• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 24 اسفند 1398
کد مطلب : 97006
+
-

دستفروشان، نیازمند کمک شهرداری و دولت

عضو شورای شهر: در حال مذاکره با نهاد‌هایی مانند بنیاد مستضعفان برای کمک معیشتی به دستفروشان هستیم اما از دولت نیز انتظار داریم شهرداری‌ها را یاری کند

دستفروشان، نیازمند کمک شهرداری و دولت

محمد سرابی _ خبر‌نگار

هزینه‌هایی که شهرداری در مقابله با گسترش بیماری کرونا می‌کند، زیاد و نامشخص است. از یک طرف برای پرداخت عوارض شهری تا آخر اردیبهشت مهلت داده شده است و از طرف دیگر شهردار‌ی به‌دنبال پرداخت کمک به دستفروشانی است که نباید به‌کار خود ادامه دهند. در سال آینده مشکلات مالی ناشی از کرونا گریبانگیر شهرداری‌های کشور خواهد شد.

نزدیک به 10هزار دستفروش در 42بازار‌روز بساط‌گستری می‌کردند. با شدت‌گرفتن بیماری در کشور، این بازارروز‌ها به همراه 2بازار خرید و فروش پرندگان و 4بازار معاملات خودرو تعطیل شدند تا از تجمع و حضور شهروندان و افزایش انتشار بیماری جلوگیری شود اما دستفروشانی که چشم به بازار شب عید داشتند، زیان بزرگی خواهند کرد که بر معیشت آنها تأثیر جدی می‌گذارد.

10هزار دستفروش
تخمین زده می‌شود که نزدیک به 50هزار دستفروش در تهران مشغول کار هستند و کاهش رفت‌وآمد در شهر به همراه ممنوعیت تجمع در فضا‌های عمومی باعث شده است که مهم‌ترین روز‌های کسب درآمد را از دست بدهند. شهرداری و شورای شهر تلاش می‌کنند با دریافت مبلغی از ارگان‌های حمایتی، بخشی از زیان‌های این دستفروشان را جبران کنند. عضو هیأت رئیسه شورای شهر با اشاره به منابع مالی شهرداری می‌گوید: مهم‌تر از هر چیز این است که در این مدت شهرداری برای مقابله با بحران هزینه‌های زیادی کرده است و در سال آینده از دولت انتظار کمک مالی در این زمینه داریم.
زهرا نژاد‌بهرام می‌افزاید: شهرداری سامانه‌‌ای برای شناسایی دستفروشان دارد اما اطلاعات آن کامل نیست برای همین از شهرداران نواحی کمک گرفتیم تا مشخص شود که چه آمار نهایی‌ای از دستفروشان وجود دارد. بعضی از آنها در واقع بخشی از مغازه‌هایی هستند که کالا‌های خود را در پیاده‌رو مقابل مغازه می‌فروشند. قسمتی هم موقت و فصلی هستند اما گروهی از دستفروشان زندگی خود را از این راه تامین می‌کنند که با توجه به محدودیت منابع در اولویت دریافت کمک قرار دارند. به‌زودی تعداد آنها و معابری‌ که در‌آن کار می‌کنند، مشخص خواهد شد.
او با تأکید بر اینکه بنیاد مستضعفان آمادگی خود را اعلام کرده است، می‌گوید: هنوز مبلغی مشخص نشده در نتیجه ما هم نمی‌توانیم بگوییم که چقدر کمک معیشتی به دستفروشان خواهیم کرد. مسئولیت اینگونه موارد برعهده شهرداری نیست اما به‌دلیل تعهدی که نسبت به شهروندانش دارد، کار را پیش می‌برد. مدتی قبل هم شهرداری مبلغی حدود 4میلیارد تومان از بنیاد دریافت کرد و به پاکبان‌ها و کارکنان بهشت‌زهرا و بعضی کارگران دیگر که قرارداد ثابت نداشتند، داد.

انتظار همراهی دولت
عضو شورای شهر درباره هزینه‌های مقابله با کرونا می‌گوید: الان مجبور هستیم بودجه‌های دیگر مثلا بخش‌های عمرانی را برای بحران کرونا هزینه کنیم. هر روز 180نقطه از شهر توسط آتش‌نشانی ضدعفونی می‌شود و این غیر از کاری است که در مترو، اتوبوس، میادین میوه و تره‌بار و... انجام می‌گیرد. تامین همین مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستکش هزینه زیادی دارد. در شورای شهر تصویب کردیم که شهرداری 10میلیارد تومان از بودجه سال‌98 و اگر لازم شد بیشتر از آن برای مقابله با کرونا هزینه کند، چون اولویت، سلامت شهروندان است. شورای شهر یک روز هم کار خود را تعطیل نکرده ‌و تا پایان سال گزارشی از هزینه‌های انجام‌شده در شهرداری خواهیم داشت.
او با تأکید بر اینکه مجموعا 103هزار نفر در شهرداری مشغول کار هستند که باید حقوق و دستمزد آنها پرداخت شود، بیان می‌کند: با توجه به اینکه پیش‌بینی شده است تا فصل بهار با این مشکل درگیر باشیم، انتظار ما این است که دولت به شهرداری پایتخت کمک کند. تهران مرکز سیاسی اقتصادی کشور است و به حدود 10میلیون نفر خدمات ارائه می‌کند.
موضوع جلوگیری از کار دستفروشان در شهر‌های مختلف کشور به عرصه کشمکش سازمان‌های مسئول و شهروندان تبدیل شده است. در شهر‌هایی چون همدان، خرم‌آباد، کرمانشاه، بروجرد، بندرعباس و ارومیه، شهرداری‌ها با همکاری ارگان‌های انتظامی و قضایی به‌دنبال ممنوعیت بساط‌گستری در سطح شهر هستند. تقریبا در تمام شهر‌های ایران «فروش شب عید» بخشی از گردش مالی و درآمد سالانه را تشکیل می‌دهد که امسال با ظهور کرونا لطمه شدیدی خورده است.

مهلت پرداخت عوارض شهری

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در توییتر خود نوشت: «شورای شهر تهران به‌منظور کاهش مراجعات به شهرسازی مناطق شهرداری و نیز کمک به مؤدیان کم‌برخوردار در وضعیت کرونایی، روز سه‌شنبه گذشته مصوب کرد‌ شهروندانی که مبلغ فرم اعلام عوارض صدور پروانه ملک آنها تا 200میلیون تومان است، تا پایان اردیبهشت مهلت پرداخت با نرخ سال‌۹۸ را داشته باشند. مؤدیانی که مشمول این تصمیم شورای شهر تهران هستند، لطفا از مراجعه به شهرداری مناطق ۲۲‌گانه به‌منظور کاهش ابتلا و شیوع ویروس کرونا اجتناب کنند. این تصمیم شامل ۶۰‌درصد پرونده‌های شهرسازی می‌شود».
در برخی ‌کلانشهر‌های دیگر نیز مهلت‌های مشابهی به شهروندان داده شده است. در کرمان عوارض ساخت‌وساز را می‌توان تا پایان فروردین و در قم و اصفهان تا پایان اردیبهشت با نرخ سال‌98 پرداخت کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید