9
دو شنبه 13 اسفند 1397
شماره 7617
درنگ
23023630
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

ماموریتی تازه برای لاکچری‌ها

پیشنهادهایی که بودجه دولتی در این سال‌ها برای تئاتر ایجاد کرد توانست دربرهه‌ای کارگشا باشد و حرکت‌های مفیدی را موجب شود.
ویژه
تئاتر کجای سبد خانوار ایرانی ایستاده است؟ وقتی رشد اقتصادی کشور در پایان سال97، به صفر یا حتی کمتر از صفر خواهد رسید.
جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از مهم‌ترین جشنواره‌های تئاتر در ایران است که هر‌ساله در‌ماه بهمن برگزار می‌شود. این جشنواره که دارای بخش‌‌های گوناگونی مانند بخش نمایش صحنه‌ای، بخش بین‌الملل، بخش نمایش‌های رادیویی و بخش نمایش خیابانی است.
شاید سودآوری از کارهایی که پولی از آنها درنمی‌آید هنر دوران ماست. تئاتر نیز نتوانسته با اینکه در همه دنیا از حمایت‌های دولتی و... بهره‌مند می‌شود.
گفت‌وگو
مجیدجعفری، این هنرمند باسابقه شیرازی، در تئاتر و سینما و تلویزیون سابقه کار و خلق آثاری را داشته است.از سوی دیگر، مدرک درجه یک هنری را هم از وزارت ارشاد دریافت کرده.
تئاتر در سبد خانوار ایرانی چه جایگاهی دارد؟

کم درآمد‌ها هم باید تئاتر ببینند!

گفت‌وگوی همشهری با فعالان حوزه تئاتر درباره موانع استقبال مخاطبان از این هنر
خانواده‌های زیادی هستند که سعی می‌کنند حداقل هر‌ماه یا هر 2‌ماه یک‌بار به سینما بروند، جز آن، هر وقت بچه‌های خانواده کتابی را می‌خواهند، مادر و پدر برای تهیه آن، نه نمی‌آورند اما برای تئاتر خیلی دودوتا چهارتا می‌کنند. برای یک خانواده پنج‌نفره یک شب تئاتر‌دیدن مساوی است.
دنبال مخاطبان واقعی تئاترم

دنبال مخاطبان واقعی تئاترم

روایت حسن معجونی از راه‌اندازی گروه لیو، استقلال مالی‌اش و جذب مخاطب
«چرا خودمان کار را شروع نکنیم؟». اواخر دهه 70 بود که شرایط، ادامه کار را برای او و همگروهی‌هایش سخت و سخت‌تر می‌کرد.دیگر تحمل این را نداشت که یک سال در انتظار برگزاری جشنواره بنشیند تا بعد از کلی زحمت و وقت صرف کردن شاهد این باشد که اجرایش پذیرفته می‌شود یا نه.
حمایت دولت بقای تئاتر
مدیرکل اداره‌ هنرهای نمایشی درباره بودجه سال 98 توضیح می‌دهد
به‌طور میانگین، هر شب در تهران حدود 130 اجرا روی صحنه می‌رود. اما این نمایش‌ها چقدر از حمایت دولت بهره‌مند هستند؟با توجه به اینکه تئاترعلاقه خواص است.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
الف تا زمانی که بخش خصوصی نتواند به‌نحوی کارآمد در بازار تولید و عرضه تئاتر حضور داشته باشد.
نمایش موزیکال «شیرشاه» تا اول آوریل سال2018 پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین نمایش برادوی بوده که بیش از 8‌هزار بار اجرا شده‌ است.
«جذب مخاطب» دغدغه اصلی اهالی تئاتر است. همین دغدغه باعث شد تا در سال‌های گذشته سالن‌های خصوصی و تئاترهایی در مختصات جدیدتر عرض اندام کنند.