08
یکشنبه 18 اردیبهشت 1401
شماره 8490
صفحه‌آخر
23023607
02123023900
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
بی تعارف و تکلف ، مثل همین متن کوتاهی که می بینید.
کسی نمی‌داند چرا وقتی «رومن کاسو»ی جوان از فرانسه اشغالی فرار کرد تا به همراه انگلیسی‌ها علیه آلمان بجنگد، اسم خودش را به «رومن گاری» تغییر داد. احتمالا عشق به گری کوپر از همان زمان در اعماق وجودش ریشه دوانده بود.
«چوپان تنها» از موضوعات برجسته تاریخ هنر مدرن است که به‌ویژه در زمینه نقاشی و موسیقی، شاهد آثار درخشان مفهومی از این واژه ترکیبی بوده‌ایم. اگر دل در گرو چوپان تنهای سرزمین مادری ندارید و نیک نمی‌دانید که در پس هر بحران زیست‌محیطی، این انسان خسته در غم مرتع دامش و علفزار جویبار جانش چه می‌کشد، چشم به تابلوی نقاشی چوپان تنهای «پاتریک برانول برونته» بگشایید و گوش به نوای پن فلوت قطعه چوپان تنهای «گئورگ زامفیر» بسپارید تا مرهمی بر سوز دردمندانی شود که قبل آن در قاب هنر هم جای گرفته‌اند.
زندگی پدیا
توی فروشگاه لباس کودک، دو تا مامان محو فیل و زرافه‌ها و پیراهن‌های گل‌دار و زیردکمه‌ای‌های رنگارنگ بودند. کنار مامان‌ها، پسر و دختر سه‌،چهارساله‌ای هر چقدر روی انگشت‌های پایشان بلند می‌شدند، نمی‌توانستند آن چیزی را که مادرهایشان تماشا می‌کردند ببینند.
شهر مادرید چهارشنبه هفته پیش شبیه هیچ شب دیگری نبود. یکی از آن اتفاق‌های دیگر، از آن معجزه‌ها که در فوتبال اتفاق می‌افتند و ناگهان بدون اینکه تصمیمی برایش گرفته باشیم خودشان را به همه زندگی تسری می‌دهند، رخ داده بود.
شاید باور نکنید اما در ج0هان شهری‌هایی وج0ود دارد که رسانه هایش حق ندارند اخبار منفی را منتشر کنند! تا مردم از استرس اخبار بد و ناگوار به دور باشند. البته اینکه مردم از تمامی اخبار، چه خوب و چه بد باخبر باشند، حق مسلم است....

غولی که در سراوان تنوره می‌کشد

نکته
نمی‌دانم چندین و چند نفر از اهالی این سرزمین، سراوان گیلان را می‌شناسند اما آنها که رودبار را پشت سر می‌گذارند، حدود 17کیلومتری رشت از کنارش می‌گذرند و لابد باور ندارند، کمی آن سوتر در اعماق این سبزناکی دل‌انگیز، غول زباله دندان نشان می‌دهد و تنوره می‌کشد؛ غول متعفنی که بر فراز کوه نود متری پسماند، ایستاده است و شیرابه‌های درد و رنج را بر زندگی جاندار و بی‌جان قی می‌کند. می‌دانید، اینجا آدم‌ها از درد به‌خود می‌پیچند، چون به یاد دارند زمانی را که سراوان سبز بود و مه، درختانش را در آغوش می‌کشید و زمین به آواز پرندگانش گوش می‌سپرد.
PDF صفحه‌آخر
کوتاه صفحه‌آخر
پاناما: یکی از ویژگی‌های مشترک تمام درخت‌های جهان گرد بودن تنه آنهاست و می‌توان گفت کمتر کسی تا به حال درختی که تنه‌اش گرد نباشد را دیده است؛ اما استثنای این قانون درخت‌هایی هستند که در جنگل‌های پاناما می‌رویند.