22
شنبه 22 شهریور 1399
شماره 8035
صفحه دوم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

چهره سرد صلح

پیشروی نیروهای شوروی تا 20مایلی تهران
مطبوعات خارجی
روزنامه آمریکایی کریستین ساینس‌مانیتور در تاریخ 13مارس 194622اسفند 1324 خبر اول خود را به پیشروی نیروهای شوروی در ایران و نگرانی عمیق آمریکا از این مسئله اختصاص داد.
ویژه
سال 1324 بود که برای اولین بار نام سید مجتبی نواب صفوی بر سر زبان‌ها افتاد؛ روحانی جوان و جسوری که به همراه عده‌ای دیگر از دوستانش، از تشکیلاتی با عنوان «فداییان اسلام» رونمایی کردند.
روانکاوی معاصر
چند سال پس از پایان جنگ، ایرانیان خسته و دست خالی از غنائم جنگ با سرزمینی پرآشوب و همچنان درگیر گرسنگی و بیماری روبه‌رو بودند.

دوچرخه‌سواران در زمین چمن

تولد یکی از دو ابرقدرت فوتبال ایران به همت نظامیان و دانشجویان
ورزش
استقلال، یکی از دو ابرقدرت فوتبال ایران، محصول علاقه‌مندی چند جوان به دوچرخه‌سواری است.
صندلی نفرین شده شهردار

صندلی نفرین شده شهردار

چگونه تهران در زمان جنگ جهانی دوم اداره شد؟
علی اصغر فروزان، مصطفی قلی رام، محمد سجادی، سیدمهدی عمادالسلطنه مشیر فاطمی، فضل‌الله بهرامی، عباسقلی گلشاییان، غلامحسین ابتهاج، محمود نریمان، مهدی مشایخی؛ این ۹ نفر نامشان در تاریخ کمتر نوشته شده شهرداری تهران، به‌ عنوان شهردار تهران آمده است؛ ۹ مردی که تنها در فاصله چهار سالی که ایران و تهران در اشغال متفقین بود، برای حضور در اتاق شهردار تهران انتخاب شدند، اما نتوانستند مشکلات بی‌شمار پایتخت جنگ‌زده بدون جنگ را حل و صندلی‌شان را  ناکام ترک گفتند؛ شهردارانی که زورشان به کمبود مواد غذایی اولیه و ناامنی در شهر زیر چکمه‌های سربازان متفق نرسید و به صندلی شهرداری نرسیده ترجیح دادند آن را ترک کنند تا در نظر عامه مردم صندلی شهرداری نفرین‌شده باشد.
مترجم غرور و تعصب
مترجم غرور و تعصب
زنی که به مجلس سنا راه یافت
«عده‌ای به این دلیل که تنها وظیفه زن خانه‌داری و پرورش فرزند است مخالف این امرند.
PDF صفحه دوم قرن
کوتاه صفحه دوم قرن
آگهی