• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 11 اسفند 1398
کد مطلب : 96279
+
-

ترسیم راه مترو

مدیرعامل شرکت مترو جزئیات جدیدی از طرح جامع ریلی تهران را در اختیار همشهری قرار داد

گزارش
ترسیم راه مترو

سیدمحمد فخار- خبر‌نگار

در پـــی گزارش‌هـای اختصاصی همشهری از طرح جامع حمل‌ونقل ریلی تهران، مدیرعامل شرکت متروی پایتخت جزئیات جدیدی از این طرح را در اختیار این رسانه قرار داد.
هفته گذشته شهردار تهران نیز در صفحه توییتری خود شمای کلی این طرح را منتشر کرده بود. با تصویب طرح جامع حمل‌ونقل ریلی شهری تهران و حومه انتخاب مشاور طراح 4خط جدید افزوده شده به خطوط ریلی پایتخت تا پایان سال انجام می‌شود. همچنین طراحی پایه خط۱۰ و طراحی اولیه 3خط دیگر تا یک سال آینده محقق می‌شود؛ امید است تا سال آینده عملیات اجرایی خط 10آغاز شود.
علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران با اعلام خبر تصویب نخستین طرح جامع قطار شهری برای پایتخت پس از انقلاب، گفت: در دهه ۵۰ نخستین طرح جامع حمل‌ونقل ریلی برای پایتخت تصویب شد. پس از آن طرح‌های مختلفی مطرح شد اما در نهایت در سال 85مطالعات طرح جامع ریلی تهران صورت گرفت اما در سال 87تقریباً نیمی از آن حذف شد. درحالی‌که برای افق ۱۴۰۴ طرح جامع متروی تهران با 9خط درون شهری و 4خط اکسپرس طراحی شده بود، عملاً در تصویب نهایی طرح به‌دلیل مخالفت‌های دولت وقت با توسعه مترو، فقط 7خط مورد تصویب قرار گرفت؛ لذا این طرح دیگر جامعیت خود را از دست داد. امام با بیان اینکه آنچه از سال ۸۷ تاکنون اجرا می‌کردیم اجرای 7خط فوق بود، تأکید کرد: با حذف4خط اکسپرس و 2خط درون‌شهری، این طرح دیگر یک طرح جامع برای افق۲۰سال آینده نبود؛ لذا به‌دلیل اینکه در طرح جدید، 4خط پیشنهادی درون‌شهری و نیز2خط اکسپرس با تمام جزئیات به تصویب رسیده است، می‌توان گفت تهران اکنون دارای طرح جامع ریلی شهری (مترو) شده است. مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه(مترو) با اشاره به اینکه طرحی که 30بهمن‌ماه جاری تحت عنوان طرح جامع حمل‌ونقل ریلی برای پایتخت به تصویب رسید نتیجه برنامه‌ریزی است که از سال ۹۵ آغاز شد، گفت: 14‌ماه قبل این طرح به شورای‌عالی ترافیک ارسال شد و پس از برگزاری جلسات فنی متعدد در شهریور‌ماه گذشته در شورای‌عالی ترافیک استان تهران به تصویب رسید و در نهایت در روز چهارشنبه30بهمن‌ماه، شورای‌عالی ترافیک کشور نیز این طرح جامع را با 11خط درون‌شهری و 2خط اکسپرس به تصویب رساند. در نتیجه اجرای طرح جامع ریلی شهری برای تهران دسترسی88درصد مردم به ایستگاه‌های مترو و حمل‌ونقل عمومی به فاصله۸۰۰ متر از درب منزل کاهش می‌یابد. همچنین برای پوشش حومه شهر تهران نیز شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران (رجا) تکمیل شبکه ریلی خود را به سمت خطوط اکسپرس موجود در طرح جامع توسعه خواهد داد. امام با اشاره به اینکه مهم‌ترین ویژگی خطوطی که جدیداً به تصویب رسیده تکمیل پوشش شبکه قطار شهری در پایتخت است، عنوان کرد: طرح فعلی اجرا شده متروی تهران یک طرح مرکزگراست که خطوط آن به‌صورت ضربدری با یکدیگر تقاطع دارند. هم‌اکنون تنها خطوط ۶و۷ متروی تهران هستند که با یکدیگر یک حلقه کوچک را تشکیل داده‌اند.  با افزوده شدن ۴ خط جدید 3حلقه دیگر به ساختار متروی تهران اضافه می‌شود تا مجموع خطوط در نهایت از حالت کریدوری و مرکزگرا به شکل شبکه کامل درآیند. ایجاد این شبکه موجب توسعه خطوط به همه مناطق شهر و افزایش جذابیت سفر با مترو خواهد شد. خطوط ۸ و۹ حلقه دوم، خطوط ۹ و۱۱حلقه سوم و خط۱۰ با سایر خطوط حلقه چهارم را برای شبکه متروی تهران در پایان اجرای طرح جامع قطار شهری پایتخت ایجاد می‌کند. مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به اینکه تا پایان سال‌جاری مناقصه انتخاب مشاور طراح 4خط جدید و 2خط اکسپرس انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: همچنین تا یک سال آینده طراحی پایه خط۱۰توسط مشاور به پایان می‌رسد. این خط نسبت به 3خط دیگر پوشش ریلی کامل‌تر و فرصت‌های بیشتری را فراهم می‌کند. او در پایان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه تا سال آینده عملیات اجرای خط 10آغاز شود، گفت: همچنین تا یک سال آینده طرح اولیه 3خط دیگر نیز تکمیل می‌شود و تا 2سال دیگر طراحی پایه تمام خطوط فوق به پایان رسیده‌ است.


 با افزوده شدن ۴ خط جدید 3حلقه دیگر به ساختار متروی تهران اضافه می‌شود تا مجموع خطوط در نهایت از حالت کریدوری و مرکزگرا به شکل شبکه کامل درآیند. ایجاد این شبکه موجب توسعه خطوط به همه مناطق شهر و افزایش جذابیت سفر با مترو خواهد شد

عارضه‌سنجی خطوط برای کاهش سرفاصله حرکتی قطارها

علی امام، مدیر عامل شرکت مترو از روند انتخاب مشاور برنامه «عارضه سنجی خطوط برای کاهش سرفاصله حرکتی قطارها در متروی پایتخت» خبر داد و گفت: این امر منجر به سرعت یافتن اقدامات شرکت مترو در کاهش سرفاصله حرکتی قطارها شده و از اتلاف بودجه و خواب سرمایه جلوگیری خواهد کرد. به گزارش همشهری، علی امام
با‌ اشاره به روند انتخاب مشاور «عارضه سنجی خطوط برای کاهش سرفاصله حرکتی قطارها در متروی پایتخت» عنوان کرد: خطوط متروی تهران برای سرفاصله حرکتی 2دقیقه طراحی شده است و با این مطالعه به‌دنبال شناسایی و اولویت‌بندی گلوگاه‌هایی هستیم که مانع از رسیدن سرفاصله حرکت قطارها به میزان استاندارد است. او در ادامه با اشاره به اینکه کاهش سرفاصله حرکتی نتیجه عوامل مختلف ازجمله تامین ناوگان، پارکینگ‌ها، پایانه‌های تعمیراتی، روسازی خطوط مترو، سیگنالینگ، سامانه‌های تهویه، برق و ایمنی است، عنوان کرد: همچنین با اجرای این برنامه قصد بررسی الزامات کاهش سرفاصله حرکتی قطارها در اجرا و اولویت‌بندی اقدامات مورد نیاز برای این موضوع را داریم. مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به اینکه در طراحی و اجرای خطوط 6و 7و نیز توسعه خطوط این موضوع مورد دقت قرار گرفته و پس از بهره‌برداری کامل باید به سرفاصله 2دقیقه برسد، عنوان کرد: این برنامه برای قسمت‌های در حال بهره‌برداری خطوط یک تا 4متروی تهران انجام می‌شود. او با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین محورهای این طرح مطالعاتی اولویت‌بندی اقدامات لازم برای کاهش سرفاصله حرکتی قطارهاست، گفت: بدون شک این امر نه‌تنها منجر به سرعت یافتن اجرای اقدامات مورد نیاز برای کاهش سرفاصله حرکتی قطارها می‌شود، بلکه از اتلاف بودجه و نیز خواب سرمایه جلوگیری می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید