• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 5 دی 1396
کد مطلب : 2233
+
-

بررسی تجربه بزرگ‌ترین مال‌های جهان و اثری که بر شهرها گذاشته‌اند، می تواند ما را محتاط تر کند

غول‌های بزرگ

مال‌سازی در آسیا صحنه‌ یک رقابت تمام عیار است. ساختن مجتمع‌های بزرگ تفریحی-تجاری آن‌قدر به سرعت در حال پیشرفت است که بزرگ‌ترین مجتمع‌ها را بدون فکر کردن به نتیجه‌ نهایی آن می‌سازند، افتتاح می‌کنند و دست‌آخر هرچند سود اقتصادی خوبی نصیب‌شان می‌شود اما در برخی از موارد این ساختمان های غول پیکر ،شهر را فلج می‌کنند. ماجرای «مال‌ مرده»‌در سرزمین چشم‌بادامی‌ها بهترین نمونه از بدترین نمونه‌ مال‌ها در دنیاست. بیشتر فروشگاه‌ها در بزرگ‌ترین مال جهان خالی است و در جایی دیگر، ‌مشتری‌ها به اندازه‌ وسعت فروشگاه‌ها نیستند، برخی هم فقیرتر از آن هستند که از پس گشت زدن در چنین غول‌هایی بربیایند.

 

در دنیا وضع از چه قرار است؟

آسیا رکورددار مال‌گردی و مال‌سازی در دنیاست؛این را آمار موسسه‌ اطلس می‌گوید که  آخرین آمارش را همین چند ماه پیش ارائه داده است. هرچند واژه «آسیایی»‌ از نگاه مخاطب عام این سایت آمریکایی به معنای مردم کشورهای چشم‌بادامی است،‌به نظر می‌رسد منظور کسی که این آمار را منتشر کرده، تمام کشورهای آسیایی است.  ایران هم در این فهرست  2 جایگاه را به خود اختتصاص داده است. مردم ینگه دنیا این مراکز را با القاب  mall و shoping center صدا می‌کنند.

رکورد جهان در دست چین و جدیدترین مال این کشور است که در جنوب این کشور ساخته شده؛ مال «نیو ساوت چاینا» در شهر داگان چین با وسعت 659 هزار مترمربع صدرنشین است. بخش‌هایی از فروشگا‌ه‌های این مال هنوز خالی است اما ساخت بخش‌هایی که کارهایی به جز خرید و فروش را سرو سامان می‌دهند، مال بزرگ چین را از بقیه‌ مجتمع‌های شبیه آن متمایز کرده است.

‌ هتل،‌ یک پارک کوچک،‌باغ وحش سرپوشیده، امکانات ویژه‌ای هستند که در این مال در نظر گرفته شده‌است؛ اینجا برای ۱۰ سال کاملا خالی بود تا جایی که به آنجا لقب «مال مرده» داده بودند. اینجا را «هو گویرونگ» ساخته بود اما اکنون چند سالی است که اداره‌ آن را به یک کمپانی ساخت و ساز که زیر نظر دانشگاه پکن فعالیت می‌کند، سپرده‌اند.

2350 ، عدد مغازه‌های کوچک و بزرگی است که در این مال تعبیه شده و از سال 2005 به این سو، تعدادی از آنها پر شده است.

می‌گویند، قیمت بالای اجاره یکی از دلایلی است که اینجا را به یک مال خلوت – یا به تعبیر «سی.ان.ان»،‌«یک مال مرده» تبدیل کرده است. شهری که مال در آن قرار گرفته، عمدتا پر از کارگرانی است که‌ تمایل چندانی به حضور در مراکز خرید پرزرق و برق ندارند.

 

دومین رتبه  بین بزرگ‌ترین مال‌های دنیا در دست مردم همین کشور است، این‌بار برای مال بزرگ «گلدن ریسورزرز» که 659 هزار مترمربع وسعت دارد و در پکن واقع شده است. واقعیت این است که در دنیای چشم‌بادامی‌ها رقابت بر سر ساخت مال جدی است. چنان‌که از رتبه سوم به بعد،‌ متراژ مال‌ها فقط کمی با هم فاصله دارند. مال «اس ام سیتی‌نورث»‌در شهر «کنزن»‌فیلیپین و «مگامال اس.ام ماندالویانگ»‌در این کشور حدود 490هزار متر مربع کم و زیاد می‌شود.مال بزرگ گلدن ریسورزرز که حدود هزار مغازه دارد و هر روز حدود ۵۰ هزار نفر از آن بازدید می‌کنند.

 به جز بزرگی،‌مال‌ها بر سر امکانات ویژه و سیستم‌های نوین هم رقابت می‌کنند. مال فیلیپینی  اس.ام سیتی نورث در شهر کنزن هرچند در بین «بزرگ‌ترین‌ مال‌ها» چندپله پایین افتاده اما از آنجا که تمام انرژی مورد نیازش را از سلول‌های خورشیدی می‌گیرد، یک لقب تازه دست و پا کرده؛«بزرگترین مال خورشیدی جهان». این مال در دوران اوج شکوه ساخت مراکز خرید باابهت در سال ۱۹۸۵ (۱۳۶۴) ساخته شد اما تا سال‌ها همیشه بخش‌هایی به آن اضافه می‌شد. سال ۲۰۰۸ آخرین باری بود که یک سازه‌ جدید به این مال افزوده شد. «سیتی‌سنتر» اصفهان نیز در میان بزرگ‌ترین‌ مال‌های دنیاست و گفته می شود که یک معمار از آسیای شرقی طراحی آن را برعهده گرفته است. قرار داشتن یک موزه در میان مال،‌ اتفاقی است که آن را از دیگران متمایز کرده است. مرکز خرید «خلیج فارس» در شیراز هم در میان بزرگ‌ترین مال‌های دنیاست.

 

بزرگ‌ترین‌ مال‌های جهان ( به ترتیب وسعت)

«اس.ام سیتی نورث» - شهر کنزن  کشور فیلیپین – 498 هزار مترمربع

 

مجتمع خلیج فارس- شهر شیراز کشور ایران- 500 هزار مترمربع

 

سیتی سنتر اصفهان

مساحت: 465000مترمربع تعداد طبقات: 7 طبقه+ 2 طبقه پارکینگ تعداد واحدها: 750واحد تجاری پارکینگ:گنجایش 5500خودرو امکانات: هتل پنج ستاره بین‌المللی، آمفی تئاتر، سالن ورزشی سینما، فوت کورت، شبکه اینترنت و جایگاه فرود بالگرد بورس: پوشاک، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی، طلا و جواهرات، لوازم ورزشی،  لوازم آرایشی و بهداشتی

دسترسی اصفهان، بزرگراه وحید دستجردی، مقابل ورودی جنوبی سپاهان‌شهر

 

خلیج‌فارس شیراز

مساحت کلی: 500000مترمربع تعداد واحدها: 2500واحد تجاری پارکینگ: گنجایش 5500خودرو امکانات: دریاچه، هایپرمارکت، شهربازی، سالن بیلیارد، سالن بولینگ، حسینیه، اورژانس، رستوران، کافی‌شاپ و سینما بورس: مواد غذایی ، امکانات تفریحی

دسترسی شیراز، ورودی شهرجدید صدرا

 

آرمان مشهد

مساحت کلی:105000 مترمربع تعداد طبقات: 13طبقه تعداد واحدها: 344 باب مغازه و ده‌ها ویترین وکیوسک، بیش از 400  واحد اقامتی و  مسکونی پارکینگ: 445خودرو امکانات:محل بازی کودکان، فود کورت با ظرفیت 1300نفر، رستوران صخره‌ای، صنایع دستی بورس: انواع پوشاک، لوازم خانه دسترسی مشهد، خیابان نواب صفوی

 

سارینای کیش

مساحت کلی: 5300مترمربع تعداد واحدها: 267 واحد اداری و تجاری تعداد طبقات: 10طبقه پارکینگ:یک طبقه پارکینگ با ظرفیت بیش از 100خودرو امکانات: کافی‌شاپ، رستوران بورس: انواع لوازم خانگی، برند‌های ایرانی و خارجی، امکانات تفریحی

دسترسی شرق جزیره کیش، بلوار خیام، روبه‌روی هتل ارم کیش

 

این خبر را به اشتراک بگذارید