• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 1 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98687
+
-

جنگیدن بدون اسلحه

ناتوانی کشورهای جهان در محافظت از کادر درمان

سمیرا رحیمی_خبرنگار

پرستاران و پزشکان سرتاسر جهان در خط مقدم مبارزه با کووید-19 قرار دارند اما کمبود نگران‌کننده تجهیزات محافظتی و تست‌های کرونا، در کنار دوری طولانی‌مدت از خانواده، ‌استرس ناشی از احتمال آلوده‌شدن اعضای خانواده و ساعات کاری طولانی به واسطه کمبود نیرو، در هفته‌های اخیر این قشر را در موقعیتی آسیب‌پذیرتر از همیشه قرار داده‌است. به گفته سازمان جهانی بهداشت، جهان شاهد اختلال شدید در بازارهای تامین‌کننده تجهیزات محافظتی شخصی برای نیروهای درمانی است. همچنین نیروهایی که به‌صورت مستقیم در مهار و درمان کووید-19 دست دارند، به‌ویژه نیروهایی که در بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها مانند ICU فعالیت دارند، به واسطه ساعت‌های طولانی و طاقت‌فرسای کاری و نبود ساعات کافی استراحت، تحت فشار شدید روانی و جسمی قرار دارند.
بر اساس گزارش سازمان جهانی ‌بهداشت، در تعدادی از کشورها، از هر 10نیروی درمانی، یک نفر به کرونا مبتلا شده‌است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که نرخ ابتلا به کرونا در میان نیروهای درمانی در ایتالیا به 9درصد و در اسپانیا به 14درصد رسیده‌است. از زمان آغاز اپیدمی در چین بیش از 100نفر از نیروهای درمانی جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. به گفته هوارد کاتن، رئیس انجمن جهانی پرستاران، نبود تجهیزات محافظت شخصی و وجود مشکلات در تامین این تجهیزات با آمار بالای ابتلای نیروهای درمانی به این ویروس، ارتباط مستقیم دارد. افزایش نرخ ابتلا در میان نیروهای درمانی می‌تواند منجر به ازدورخارج‌شدن نیروهای کلیدی در حوزه درمان شود و بحران کرونا، با کمبود بیشتر نیرو، تشدید خواهد ‌شد.
به گفته دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، زمانی که نیروهای درمانی در خطر باشند، همه انسان‌ها در خطرند. این سازمان به کشورهای مختلف جهان توصیه‌هایی در جهت پشتیبانی و محافظت بیشتر از نیروهای درمانی داشته‌است. آموزش تمامی نیروهای درمانی برای تشخیص بهتر بیماری‌های تنفسی، افزایش دسترسی نیروها به تجهیزات محافظتی، پشتیبانی روانی از نیروها، داشتن سیستم پایش قدرتمند در بیمارستان‌ها و تشخیص نقص‌های سیستم‌های درمانی از جمله این توصیه‌ها هستند. همچنین به گفته سازمان بهداشت‌ جهانی، ‌نیروهای درمانی سرتاسر جهان برای محافظت از خود در برابر کووید-19 در هر ‌ماه به 89میلیون ماسک، 30میلیون گان، 1.59میلیون عینک محافظ، 79میلیون جفت دستکش و 2.9میلیون لیتر ماده ضدعفونی‌کننده نیاز دارند؛ تجهیزاتی که تقریبا تمامی کشورهای جهان، در تامین آن ناتوان مانده‌اند و دولت‌های مختلف جهان برای تامین تجهیزات و محافظت از کادر درمانی خود عموما نتوانسته‌اند پا را از ارائه طرح‌های اولیه و وعده‌و‌وعید‌های نامشخص فراتر بگذارند. پزشکان آمریکایی، وضعیت خود در نبرد با کرونا را به وضعیت جنگیدن بدون اسلحه تشبیه کرده‌اند.
بر اساس جدید‌ترین گزارش داخلی دید‌بان دولت آمریکا درباره وضعیت وزارت بهداشت، درمان و خدمات انسانی، ‌بیمارستان‌های آمریکا با مشکلات متعددی مواجهند که این مشکلات، نیروهای درمانی را در معرض خطر شدید قرار داده‌است. تضاد دستورالعمل‌های فدرال، ایالتی و محلی در نحوه استفاده از تجهیزات محافظتی و کمبود شدید تجهیزات و تست کرونا از جمله این مشکلات هستند. بر اساس این گزارش، بیمارستان‌های آمریکا اعلام کرده‌اند که با کمبود شدید تجهیزات تست‌گیری و بالابودن شدید تقاضا برای اجرای تست‌ها ‌و همچنین زمان طولانی انتظار برای دریافت نتیجه تست‌ها (بیش از هفت روز) مواجهند. همچنین کمبود تجهیزات محافظت شخصی برای نیروهای درمانی در بیمارستان‌های ایالات مختلف آمریکا، نیروها و بیماران را در معرض خطر بیشتر قرار داده‌است. بر اساس گزارش بیمارستان‌ها، افزایش استفاده از این تجهیزات به واسطه شرایط بحرانی، عامل اصلی کمبود تجهیزات بوده‌است و نابرابری شدید کفه عرضه و تقاضا و افزایش شدید قیمت این تجهیزات، امکان ذخیره‌سازی آنها را از بین برده‌است. درحال حاضر، کمبود تجهیزات محافظت شخصی و ونتیلاتور، اصلی‌ترین تهدید‌هایی است که نیروهای درمانی و بیماران در آمریکا را تهدید می‌کند.
در هندوستان، کشوری که به گفته سازمان جهانی بهداشت از نظر تعداد نیروی درمانی و کمبود تجهیزات برای تامین امنیت این نیروها یکی از ضعیف‌ترین کشورهای جهان به‌شمار می‌رود، نسبت پزشک به بیمار یک به   1445 است، درحالی‌که نسبت استاندارد سازمان بهداشت جهانی یک به هزار است. علاوه بر کمبود نیرو و تجهیزات محافظت شخصی، نیروهای درمانی هند از نظر اجتماعی و اقتصادی نیز احساس امنیت نمی‌کنند. گزارش‌های متعددی از پزشکان و پرستاران هندی موجود است که نشان از توهین، تهدید و حتی حمله مردم به این افراد در خیابان‌ها یا بیمارستان‌ها دارد؛ زیرا بسیاری در این کشور معتقدند پزشکان، عامل شیوع بیماری هستند. همچنین بر خلاف ادعای دولت هندوستان که می‌گوید تجهیزات محافظتی کافی در اختیار پزشکان و پرستاران هندی قرار دارد، بیمارستان‌های این کشور از کمبود شدید تجهیزات در عذابند و کادر درمانی حقوق ماهانه خود را نیز دریافت نمی‌کنند.
در اروپا نیز که به یکی از کانون‌های ابتلا به کرونا تبدیل شده‌است، کمبود شدید تجهیزات محافظتی مشابه دیگر مناطق جهان، جان کادر درمانی را در معرض خطر قرار داده‌است. با افزایش تعداد ابتلا به کرونا در اروپا، کادر درمانی با کمبود بیشتر تجهیزات محافظتی مواجه می‌شوند. به‌ویژه در ایتالیا که در میان دیگر کشورهای اروپایی بیشترین درگیری را با اپیدمی دارد، کمبود تجهیزات محافظتی بسیار رایج است و همین مسئله کارایی نیروهای درمانی در کنترل و مدیریت اپیدمی را مختل ساخته‌است. به گفته پزشکان بدون مرز، نزدیک به 1700نیروی درمانی (بیش از 8‌درصد موارد ابتلا به کووید-19در ایتالیا) حین پرستاری از بیماران، به این بیماری مبتلا شده‌اند. به گفته پزشکان بدون مرز، حتی در سطح ‌بالاترین بیمارستان‌های اروپایی، نیروها به‌دلیل کمبود شدید تجهیزات در معرض خطر شدید ابتلا قرار گرفته‌اند. بعضی از نیروها مجبورند یک ماسک را برای 12ساعت مداوم به‌صورت بزنند. به گزارش این سازمان، درحال حاضر هیچ کشور اروپایی به‌تنهایی توانایی تامین تجهیزات لازم برای محافظت از نیروهای امدادی خود را ندارد و اعضای اتحادیه اروپا باید با همبستگی و اتحاد و به‌اشتراک‌گذاشتن منابع، به مهار آتشی بپردازند که لحظه‌به‌لحظه بیشتر زبانه می‌کشد.

بحران جهانی
به گفته هوارد کاتن، رئیس انجمن جهانی پرستاران، نبود تجهیزات محافظت شخصی و وجود مشکلات در تامین این تجهیزات با آمار بالای ابتلای نیروهای درمانی به این ویروس، ارتباط مستقیم دارد. افزایش نرخ ابتلا در میان نیروهای درمانی می‌تواند منجر به ازدورخارج‌شدن نیروهای کلیدی در حوزه درمان شود و بحران کرونا، با کمبود بیشتر نیرو، تشدید خواهد ‌شد
 

این خبر را به اشتراک بگذارید