• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 13 اسفند 1397
کد مطلب : 49696
+
-

آیا مخاطبان تئاتر گسترش یافته‌اند؟

رشد چهار ساله

میانگین مخاطبان هر نمایش از سال 92 تا 96 حدود 77درصد رشد داشته است

لیلا شریف

«جذب مخاطب» دغدغه اصلی اهالی تئاتر است. همین دغدغه باعث شد تا در سال‌های گذشته سالن‌های خصوصی و تئاترهایی در مختصات جدیدتر عرض اندام کنند و اینگونه آمار مخاطبان تئاتر چندپله بالاتر بیاید.

سخن گفتن از نحوه افزایش مخاطبان تئاتر نیازمند بررسی آمارهای تئاتری و همچنین توجه به متغیرهای مختلفی مانند عنوان نمایش، دفعات اجرا، گسترده‌شدن سالن‌های نمایش، گسترش تبلیغات، استفاده از سلبریتی و... است اما متأسفانه حوزه تئاتر با ضعف آمار مواجه است و حتی نمی‌توان از میزان استقبال از تئاتر به تفکیک شهرهای مختلف کشور اطلاعاتی به‌دست آورد.

برای به‌دست‌آوردن آمار موجود به سراغ محسن حسن‌زاده- مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی -رفتیم و با کمک او توانستیم تنها به آمار کلی از تعداد نمایش‌ها و تماشاگران در کل کشور دست پیدا کنیم. براساس آماری که در اختیار روزنامه همشهری قرار گرفت به بررسی آمار مخاطبان تئاتر در سالن‌های خصوصی و دولتی کشور در بازه زمانی سال 96-92 پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که تماشاگران تئاتر از سال 92 تا 96 با رشد 77درصدی همراه شده‌اند.

 در واقع در سال 92 هر نمایش به‌طور میانگین 451تماشاگر داشت و این رقم در سال 96 به میانگین805 فر برای هر نمایش رسید و بر این اساس باید گفت که تئاتری‌ها در سال 96 نسبت به سال 92، 77درصد تماشاگر بیشتری داشتند.

این رشد هر چند به‌دلیل فاصله زمانی میان سال 92تا 96 چشمگیر است اما وقتی این قیاس محدود به بازه زمانی یکساله می‌شود تا این حد امیدوار‌کننده نیست.

در مقایسه آماری 2 سال 93 و 94 این نتیجه به‌دست می‌آید که تماشاگران 37درصد بیشتر شده‌اند. این رقم در بازه زمانی 94 تا 95 یکباره با سقوط مواجه شد و تئاتر در این فاصله زمانی با رشد منفی 1.4درصدی تماشاگرانش شوکه شد اما یک سال بعد دوباره روزگار برای تئاتری‌ها درخشان شد. تماشاگران در سال‌های 96-95 علاقه بیشتری به تئاتر نشان دادند و این رقم به 31درصد رسید.



* البته در محاسبات آماری ما مولفه تعداد دفعات اجرا در هر سال لحاظ نشده است.
* برای مقایسه تعداد تماشاگران در سال‌های مختلف از شیوه به‌دست آوردن میانگین تماشاگران هر نمایش و درصدگیری اختلاف این داده میان دو سال استفاده کردیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید