23
شنبه 22 شهریور 1399
شماره 8035
صفحه سوم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

شور و شر موج

زلزله‌ای 8.1 ریشتری در عمق دریا، سونامی عظیمی در سواحل مکران ایجاد کرد
حوادث
حدود ساعت یک نیمه‌شب هشتم آذرماه ۱۳۲۴، بلوچستان در خواب بود که زمین لرزید؛ قسمت شرقی گسل مکران در دریای عمان، لغزیده بود.
ویژه
وقتی نیروهای فاتح متفقین در بهار1324شمسی به برلین رسیدند جنگ جهانی دوم با تسلیم آلمان به متفقین غربی و اتحاد جماهیر شوروی به پایان رسید.
سال1324 درحالی آغاز شد که کشور همچنان درگیر تبعات جنگ جهانی دوم بود و روس‌ها قصد ترک خاک ایران را، آن‌هم با دست خالی، نداشتند؛ چشم‌طمع شوروی به امتیاز نفت‌شمال بود که برای به چنگ آوردن آن، از اهرم خودمختاری آذربایجان استفاده می‌کرد.
یک سال، یک خبر
سال‌های جنگ‌جهانی در کشور، سال‌های سیاهی بود که گرانی و نبود نان و مایحتاج روزانه، زندگی را بر مردمان آن زمان بسیار سخت  می‌کرد.

نمایشگاه هنرهای زیبا ؛ سرآغازتحول

۱۳۲۴، سال قدرت‌نمایی هنرهای تجسمی بود
گزارش ویژه
​​​​​​​ایران، سال‌های اشغال توسط متفقین را از سر گذرانده و جنگ دوم جهانی نیز پایان گرفته بود.
سال صداهای نو

سال صداهای نو

جلال‌ آل‌احمد و صادق چوبک صداهای تازه داستان‌نویسی ایران بودند
سال ۱۳۲۴، آغاز کار دو صدای تازه در ادبیات داستانی ایران بود؛ دو نویسنده‌ای که در ابتدای راهشان از هدایت تأثیر پذیرفته بودند، ولی خیلی زود راه ادبی‌شان را از او جدا کردند و آسمان‌های تازه‌ای برای داستان‌نویسی ایران گشودند.
سینما کریستال؛ آخرین بازمانده لاله‌زار
سینما کریستال؛ آخرین بازمانده لاله‌زار
اولین سالن پخش صدای دالبی اینجاست
جدال بین لاله‌زار و لاله‌زارنو، با ورود مشاغل آنتیک و باکلاس و ساخت مغازه‌ها و بوتیک‌ها و طلافروشی‌های آنچنانی در حدفاصل خیابان جمهوری تا خیابان انقلاب و در آغاز دهه30شروع شد.
PDF صفحه سوم قرن
کوتاه صفحه سوم قرن
آگهی 2