• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب : 29288
+
-

چرا گرجستان به مقصد جدید مهاجران ایرانی تبدیل شده است؟

زیستن در سواحل دریای سیاه

درباره یک کشور جدید اروپایی و جذابیت های مهاجرتی اش برای ایرانی ها

زیستن در سواحل دریای سیاه

در دهه 70، گروهی از تاجران قفقازی به ایران و بازار تهران می‌آمدند تا محصولات مورد نیاز شهروندان‌شان را تهیه کنند. بخش اعظم این تاجران البته متعلق به آذربایجان شوروی سابق بودند و با توجه به اکثریت ترک‌زبان بازاری‌ها، به‌راحتی تردد کرده و ارتباط برقرار می‌کردند. جالب اینکه بخشی از این تاجران نیز اهل گرجستان بودند و البته به زبان ترکی هم می‌توانستند صحبت کنند.
آن‌روزها کسی نمی‌دانست گرجستان چه کشوری و در کدام جغرافیاست اما حالا همه‌مان می‌دانیم که کشوری است در شمال غربی ایران، آن‌سو‌تر از ارمنستان و آذربایجان و جایی آرام‌گرفته در کنار دریای سیاه که مقصد جدید مهاجران دائمی ایران است.

مردمانی فقیرتر از ما

آمارها از اقامت 10هزار نفری ایرانیان در گرجستان می‌گویند. اما چرا گرجستان؟ این کشور، البته وضعیت اقتصادی جالبی ندارد و اکثریت مردمانش نیز بنیه اقتصادی و مالی ضعیفی دارند. حتی امکانات عمومی آن نیز نسبت به کشورمان پایین‌تر است. پس با این همه، چرا به‌عنوان مقصد جدید مهاجران دائمی ایرانی و رقیب کشورهایی چون ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، دبی و... در این زمینه شده است؟

همه دلایل یک انتخاب

گرجستان تازگی‌ها، عضو ناظر اتحادیه اروپا شده است؛ این یعنی آنکه احتمال زیادی دارد 3-2سال دیگر، این کشور نیز به اتحادیه اروپا بپیوندد. خیلی از ایرانی‌ها فکر همین آینده 3-2ساله را می‌کنند و به این کشور سرازیر شده‌اند.
 از سوی دیگر، هزینه‌های پایین زندگی و نیز هزینه پایین خرید خانه و اینکه اگر خانه‌ای که می‌خرید دست‌کم 35هزار دلار ارزش داشته باشد می‌توانید کم‌کم اقامت دائم هم بگیرید، باعث شده تا بخشی از ایرانیان به فکر سرمایه‌گذاری در این کشور به‌زعم خودشان آینده‌دار بیفتند. البته مثل همه موردهای دیگر نیز، آزادی‌های اجتماعی و فرهنگی را هم باید به این فهرست دلایل اضافه کرد.

انجام کارها بدون نیاز به مشاور

حالا موج مهاجرت به این کشور چنان گسترده شده که دیگر بعضی‌ها خودشان اوستا شده‌اند و بدون راهنمایی و نیاز به مشاوران، راهی این کشور شده و اقدام به خرید خانه و انجام کارهای اقامتی‌شان می‌کنند. بیشتر ایرانیان هم درگیر کار مستغلات و خرید و فروش ملک هستند. از نکات جالب اینکه بعضی از مؤسسات برای انجام کارهای اقامتی، گاهی تا 4-3برابر هزینه معمول از متقاضیان پول دریافت می‌کنند. 
همین باعث شده که بیشتر متقاضیان، خودشان اقدام به انجام کارهایشان کنند.  حرکت ایرانیان به سمت و سوی گرجستان به‌قدری زیاد شد که در بر‌هه‌ای، تعداد مسافران ایرانی بیشتر از تعداد اتاق‌های موجود در هتل‌ها شده بود و خیابان‌های اصلی شهر نیز مملو از ایرانیان بود.

در انتظار مهاجرت‌های گسترده‌تر

با توجه به حذف روادید میان ایران و گرجستان که از سال 2016 عملیاتی شد، مهاجرت به این کشور بیشتر و راحت‌تر شد. نزدیکی جغرافیایی به ایران، همپوشانی‌های فرهنگی و اجتماعی و تاریخی، احتمال ورود به اتحادیه اروپا، اشتراکات اخلاقی با مردم ایران و... جزو دلایلی است که بیشتر کارشناسان و مهاجران به آن اشاراتی می‌کنند. 

تجارت، املاک و مستغلات، سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و دامداری، احداث گلخانه و... جزو فعالیت‌های اقتصادی‌ای است که ایرانیان بعد از اقامت در این کشور، غالبا به آنها سرگرم می‌شوند. با وجود برقراری لغو روادید میان 2 کشور، باز هم باید منتظر موج‌های بعدی مهاجرت دائم و نیز سفر توریستی به این کشور باشیم. سفرهای سال 2017 ایرانیان به این کشور، نسبت به سال قبل‌تر خود نزدیک 5برابر بوده است؛ امری که مسئولان گرجی از آن به‌شدت استقبال می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید