• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 4 دی 1396
کد مطلب : 2245
+
-

«مال»، «مگامال»، «بوتیک‌مال» و «پاساژها» چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

شبیه‌ هستیم اما متفاوت!

مال ها
شبیه‌ هستیم اما متفاوت!

خاطره علی نسب:

مجتمع‌های تجاری اسامی مختلف دارند؛ یکی«مال » و دیگری «مگامال» نام گرفته است. چه تفاوت‌هایی میان این مجتمع‌های تجاری وجود دارد و چه کسانی مشتریان این «سنترها» هستند؟ اگر دوست دارید این تفاوت‌ها را بدانید با ما در این گزارش همراه شوید تا از پشت صحنه همه این تفاوت‌ها باخبرتان کنیم. تاجلی میزان، کارشناس مستغلات و چیدمان اصناف یکی از مال‌های بزرگ تهران، در این گفت‌و‌گو همراه ماست.

جرقه ساخت این مال‌ها در ایران از چه زمانی زده شد؟

نخستین مال ایران با تعریف امروزی، اوایل دهه 90در بزرگراه ستاری ساخته شد. این مال تنها مرکز خریدی بود که مساحت بسیار زیادی داشت و در کنار وجود برندهای معتبر، سوپرمارکتی بزرگ هم افتتاح کرده بود تا نظر مشتریان را جلب کند. بعد از آن یک مال بسیار حرفه‌ای در شهر تبریز ساخته شد که در آن زمان رقیبی در ایران نداشت. اما هم‌اکنون یک مال درحوالی زعفرانیه تهران وجود دارد که توانسته است مقام اول را در میان مال‌ها به‌دست بیاورد. جالب است بدانید که چهارمین مال بزرگ دنیا و بزرگ‌ترین مال خاورمیانه در شهر اصفهان ساخته شده است. شهر شیراز نیز از این ماراتن عقب نمانده و یک مرکز خرید بسیار خوب افتتاح کرده است.

«مال»، «مگامال»، «بوتیک مال» و... این اسامی از کجا می‌آیند؟

این اسامی جهانی است که برای این مجتمع‌ها درنظر گرفته شده‌اند. هر کدام از مراکز خرید بنا به شاخصه‌هایی که دارند در فهرست مخصوص خود جای می‌گیرند. هرنامی که شما می‌شنوید با خود شاخصه‌هایی نیز به همراه دارد.

مساحت هم جزو همین شاخصه‌هایی است که می‌گویید؟

بله. متراژ یکی از مهم‌ترین شاخصه‌هایی است که باعث تفاوت میان مراکز خرید می‌شود. شاخصه دیگر، سرویس‌ها و خدماتی هستند که مجتمع‌های تجاری به مشتریانشان ارائه می‌دهند.

اگر بخواهیم جزئی‌تر صحبت کنیم مال‌ها چه شاخصه‌هایی دارند؟

مال مرکز خریدی است که کامل‌ترین سرویس‌های خدماتی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. مال‌ها متراژهای وسیعی دارند و در بعضی از کشورها شبیه ایران، در ساختمان‌های چندطبقه و در برخی کشورها مانند آمریکا و دبی در فضای وسیع اما با طبقات کم ساخته می‌شوند. این مراکز معمولا مجهز به پارکینگ‌های بزرگ و چند‌طبقه هستند.

مال‌ها در کنار انواع و اقسام نمایندگی‌های برندهای معتبر دنیا و فروشگاه‌های مخصوص پوشاک و اجناس، داروخانه، سوپرمارکت، قنادی، فود کورت و... هم دارند. در مال‌ها شما برندهای معتبر را در کنار برندهای سطح پایین نیز خواهید دید اما اگر مدیریت قوی روی این مال‌ها نظارت داشته باشد هیچ وقت جنس تقلبی به جای اجناس اصل فروخته نخواهد شد. یکی از دلایلی که مردم ترجیح می‌دهند از مال‌ها خرید کنند همین اطمینان از واقعی بودن برندهاست.

برویم سراغ جزئیات مگامال‌ها. فرق آنها با مال‌ها چیست؟

مگامال‌ها، از نظر متراژ همسطح مال‌ها هستند البته برخی اوقات هم دیده شده که مساحت‌شان بیشتر است اما چیزی که مگامال‌ها را از مال‌ها جدا می‌کند داشتن سالن سینما، تئاتر، شهر بازی، استخر، باشگاه و... است و در تهران چند مگامال بزرگ وجود دارد.

«بوتیک مال» چیست؟ آنها چه مشخصه‌هایی دارند؟

بوتیک مال، فقط در ایران استفاده می‌شود و مانند بقیه اسامی، جهانی نیست. می‌توان گفت این نام با درنظر گرفتن فرهنگ ایرانی انتخاب شده است.

 بوتیک مال‌های ایرانی متراژ وسیع و بزرگی ندارند چون برای راضی نگه‌داشتن مخاطب‌هایشان که از قشر پر‌درآمد جامعه هستند، نیازی نیست فضایی مثلا 7هزار متری داشته باشند. آنچه برای بوتیک مال‌ها مهم است محل قرارگیری‌شان در سطح شهر است. مناطق شمال شهر، محل قرارگیری بوتیک‌مال‌ها هستند.

یعنی در کشور دیگری، بوتیک مال وجود ندارد؟

در هر کشوری‌که  مراکز تجاری ساخته می‌شوند نام‌ آنها با توجه به فرهنگ همان کشور انتخاب می‌شود. پس ممکن است شما هیچ‌وقت در کشورهای دیگر، بوتیک‌مال نبینید. همانطور که ممکن است مرکز خریدی در کشورهای دیگر ببینید که نظیرش در کشور خودتان نیست. در تعریف ساده‌تر بوتیک به مجتمع تجاری کوچک اما لوکس می‌گویند که فقط برای ثروتمندان درنظر گرفته شده است. سازندگان این بوتیک مال‌ها مبالغ باورنکردنی‌ای را صرف طراحی و گرفتن نمایندگی برندهای معتبر می‌کنند و ترجیح می‌دهند خدماتی که ارائه می‌کنند با سطح سلیقه مردم آن منطقه سنخیت داشته باشد‌.

این بوتیک‌مال‌ها چه خدماتی به مشتریان می‌دهند؟

آنها سوپرمارکت‌های کوچک ولی بسیار لوکسی دارند. در این سوپر‌مارکت‌ها بیشتر اجناس خارجی فروخته می‌شوند. برای مثال قطعا شکلاتی که از بوتیک‌مال‌ها می‌خرید، نمونه‌اش را خارج از آن فروشگاه پیدا نخواهید کرد. در بوتیک‌مال‌ها جدیدترین پوشاک و البسه روز دنیا را هم می‌شود دید. این مراکز مجهز به فود کورت نیستند اما چندین رستوران لوکس و سطح بالا با منوی‌های بسیار گران‌قیمت در آن وجود دارد. در این مراکز بهترین جای پارک‌ها در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

«پاساژ»‌ها در کجای دنیای رنگارنگ مجتمع‌های تجاری جای دارند؟

پاساژها اصولا خالی از نمایندگی‌های معتبر و برند‌های گوناگون هستند و معمولا نظارت قوی و کارآمدی روی آنها وجود ندارد.

در این خصوص می‌توانم برای‌تان مثالی بزنم؛ در مال و مگامال‌های قوی این مهم است که چه برندی در کنار کدام برند دیگر قرار بگیرد اما در پاساژ‌ها چیزی که مهم است پرداخت بموقع اجاره‌هاست اگریک جواهرفروشی نتواند کرایه مغازه‌اش را پرداخت کند، مدیریت ترجیح می‌دهد یک بستنی‌فروشی جایگزین آن شود که می‌تواند اجاره‌اش را بدهد اما درمال‌ها و مگامال‌ها ممکن است یک مغازه مدت‌ها خالی بماند تا یک برند معتبر آن را اجاره کند. کسانی که برای خرید به پاساژ‌ها مراجعه می‌کنند معمولا افرادی هستند که می‌خواهند اجناسی با قیمت‌های مختلف را ببینند و خرید کنند. برای آنها برند در اولویت قرار ندارد.

به‌نظر شما وجود این مال‌ها و مگامال‌ها چقدر در جامعه ما نیاز است؟

مال‌ها و مگامال‌ها می‌توانند بهترین خدمات را به مشتریانشان بدهند اما اگر اصولی و استاندارد ساخته نشوند می‌توانند باعث ترافیک یا ایجاد خیلی از مشکلات دیگر بشوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید