9
سه شنبه 13 شهریور 1397
شماره 7471
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

بدون قضاوت،بدون انگ

درباره مهاجرت که به واقعیت عینی جامعه ایرانی بدل شده است
آستانه
مجید هم رفت، شاهرخ و خانواده‌اش هم اقامت کانادا گرفتند، مهیار و همسرش به سوئد مهاجرت کردند، مرتضی در مالزی است، مسعود در هند درس می‌خواند، فلانی ساکن بلژیک شد، آن یکی تلاش می‌کند به هلند برود و... . احتمالا همه ما اینگونه جملات را درباره مهاجرت یا اقدام به آن درباره آشنایان و بستگان خود شنیده‌ایم.
ویژه
در تاریخ معاصر، مهاجرت ایرانی‌ها در اواخر قرن 19 و اوایل قرن بیستم بیشتر شد. در سال‌های ۱۸۵۰ عده‌ای، به‌ویژه ساکنان آذربایجان، برای کار و درآمد به روسیه تزاری مهاجرت کردند.
جهانگیر سروش پزشک متخصص همسر و 2 فرزندش را به ترکیه می‌فرستد تا از آنجا به آمریکا مهاجرت کنند. جهانگیر در ایران می‌ماند تا مقدمات صدور ویزایش فراهم شود.او برای ماموریتی یک‌ماهه به جبهه می‌رود و تحت تاثیر فداکاری‌های رزمندگان قرار‌می‌گیرد. در شرایطی که همسرش به جهانگیر خبر می‌دهد.
وقتی اسم کشورهای تازه تأسیس اروپای شرقی، مثل صربستان ، مقدونیه،کرواسی و... به میان می‌آید، بیشتر یاد مهاجران غیرقانونی می‌افتیم که از سوریه، آفریقا، افغانستان و حتی ایران، راهی این کشورها شده‌اند تا بعد از پناهنده شدن، شاید راهی به اروپا پیدا کنند.
آمارها از اقامت 10هزار نفری ایرانیان در گرجستان می‌گویند. اما چرا گرجستان؟ این کشور، البته وضعیت اقتصادی جالبی ندارد و اکثریت مردمانش نیز بنیه اقتصادی و مالی ضعیفی دارند. حتی امکانات عمومی آن نیز نسبت به کشورمان پایین‌تر است.
در هر کشوری محل‌هایی وجود دارد که نبض مهاجرت، در آنها قوی‌تر می‌زند؛ یعنی وقتی سر و کارتان به آن نقاط می‌افتد دیگر آخرین مراحل کار قبل از رفتن و دل‌کندن از دیارتان را تجربه می‌کنید. یکی از این محل‌ها؛ ساختمان ترمینال بار فرودگاه است.
برای دوزخیان روی زمین بدبختی تمامی ندارد؛ مهاجرانی که برای زندگی بهتر به اسپانیا و شهر بارسلون آمده‌اند در جایی روزگار می‌گذرانند که بیغوله‌ای وحشتناک است و ربطی به تصویر کارت‌پستالی که از بارسلون دیده‌ایم ندارد.
مردم ایران به چه دلایلی مهاجرت می‌کنند؟

ما با دیگران چه فرقی داریم؟

بررسی دلایل مهاجرت از ایران براساس داده‌های رسانه‌ها
مسعود پزشکیان، همین چند روز پیش درباره یکی از دلایل مهاجرت از ایران حرف زد. نایب‌رئیس اول مجلس به «عصرایران» گفت: تمام مدیرهای ما یک‌سال، 2 سال عمر دارند؛ چراکه ما براساس سلسله‌مراتب بالا نمی‌آییم،
باید هنر استفاده از مهاجران نخبه را داشته باشیم

باید هنر استفاده از مهاجران نخبه را داشته باشیم

گفت‌‌‌وگو با علی‌اکبر صالحی درباره مهاجرت و فرار مغز ها
با پدیده‌ای تحت عنوان مهاجرت مواجهیم، اساسا شما به‌عنوان یک چهره علمی به موضوع فرار مغزها باور دارید؟ دنیای امروز با وجود اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مختلف، به‌لحاظ علمی درهم‌تنیده است.
غرب‌زدگی!*
4مقصد دائمی برای مهاجران ایران
آمارهای تعداد  ایرانی‌های مقیم آمریکا متفاوت است. کمترین آمار اعلام شده از حضور یک‌میلیون ایرانی و بیشترین آن از حضور بیش از یک‌میلیون و 800هزار ایرانی در آمریکا خبر می‌دهد.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
مهاجرت ایرانیان به ترکیه از ابتدای دهه 90 شروع شد؛ البته شتاب آن از سال 91 بیشتر و بیشتر شد. تا قبل از آن، ترکیه را بیشتر به‌عنوان یک مقصد توریستی می‌شناختیم و کمتر کسی به این همسایه شمال غربی، نگاه مهاجرتی دائم داشت. اما رفت‌وآمد راحت و تحریم‌هایی که شدید و شدیدتر می‌شد .
چهارشنبه 14شهریور- عاشق بازی‌های ویدئویی بودن نه با مرز و محدوده جغرافیایی و سنی کاری دارد، نه با زمان و مکان و نه با مشکلات و معضلات جامعه، البته به استثنای مشکلات مالی. وقتی دست‌ات آلوده به کنسول بازی شد.دیگر جیب پر و خالی سرت نمی‌شود، بازی باید ادامه پیدا کند. به همین دلیل است.
روزگاری دغدغه مهاجرت از ایران محدود به نخبگان بود و کمتر ایرانی‌ای در پستوی ذهنش برای سرمایه‌گذاری دنبال قیمت خانه و ویلا در کشورهای همسایه می‌گشت. در سال‌های اخیر موج علاقه برای مهاجرت به خانواده‌های طبقه متوسط هم رسیده و گویا قرار است داحافظی‌های طولانی در فرودگاه به بخش عادی زندگی مردم تبدیل شود. برای فهم میزان دغدغه مسئولان نسبت به افزایش آمار مهاجرت، سراغ نماینده‌های مجلس رفتیم تا بدانیم این موضوع چقدر در میان گپ‌و‌گفت‌های مجلسی مطرح شده است.