9
شنبه 11 اسفند 1397
شماره 7615
درنگ
23023630
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

کسب روزی از قعر چاه

مهدی دستمزد می‌گوید مجبور است چاه حفر کند تا زندگی‌اش بگذرد اما «می‌ترسم. زیاد پیش می‌آید که می‌ترسم. شاید روزی 100بار، شاید هم هزار بار... . با هر صدایی که می‌آید.
ویژه
گام‌های محتاطانه؛ کارگران حفاری مترو حدِ آن را خوب می‌دانند. سختی کار را در چنین فضایی باید معنا کرد؛ محدوده‌ای که حفاری چندمتر ناقابل ساعت‌ها طول می‌کشد و گاهی کارگران را مجبور می‌کند که به‌مدت یک شبانه‌روز از اتفاقات روی زمین بی‌خبر باشند.
ساوه، جاده یل‌آباد، 2کیلومتری  جایی که محل رزق و روزی عده‌ای کارگر کوره‌های آجرپزی است؛ افرادی که فعالیتشان جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود.
از میان شغل‌های سخت دنیا برخی هستند که به لحاظ فیزیکی و بدنی سخت به‌نظر می‌رسند و بعد از انجام آن فرد دچار خستگی می‌شود. اما درباره کنترلرهای مراقبت پرواز کار به شکل ذهنی است.
2‌ماه است که به مشاغل سخت و زیان‌آور اضافه شده‌اند. باورش سخت است اما خیلی از آتش‌نشان‌ها تا همین چند وقت پیش از مزیت بیمه مشاغل سخت برخوردار نبودند.
وقتی در برنامه نود شب 29 بهمن مهدی رحمتی سختی‌های زندگی یک فوتبالیست را برمی‌شمرد.
صنعت خشک و خشنی است. خیلی‌ها می‌آیند اما توان ماندن ندارند. اینجا مرد می‌خواهد که بتواند بماند.
از شغل‌های سخت و طاقت‌فرسا و زیان‌آور چه می‌دانید و چه نمی‌دانید؟

نان سخت

برای ارزیابی یک شغل به عنوان سخت و زیان آور ابتدا باید طرح طبقه بندی مشاغل درباره آن اجرا شود
گاهی وقت‌ها عدالت و عدالت قانونی و اجرایی، با پرسیدن سؤال‌ها آغاز می‌شود؛ مثل اینکه آیا کسانی که با شرایط سخت و با کارهای سخت سر و کار دارند، با کسانی که زیر باد کولر و در مشاغل عادی نشسته‌اند، باید برابر باشند.
کارت را درست انجام بده سیل یا زلزله فرقی ندارد

کارت را درست انجام بده سیل یا زلزله فرقی ندارد

روایتی از مشکلات خبرنگاران داخلی و خارجی و سختی‌ها و زیان‌هایی که به آنها وارد می‌شود
وقتی صفت «سخت و زیان‌آور» با «خبرنگاری» ترکیب می‌شود، آه از نهاد یک عده بلند می‌شود.
ایستاده میان شعله‌ها
ایستاده میان شعله‌ها
سید علی محمد حیدری، قدیمی‌ترین اپراتور اتی واگن در ایران از لحظه‌هایی می‌گوید که در یک قدمی مرگ قرار گرفته
​​​​​​​همه جا را آتش و سیاهی دود پر کرده. گاز و نفت از دهانه چاه‌ها با صدای گوشخراشی خارج می‌شود. صدها نفر مشغول کارند اما او تنها کسی است که به قلب آتش می‌زند. مهم نیست

کابوس تویوتای سفید

جهان‌نما
بدون حاشیه امن شغلی، با پایین‌ترین دستمزد در کنار استرس مدام مشغول کاری؛ مشغول کار در شغلی که ساعت ندارد.

80سال دوندگی

دیگر واژه «سخت و زیان‌آور» برای قلبم زیان‌آور و برای روحم قی‌آور است. آدمی که 40سال در مطبوعات کارکند و بلد نباشد.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
وقتی مین منفجر شد، از هوش رفت. از تمام لحظات آن انفجار، ‌دردی ممتد در خاطرش مانده است. انفجار او را نترساند. سال‌های بعد وقتی جنگ تمام شد و همه رفتند، او ماند و میدان‌های مینی که باید پاکسازی می‌شدند.
وقتی در زمستان 5صبح از خواب بیدار می‌شوند هنوز هوا تاریک است. 6صبح که به محل کار می‌روند، باز هم هوا تاریک است. وارد تونل معدن می‌شوند؛ تاریکی مطلق. 12ساعت کار و بعد... وقتی ساعت 7-6عصر بیرون می‌آیند همچنان هوا تاریک است.
بالابودن مالیات بر حقوق، پایین‌بودن عجیب و غریب حقوق ماهانه‌ای که معمولا با تأخیر پرداخت می‌شود، قرار گرفتن در معرض خشونت‌های گاه ‌و ‌بیگاه از سوی مراجعه‌کنندگان-‌ از حمله فیزیکی گرفته تا حمله مسلحانه- سلیقه‌ای عمل‌کردن.