9
سه شنبه 5 دی 1396
شماره 7280
همشهری دو
23023683
02123023900
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

طرفدار پروپاقرص

دانیال عبادی؛ بازیگر و دکتری مدیریت بازرگانی می‌گوید: من یکی از طرفداران پرو پا قرص مال‌ها و مگامال‌ها هستم.
ویژه
در خبرهای هفته قبل خواندیم که بالاخره یکی دیگر از ایده‌های داستان‌های علمی‌0 تخیلی هم عملی ‌شده و هوش مصنوعی، یک قدم دیگر برای گرفتن جای انسان برداشته است.
هاستل‌های زیادی را در جاهای مختلف دنیا امتحان کرده‌ام. هاستل‌ها هتل‌های ارزان‌قیمت اشتراکی هستند که به مسافران‌شان فقط یک تخت و یک کمد می‌دهند تا در اتاقی، کنار دیگر مسافران اقامت کنند.
نزدیک مغرب که می‌شود کتری کهنه و باستانی خانه را روی اجاق قدیمی می‌گذارم و می‌نشینم روبه‌روی پنجره و زل می‌شوم به خورشیدی که کم‌کم پایین می‌‌رود.
حسین پارسایی این‌روزها همراه با گروهی پرشمار از هنرمندان موسیقی، تئاتر، گروه فرم و البته کودکان و نوجوانان، نمایش «الیور‌توئیست» را در تالار وحدت روی صحنه برده است
شاید برای تک‌تک ما پیش آمده باشد که با پرنده‌ای زخمی یا حیوانی مواجه شویم که در مکانی گرفتار شده باشد یا در همسایگی‌مان خانه‌ای باشد که در آنجا یک گونه حیات ‌وحش را نگهداری کنند یا ممکن است در خانه حیوانی‌داشته باشیم اما به هر دلیلی دیگر نتوانیم آن را نگه داریم.
خداوکیلی فصل‌ها خیلی دلشان گنده است. هرکدام ما اگر جایشان بودیم، حتما بهمان برمی‌خورد. پاییز رفت، زمستان ‌آمد، انگار نه انگار! نه کسی به آن قبلی گفت «کجا رفتی؟» نه کسی به این بعدی گفت «خرت به چند؟».

«مال»‌ها، جعبه‌های بزرگی که شهر را می‌خورند

هومن بالازاده -کارشناس معماری- می‌گوید: ما بلد نیستیم از «مال‌»‌ها درست استفاده کنیم
مال ها
فروشگاه‌های بزرگ تا همین چند سال پیش در حد مغازه‌هایی بودند که از ظاهر معمول کمی بزرگ‌تر به نظر می‌رسیدند. «مال» آنقدر واژه گنگی بود که برای معنا کردنش باید معادلی شبیه «یک پاساژ خیلی بزرگ»‌را برایش انتخاب می‌کردیم اما فقط در همین چند سال اخیر مال‌های واقعی از گوشه و کنار شهر سر بیرون آورده‌اند.
پاشنه آشیل مال‌ها کجاست؟

پاشنه آشیل مال‌ها کجاست؟

کرش را بکنید در یکی از مال‌های بزرگ تهران در حال قدم‌زدن هستید اما دریک چشم به‌هم‌زدن حجم زیادی از دود و شعله‌های آتش دورتادور شما را فرا می‌گیرد. در چنین شرایطی حداقل انتظارتان این است که سیستم‌های ایمنی بلافاصله فعال‌شده و جان آتش را بگیرد.
غول‌های بزرگ
مال‌سازی در آسیا صحنه‌ یک رقابت تمام عیار است. ساختن مجتمع‌های بزرگ تفریحی-تجاری آن‌قدر به سرعت در حال پیشرفت است که بزرگ‌ترین مجتمع‌ها را بدون فکر کردن به نتیجه‌ نهایی آن می‌سازند، افتتاح می‌کنند و دست‌آخر هرچند سود اقتصادی خوبی نصیب‌شان می‌شود اما در برخی از موارد این ساختمان های غول پیکر ،شهر را فلج می‌کنند.
مال‌سازی
دوستی دارم که وقتی می‌گویم می‌خواهم برای تهیه گزارش به مال... بروم، با خنده می‌گوید: آنجا «جای پولدار به بالا»‌هاست، من اما معنای حرفش را نه آن لحظه که ساعتی بعد و وقتی می‌فهمم که وارد این دنیای عجیب شده‌ام؛ دنیای آدم‌هایی که گاهی برای شاد‌شدن حتی می‌توانند در یک ساعت 45میلیون تومان خرید کنند.

بیدار شدن غول چشم و هم چشمی

مال‌سازی
با سربرآوردن مال‌ها در شهرهای بزرگ، رفته‌رفته سبک زندگی آدم‌ها تغییر یافته است. دکتر امان‌الله قرایی ‌مقدم - جامعه‌شناس و استاد دانشگاه- معتقد است که ظهور مال‌ها، ممکن است از جهت اقتصادی مفید باشند اما...

مال‌ها باعث رقابت واقعی می‌شوند

مال‌سازی
مال‌ها و مگامال‌ها از غرب راهشان را به سمت دیگر کشورهای دنیا کج کرده‌اند و چندسالی است که به‌عنوان سازه‌هایی پرزرق‌و‌برق و چشمگیر وارد کشور ما شده‌اند اما ما هنوز نمی‌دانیم این پدیده جدید چه تأثیری بر زندگی مردم شهرها و خصوصا مردم تهران می‌گذارد؟

زیباها هم می‌میرند

مال‌سازی
«تا حدود سال 2022میلادی، یعنی فقط کمتر از 5سال دیگر، مال‌های آمریکایی رو به افول می‌روند و آرام‌آرام نابود می‌شوند»
PDF همشهری دو
کوتاه همشهری دو
زن به شوهرش پیشنهاد می دهد که بروند به فلان «مال» و نیازهای یک ماه آینده خود را یکجا بخرند،
مجتمع‌های تجاری اسامی مختلف دارند؛ یکی«مال» و دیگری «مگامال» نام گرفته است.
«مشکل بسیاری از مگامال‌های تهران این است که در مکان‌یابی آنها به مباحث اجتماعی و محیط‌زیست توجهی نشده است.