• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
یکشنبه 18 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159982
+
-

گرینویچ/جنگل درخت‌های مکعب‌مستطیل


پاناما: یکی از ویژگی‌های مشترک تمام درخت‌های جهان گرد بودن تنه آنهاست و می‌توان گفت کمتر کسی تا به حال درختی که تنه‌اش گرد نباشد را دیده است؛ اما استثنای این قانون درخت‌هایی هستند که در جنگل‌های پاناما می‌رویند. به گزارش آدیتی‌سنترال، در جنگل‌های درخت‌های مکعب‌مستطیلی این کشور درخت‌های موسوم به  Square Trees تنه‌شان گرد نیست و به‌صورت مکعب مستطیل بالا رفته است. این درخت‌ها که اکنون به یکی از جاذبه‌های توریستی منطقه تبدیل شده‌اند در کنار یکی از آتشفشان‌های خاموش این کشور قرار دارند. این درخت‌ها فقط در منطقه  El Valle de Anton یافت می‌شوند و مشابهی در جهان ندارند. اگرچه زیست‌شناس‌ها وجود چنین درخت‌هایی را تأیید می‌کنند اما برخی بر این باورند که درخت‌های یاد‌شده توسط افراد محلی با حصارهایی فلزی اینچنین پرورش داده شده‌اند. به گفته کارشناس‌ها اما شکل و شمایل تنه درخت‌ها فقط تحت تاثیر ویژگی‌های زیستی گونه یا نوع آنهاست.

دردسرهای لپ‌تاپی پسر بایدن

 واشنگتن: پس از اینکه هانتر بایدن، پسر رئیس‌جمهور آمریکا لپ‌تاپش را برای تعمیر به یک متخصص سپرد، محتوای نه‌چندان اخلاقی آن توجه رسانه‌ها را به آن جلب کرد. به گزارش ایندیپندنت، جان  آیزاک، تعمیرکار کامپیوتر در گفت‌وگویی تازه با نیویورک‌پست به جزئیات این رویداد پرداخته و گفته است که هانتر بایدن که در حالت عادی نبوده است، کمی پیش از تعطیلی به مغازه ویلمینگتون رفته بود. به‌گفته مک آیزاک که کتابش در همین باره نیز منتشر شده، بایدن 3 لپ‌تاپ مک‌بوک پرو را به مغازه او برد و گفت: «من به بازیابی اطلاعات لپ‌تاپم نیاز دارم». متخصص تعمیر رایانه‌ها در این‌باره می‌گوید: نخستین چیزی که توجه‌ام را جلب کرد پسوورد هانتر بود که یک فحش بسیار رکیک بود. بعد از آن هم در دسکتاپ لپ‌تاپ او به قدری محتوای غیراخلاقی وجود داشت که از آن شگفت‌زده شدم.

کشف آنزیم تجزیه پلاستیک‌

تگزاس: دانشمندان آنزیمی جدید ساخته‌اند که قادر است پلاستیک‌هایی را که معمولا دهه‌ها یا قرن‌ها طول می‌کشد تا تجزیه شوند، ظرف چند روز یا حتی چند ساعت تجزیه کند. به گزارش ایندیپندنت، این گروه پژوهشی، شامل پژوهشگران دانشگاه تگزاس در آستین می‌گویند این آنزیم جدید به رهایی کره زمین از میلیاردها تن زباله پلاستیکی که همچنان در محل‌های دفع زباله انباشته می‌شوند و زمین و آب را آلوده می‌کنند، کمک می‌کند. آنها در این مطالعه که روز جمعه در نشریه نیچر منتشر شد، می‌گویند این آنزیم به بازیابی و استفاده دوباره از پلاستیک در سطح مولکولی کمک می‌کند و احتمالا بازیافت را در مقیاس بزرگ‌ترافزایش می‌دهد و به صنایع امکان می‌دهد اثرات زیست‌محیطی‌شان را کاهش دهند. هال آلپر، یکی از نویسندگان این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: «امکان استفاده از این فرایند پیشرو بازیافت برای صنایع بی‌شمار است.» دکتر آلپر گفت: «این فرایند، به غیر از صنعت مدیریت ضایعات، به شرکت‌های هر بخش فرصت می‌دهد در بازیافت محصولات خود پیشگام شوند. از طریق این رویکردهای آنزیمی پایدارتر می‌توانیم اقتصاد چرخشی واقعی پلاستیک را تصور کنیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید