• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 17 اسفند 1398
کد مطلب : 96656
+
-

آمریکا، گرفتار ترامپ و کرونا

آمریکا همزمان با شیوع جهانی ویروس، گرفتار کمبود امکانات مقابله با ویروس و شایعه‌پراکنی‌های دونالد ترامپ است

گزارش
آمریکا، گرفتار ترامپ و کرونا


سرعت گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان، دولت‌ها را برای مقابله با این ویروس کشنده به تنگنا انداخته و در آمریکا، نه‌تنها کمبودهای دولتی که رئیس آن به بدتر‌ شدن بحران دامن می‌زنند.
به گزارش بی‌بی‌سی، بزرگ‌ترین مشکل در آمریکا، علاوه بر ‌کمبود کیت‌های تشخیص بیماری، شایعات و صحبت‌های غیرکارشناسی دونالد ترامپ است. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که دولت این کشور قادر نخواهد بود تا به وعده تحویل یک میلیون کیت در این هفته عمل کند. به این کمبودها و سرعت زیاد انتشار ویروس باید رفتارها و صحبت‌های جنجالی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور را هم اضافه کرد که با انتقادهای بسیار زیادی مواجه شده است. ترامپ توصیه‌های کارشناسان علمی را قبول ندارد و خودش شخصا عامل پخش شایعات درباره ویروس کروناست. او گزارش‌های رسمی سازمان بهداشت جهانی را هم زیر سؤال برده و میزان مرگ‌ومیر ویروس را زیر یک‌درصد خوانده است. او حتی گفته بود که افرادی که بیمار هستند باید سر کار بروند. میزان انتقادها به این صحبت چنان زیاد بود که او صبح پنجشنبه آن را خبر جعلی خواند و گفت که اصلا چنین چیزی نگفته است. بسیاری نگران هستند ترامپ و رویکرد دولت او برای مقابله با انتشار کرونا، ‌به یک بحران تمام‌عیار تبدیل شود. در آمریکا بیش از 150نفر در 13ایالت به کرونا مبتلا شده‌اند و 11نفر هم جان خود را از دست داده‌اند (آمارها مربوط به عصر دیروز است). 
به گزارش گاردین، علاوه بر آمریکا، اوضاع در دیگر کشورها هم رو به وخامت است. در اروپا، هلند نخستین مورد مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا را دیروز اعلام کرد و یک روز قبل هم انگلیس نخستین مرگ را تأیید کرد. در فرانسه و ایتالیا، تعداد مبتلایان در یک روز جهش بزرگی داشته است. در فرانسه، ابتلای 432نفر تأیید شده است که یک نفر از آنها نماینده مجلس است. دولت گردهمایی‌های بزرگ را لغو 150مدرسه را تعطیل کرده است. در ایتالیا، بزرگ‌ترین کانون و بحران در خارج از آسیا، ‌مدارس و دانشگاه‌ها برای دست‌کم 10روز تعطیل شده‌اند. تعطیلی مدارس در ایتالیا، خانواده‌ها را با بحران نگهداری از بچه‌ها مواجه کرده است. مقامات اتحادیه اروپا هم در نشستی فوری در بروکسل، از 27کشور عضو خواسته‌اند درصورت کمبود مواد پزشکی و اقلام محافظتی، همبستگی داشته باشند و به هم کمک کنند.
در خاورمیانه، جایی که کشورمان پیشتاز تعداد مبتلایان و موارد مرگ‌ومیر است، عراق پنجشنبه 2مورد مرگ را تأیید کرد. به گزارش جروزلم پست، در سرزمین‌های اشغالی، شهر بیت‌اللحم به‌خاطر نگرانی از شیوع بیشتر ویروس قرنطینه شده است.
با وجود افزایش نگرانی‌ها در بیشتر نقاط دنیا، در چین، مقامات تصمیم گرفته‌اند برخی محدودیت‌های شدید را کاهش دهند. به گزارش رویترز، یک مقام دولتی چینی هم گفته است که پیش‌بینی کارشناسان دولتی این است که موارد جدید آلودگی به کرونا احتمالا تا پایان‌ماه مارس (10فروردین) در شهر ووهان، جایی که شیوع ویروس از آن شروع شد، به صفر خواهد رسید.
در کره‌جنوبی و ژاپن، 2کشوری که بعد از چین بیشترین درگیری را با کرونا دارند، انتشار ویروس به یک دعوای سیاسی تبدیل شده است. تصمیم دولت ژاپن برای قرنطینه کردن مسافران کره‌جنوبی، خشم شدید سئول را به همراه داشته است و کره‌جنوبی وعده اقدام متقابل داده است. در ژاپن، در پی تعطیلی سراسری مدارس، دانش‌آموزان در مراکز تفریحی و ویژه نگهداری می‌شوند تا اخلالی در کار والدین آنها ایجاد نشود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید