9
سه شنبه 23 بهمن 1397
شماره 7600
درنگ
23023630
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

سوخت‌وساز

مقایسه قیمت سوخت در کشورهای مختلف دنیا
بسیاری از کشورهای نفت‌خیز دنیا ترجیح می‌دهند قیمت محصولات پتروشیمی خود را پایین نگه دارند. دلیل آن هم این است.
ویژه
در طول همه سال‌های گذشته، هربار که بحث افزایش قیمت بنزین در کشور مطرح شده است، در کنار نگرانی مردم در مورد گرانی سوخت خودرویشان، موج نگرانی دیگری نیز کشور را در برگرفته است.
31تیر 97، ایرانی‌ها توانستند رکوردی بی‌سابقه خلق کنند. در این روز 121میلیون و 800هزار لیتر بنزین مصرف شد.
عبارت استارتاپ موفق در نگاه اول عبارتی ساده است که معنایی مشخص دارد اما در جهان کسب‌و‌کارهای جدید، پا گرفتن و ماندگار‌شدن به این سادگی‌ها نیست.
یارانه‌های گزافی که به بنزین داده می‌شود، دامن اقتصاد کشور را گرفته است. دولت فارغ از نرخ دلار موظف است که اختلاف قیمت بنزین در داخل و خارج را به هر قیمتی جبران کند. با یارانه بین 180تا 200هزار میلیارد تومانی بنزین می‌توان ده‌ها خط متروی تازه راه انداخت.
اصلاح قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی موجب توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی در هر کشوری می‌شود.
بنزین را یک‌جورهایی باید اکسیژن رفت‌وآمد شهری و غیرشهری بدانیم. تصور کنید که در این مورد کمبودی داشته باشیم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
بنزین در سال آینده چه وضعیتی پیدا می‌کند؟

سرنوشت سوخت

مذاکرات نمایندگان مجلس بر سر افزایش قیمت یا سهمیه‌بندی بنزین ادامه دارد
«1000هزار تومان»؛ نه کمتر، نه بیشتر. از سال94 با تک‌نرخی‌شدن قیمت بنزین تا سالی که آخرین هفته‌هایش را سپری می‌کنیم، بنزین با این قیمت به صاحبان خودرو عرضه شد. در 4سال گذشته نرخ بنزین تغییری نکرده است. این قیمت ماحصل توافق دولت و مجلس بود و هر زمان به روزهای بررسی بودجه در مجلس می‌رسیم.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
بنزین که در سال 1357با قیمت یک تومان به ازای هر لیتر فروخته می‌شد، در طول سال‌ها چندین بار افزایش قیمت را تجربه کرد تا اینکه در سال1394به قیمت هر لیتر هزار تومان رسید و تا امروز نیز روی این قیمت ثابت مانده است.
در همه جایگاه‌های سوخت‌گیری ردپای کارت سوخت هست. تقریبا هیچ خودرویی برای سوخت‌گیری از کارت سوخت استفاده نمی‌کند اما جایگاه‌ها کارت‌های قدیمی را با نخ به دستگاه سوخت‌گیری آویزان کرده‌اند.
«مسیر 60کیلومتری از کافه بلوچی تا مرز، 20ساعت در راه بوده‌اند. آنها برای رسیدن به مرز و رساندن گازوئیل مجبورند از میان رودخانه‌های فصلی بگذرند.