• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب : 29263
+
-

محبوب‌ترین مقاصد مهاجرت برای ایرانی‌ها کدام کشورها هستند؟

غرب‌زدگی!*

4مقصد دائمی برای مهاجران ایران

آوین آزادی

اینجا هم آمریکا در صدر نشسته. پرطرفدارترین مقصد مهاجرت ایرانی‌ها، آمریکاست. ایران براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول در سال 2009، در میان 91 کشور، رتبه نخست را در مهاجرت نخبگان کسب کرده و حدود 2 میلیون نفر از جمعیتش را به آمریکا فرستاده است. آخرین آمار رسمی اعلام‌شده در ایران می‌گوید که 6 میلیون ایرانی در آن‌سوی مرزها زندگی می‌کنند و آمارهای متعددی با استناد بر گزارش‌های اخیر صندوق بین‌المللی پول بر این دلالت دارد که سالانه به‌طور میانگین۱۸۰ تا 250هزار ایرانی برای خروج از کشور اقدام می‌کنند.

آمریکا

آمارهای تعداد  ایرانی‌های مقیم آمریکا متفاوت است. کمترین آمار اعلام شده از حضور یک‌میلیون ایرانی و بیشترین آن از حضور بیش از یک‌میلیون و 800هزار ایرانی در آمریکا خبر می‌دهد. واقعیت این است که از سال 2000 به بعد تعداد رسمی ایرانی‌های آمریکا اعلام نشده اما گفته می‌شود تمرکز ایرانی‌ها در جنوب کالیفرنیا و لس‌آنجلس است.

ترکیه و امارات

آخرین آمار رسمی اعلام‌شده می‌گوید که در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶، ایرانیان بیشترین تعداد مهاجر خارجی را در ترکیه داشته‌اند و تمرکز حضور ایرانی‌ها در استانبول و آنکارا ست. امارات هم با استدلالی همچون ترکیه، مقصد محبوب دیگر ایرانی‌هاست. تجارت نیوز نوشته است که هم‌اکنون، حدود ۵۰۰ هزار ایرانی، مقیم امارات هستند که بیشتر آنها در دبی زندگی می‌کنند و حدود ۸هزار کسب‌وکار تحت حمایت ایرانی‌ها در دبی پا گرفته است.

آلمان

برخی منابع از حضور 120هزار ایرانی و برخی دیگر از حضور 350هزار ایرانی در آلمان خبر می‌دهند. آلمان و کشور همسایه‌اش اتریش، از مقاصد محبوب ایرانی‌ها برای زندگی محسوب می‌شوند که به‌نظر می‌رسد شرایط خوب تحصیلی و کاری فراهم‌شده برای ایرانی‌های مقیم آلمان و اختلاف دوساعته این کشور با ایران از دلایل روی آوردن ایرانی‌ها به دویچ‌لند است.

کانادا

آمارهای غیررسمی و تأیید‌نشده از رسانه‌های فارسی و انگلیسی‌زبان دلالت بر حضور بیش از 300هزار ایرانی در کانادا دارد. براساس اطلاعات مربوط به سال 2008 از اداره آمار کانادا، جمعیت ایرانیان مقیم کانادا 41هزار و 129نفر اعلام شده اما این آمار در سال 2018 محلی از اعراب ندارد. طبق آمارهای سازمان‌های مختلف هم‌اکنون تعداد ایرانی‌های مقیم کانادا حدود 300هزار نفر است و فقط 110هزار نفر در ایالت اونتاریو زندگی می‌کنند.
* عنوان تیتر از کتاب «غرب‌زدگی»  جلال آل‌احمد برداشته شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید