13
شنبه 26 تیر 1400
شماره 8271
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

تقدیم به هیچ‌کس

یادداشت یک
ساده‌لوحانه است اگر فکر کنیم اینکه نامه‌نویسی دیگر وجود خارجی ندارد، الزاما اتفاق بدی به وقوع پیوسته است.
ویژه
ما ایرانی‌ها شاید بیشتر از همه مردم جهان به‌دنبال پریدن از روی دیوارهای آتش بوده‌ایم، به امید اینکه شاید چیزهای جدیدی پسِ پشت این دیوارها در انتظارمان باشد.
برفی نباریده. در خیابان روبه‌روی خانه ماشین رفت‌وآمد می‌کند».
لابد باید خوشحال باشم که تکنولوژی با همه دستاوردهایش، دست‌کم در حوزه زبان زورش به هوش بشری نرسیده و هنوز هیچ امکانی نیافته که زبان سرش بشود و بتواند متن شنیداری را به متن مکتوب بدل کند! البته این ماجرا یکی از مهم‌ترین حسرت‌های زندگی‌ام خواهد بود و داغ یک نرم‌افزار که مصاحبه ضبط‌شده تحویلش بدهی و برایت به‌اصطلاح «پیاده کند» بر دلم می‌ماند.
اینترنت و جست‌وجو در گوگل به بخش جدانشدنی زندگی روزمره ما بدل شده و با گوشی‌های هوشمند، دیگر کمتر کسی است که نداند آسان‌ترین راه برای پیدا کردن اطلاعات چیست؟ وقتی جواب سؤالی را نمی‌یابیم نخستین راه این است، گوگل کن! این سبک زندگی موجب شده تا کاربران اطلاعات زیادی را در اختیار گوگل قرار دهند و این موتور جست‌وجو نیز با تکیه بر ابزارهای مختلف به تحلیل داده بپردازد.
زبان زنده و فعال، زبانی است که می‌تواند منعطف باشد و خود را با شرایط جدید تطبیق بدهد.
چندوقت پیش بود که ویدئوی شعرخوانی یکی از بازیگران دست‌به‌دست شد و واکنش‌ها برانگیخت؛ خانم بازیگر که دستی هم در نوشتن ترانه و شعر دارد، شعری زبان‌ورز و پر از اطوارهای نحوی را با اجرایی اغراق‌شده می‌خواند و شاعری کهنسال هم کنار دستش نشسته بود.

پدیده جهانی تخریب زبان در جهان مجاز

آیا تنها زبان فارسی از تغییر ساختار تحت‌تأثیر شبکه‌های اجتماعی در عذاب است؟
اینترنت جامعه‌ای جهانی است با زبانی مخصوص به‌خود. شاید مانند مرزهای جغرافیایی، دسترسی به بخش‌های مختلف این جهان وسیع در کشورهایی خاص مانند ایران یا چین دشوار یا غیرممکن باشد یا دائما تهدید به ممنوعیت شود.
هویت چهل‌تکه، سنتز دریافتی دیالکتیکی

هویت چهل‌تکه، سنتز دریافتی دیالکتیکی

معضل نسل دورافتاده از زبان فارسی چیست؟
نه اینکه نثر تاریخ بیهقی را که خود یکی از ساده‌ترین نثرهای زبان و ادبیات فارسی است دست بگیریم و بخوانیم یا حافظ را از کتاب روخوانی کنیم و بخواهیم به‌معنای دقیق ابیات دست پیدا کنیم، نه! منظور ما همین ضرب‌المثل‌های پرتکرار روزانه است؛ مثلا «از این ستون به آن ستون فرج است»، معنای همین فرج را هم دیگر نمی‌دانیم.
متن‌های کم‌رنگ آینده
متن‌های کم‌رنگ آینده
تصاویر و اشیا در آینده جای متن و نوشتار را خواهند گرفت
شبکه‌های اجتماعی یا سوشال مدیا از فیسبوک، واتساپ، توییتر، یوتیوب، لینکدین، تلگرام، وایبر، لاین، اینستاگرام و بسیاری از پیام‌رسان‌های مختلف جهان و حتی پیام‌رسان‌های ایرانی مانند گپ، سروش، روبیکا، بله، ویسپی، ایتا، آی‌گپ و بیسفون پلاس زندگی امروز ما را تسخیر کرده‌اند، به‌گونه‌ای که تقریبا زندگی بدون وجود آنها ممکن نیست.
فردوسی تا قبل از همه‌گیر شدن فضای مجازی بین ایرانی‌ها، سر راحتی به بالین گذاشته بود.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
«ه کسره» از آن اتفاق‌های تلخ توسعه فرهنگ «چت کردن» است.
دوران مدرسه پر بود از ترفندهای مختلف برای یادگرفتن«ذ، ز، ض و ظ». گاهی این ترفندها با چاشنی شوخی‌های کودکانه همراه می‌شدند تا بدانیم کدام حرف مناسب کدام جمله است؛ مثلا «ضاد» ضابون یا «ز» زنبور.