایجان آغاز شده و تا خراسان شمالی امتداد دارد؛ یک‌جورهایی اطراف دریای خزر را شامل می‌شود.

چشم‌انداز باستان‌شناسی ساسانی منطقه فارس

بیشترین جاذبه‌های تاریخ ایران باستان را باید در استان فارس جست‌وجو کرد؛ جایی که همه‌ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی زیادی هم هست. حالا آثار به‌جا مانده از دوره ساسانی در شهرستان‌های فیروزآباد، کازرون و سروستان به شکل یک پرونده در یونسکو ثبت شده؛ شامل شهر باستانی بیشاپور، غار شاپور، کاخ ساسانی سروستان، شهر باستانی اردشیر خوره، کاخ اردشیر بابکان، قلعه دختر، نقش برجسته دیهیم‌گذاری و نقش برجسته پیروزی اردشیر بر اردوان.

شهر تاریخی یزد

یزد هم جزو فهرستی است که در 5سال اخیر به ثبت یونسکو رسیده است. مزیت بزرگ این شهر که باعث شد تا ثبت جهانی شود، بافت و ساخت معماری خاص بخش سنتی آن است. بادگیرها، مناره‌ها، گنبدها، حمام‌ها، بازارچه‌ها، آب‌انبارها، مسجدها، حسینیه‌ها، لردها، کارگاه‌های کوچک و... از شاخصه‌های معماری سنتی این شهر محسوب می‌شوند که بخشی از آنها پابرجا مانده.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید