• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 بهمن 1397
کد مطلب : 47559
+
-

سوخت در کشورهای دیگر چه قیمتی دارد؟

سوخت‌وساز

مقایسه قیمت سوخت در کشورهای مختلف دنیا

سوخت‌وساز

بسیاری از کشورهای نفت‌خیز دنیا ترجیح می‌دهند قیمت محصولات پتروشیمی خود را پایین نگه دارند. دلیل آن هم این است که قیمت نهایی محصول برای این کشورها کمتر از بقیه کشورهای دنیاست و طبیعی است که وقتی تمام مراحل تولید در داخل انجام شود، قیمت هم پایین باشد. از آن طرف، کشورهایی که واردکننده محصولات پتروشیمی هستند و سالانه میلیاردها دلار صرف واردات سوخت و غیره می‌کنند مجبورند قیمت‌ها را بالا ببرند تا ضمن کاهش مصرف، هزینه واردات و... تامین شود. این وسط اما استثناهایی مثل نروژ هم هست که با وجود داشتن منابع نفت و تولید بنزین، قیمت سوخت را بالا نگه داشته تا مردم کمتر از سوخت‌های فسیلی استفاده کنند و به جای آن، درآمد به‌دست آمده را صرف آموزش مردم می‌کند و به این شکل، آموزش در نروژ کاملا رایگان است. اما در بقیه کشورهای دنیا همان قانون کلی تولید‌کننده یا وارد‌کننده صدق می‌کند.

ارزان‌فروش‌ها

ونزوئلا: یک‌سنت


دارنده بزرگ‌ترین منابع نفتی ثابت شده جهان کمترین قیمت بنزین را دارد. در این کشور بحران‌زده هر لیتر بنزین تنها یک‌سنت یعنی یک‌صدم دلار آمریکا قیمت دارد؛ به پول ما یعنی تقریبا 110تومان.

سودان: 13سنت

یکی دیگر از تولیدکنندگان نفت دنیا هم قیمت بنزین پایینی دارد و هر لیتر آن را تقریبا معادل 1500تومان می‌فروشد.

ایران: 29سنت

ایران سومین بنزین ارزان دنیا را دارد. البته نوسانات قیمت دلار هم باعث شده تا در همین یکی دو سال اخیر، قیمت سوخت در ایران زیادی بالا و پایین برود. طبق اعلام نرخ رسمی دلار، الان هر لیتر بنزین در ایران 29سنت قیمت دارد، ولی اگر دلار در بازار آزاد را حساب کنیم قیمت هر لیتر بنزین کمتر از 10سنت می‌شود!

کویت: 34سنت

کشور کوچک و ثروتمند حاشیه خلیج‌فارس که روی دریایی از نفت خوابیده هم بنزین را ارزان می‌فروشد. هر لیتر بنزین در کویت تقریبا 3800تومان قیمت دارد.

الجزایر: 35سنت

کشور نفت‌خیز شمال آفریقا هم از ارزان‌فروش‌های بنزین در دنیاست و هر لیتر را حدود 3900تومان به مردمش می‌فروشد.

گرانفروش‌ها

زیمبابوه: 3.31دلار

کشور عجیب و غریب آفریقایی که سال‌ها توسط رابرت موگابه اداره شده و بالاترین نرخ تورم تاریخ را تجربه کرده، گران‌ترین بنزین دنیا را دارد. نکته عجیب اینکه زیمبابوه خودش منابع نفتی عظیمی دارد اما قادر به استفاده از آن نیست. هر لیتر بنزین در زیمبابوه اکنون حدود 38هزار تومان قیمت دارد.

هنگ‌کنگ: 2.06دلار

کشور کوچک جنوب شرق آسیا که تحت مالکیت چین است دومین بنزین گران دنیا را دارد. در هنگ‌کنگ که از متراکم‌ترین نقاط دنیاست هر لیتر بنزین تقریبا 24هزار تومان است.

موناکو:1.98دلار

شاهزاده‌نشین کوچک اروپایی که جمعیتش کمی بیشتر از 37هزار نفر است با 212هزار دلار یکی از بالاترین درآمدهای سرانه دنیا را دارد و البته سومین بنزین گران دنیا. هر لیتر بنزین در موناکو 23هزار تومان است.

والیس و فوتونا: 1.9دلار

جزیره‌ای کوچک در اقیانوس آرام و نزدیک استرالیا که کلا 15هزار نفر جمعیت دارد بنزین را گران می‌فروشد که خب کاملا طبیعی است. هر لیتر بنزین در این جزیره تقریبا 22هزار تومان است.

نروژ: 1.84دلار

کشور مرفه و پولدار اروپایی که از تولیدکنندگان مهم نفت دنیاست هر لیتر بنزین را حدود 21هزار تومان به مردمش می‌فروشد.

همسایه‌ها

قیمت بنزین در کشورهای همسایه نسبت به ایران اختلاف زیادی دارد و این به‌دلیل تفاوت در منابع نفتی است. در ترکیه هر لیتر بنزین 1.18دلار قیمت دارد؛ یعنی حدود 14هزار تومان. امارات متحده عربی بنزین را لیتری 0.51دلار یعنی حدود 5500تومان می‌فروشد. عربستان، عراق و افغانستان هم به‌ترتیب هر لیتر بنزین را0.54، 0.63و 0.67دلار می‌فروشند. همه اینها یعنی قاچاق بنزین از ایران به این کشورها تا چه حد می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید