• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
سه شنبه 22 شهریور 1401
کد مطلب : 171415
+
-

پرند در انتظار مترو؛ مترو در انتظار پول

خط متروی تهران- پرند تنها با رسیدن بموقع منابع مالی لازم تا پایان سال تکمیل می‌شود

گزارش
پرند در انتظار مترو؛ مترو در انتظار پول

درحالی‌که اهالی شهر جدید پرند در انتظار سوت رسیدن قطار مترو هستند، خبرهای ضد‌ونقیضی درباره منابع مالی تکمیل پروژه‌ متروی تهران- پرند به گوش می‌رسد؛ پروژه‌ای که سال‌ها نیمه‌کاره رها شده بود و با همت و رایزنی‌های فراوان از طریق وزارت کشور، استانداری دولت سیزدهم، شرکت متروی تهران و پیمانکار سازنده جانی تازه گرفت.
به‌گزارش همشهری، قضیه از این قرار است که احداث خط متروی تهران- پرند که در دولت‌های پیشین برعهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شده بود، بعد از آن برای اجرا در اختیار شرکت متروی تهران و حومه گذاشته شد. البته با این پیش‌شرط که اعتبارات مالی لازم در اختیار شرکت مترو قرار گیرد. بعدها اما مشکلات مالی سر باز کردند تا اینکه سال گذشته پیشنهاد تغییر کاربری زمینی با وسعت ۲۵هکتار به‌‌شکل تهاتری برای تامین پول مورد نیاز پیمانکار روی میز مسئولان مرتبط با موضوع قرار گرفت. سرانجام هم استانداری با چنین پیشنهادی موافقت کرد ولی اکنون خبرهایی مبنی بر عدم‌تعیین تکلیف نهایی زمین‌های قطعه‌بندی‌شده در میان است. در این ارتباط علیرضا جعفری، مدیرعامل شرکت مادر عمران شهرهای جدید ایران می‌گوید: «اینکه می‌گویند منابع مالی از طریق واگذاری زمین‌ها هنوز با مشکل روبه‌روست، صحت ندارد. نکته اینجاست که برای تامین اعتبارات 750میلیارد تومان مشخص شده و زمین‌ها طبق صورت وضعیت کار، قطعه قطعه واگذار می‌شود.»
او می‌افزاید: «برای تامین این هزینه‌ها ۲۲۰ قطعه زمین در پرند شناسایی و قیمت‌های آن توسط کارشناسان دادگستری تعیین شد اما متأسفانه کارشناسان مالی از سوی پیمانکاران این قیمت را قبول نکردند که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار شد این اتفاق مجددا توسط کارشناسان بررسی و تعیین شود. قول می‌دهیم در نیمه مهرماه به انجام رسیده و اطلاع‌رسانی شود.» به‌گفته جعفری قیمت 54قطعه اراضی مولد برای تکمیل پروژه متروی شهر جدید پرند نهایی شده است.

از اواخر سال 1400تا اواخر شهریور 1401
سیدمسعود بزرگ‌زاده، سرپرست پیشین شرکت عمران پرند (روز 17شهریور آرش صیادی جایگزین وی شد) نیز می‌گوید که کارها همگی انجام شده است؛ «روندهای اداری طی و قسمتی از کار قطعی شده است.» او در پاسخ به این سؤال که چند قطعه زمین قرار است واگذار شود؟ اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: «آنچه می‌دانم اینکه منابعی که مدنظر بوده صورت گرفته و به‌نظرم مشکل پروژه درخصوص تعهد شرکت عمران رفع شده است.»
او تأکید می‌کند که طرف حساب شرکت عمران پرند، متروی تهران است و اکنون مشکل خاصی وجود ندارد و همه کارها طبق روال پیش می‌رود و پروژه از نظر پیشرفت سکته‌ای ندارد.
 این موارد در حالی مطرح می‌شود که اطلاعات کسب شده توسط خبرنگار همشهری نشان می‌دهد باید پیش از پایان سال 1400شرکت عمران شهر جدید پرند برای تامین بخشی از منابع مالی پروژه، حدود 25هکتار زمین با کاربری تغییر یافته در اختیار پیمانکاران مربوطه قرار می‌داد تا از محل فروش آن، فرایند ثبت سفارش، خرید، حمل و نهایتاً نصب تجهیزات لازم تا حداکثر شهریورماه امسال صورت‌پذیرد اما با وجود تأکیدات موکد وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی و همچنین استاندار تهران، عملاً تا به امروز چنین چیزی محقق نشده‌است. ظاهراً کارشناسی اشتباه قیمت زمین‌های قابل واگذاری از یکسو و فرایند زمانبر و کاغذبازی‌های اداری این واگذاری از سوی دیگر، گرهی در روند تحویل اراضی مورد نظر انداخته ‌است که زمانبندی اتمام پروژه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در حقیقت کاری که می‌بایست مقدمات آن از سال گذشته پیگیری می‌شد، تازه این اواخر مدنظر قرار‌گرفته و این یعنی توالی پیش نیازهای تکمیل طرح از ابتدا چندان جدی گرفته نشده بود.

روزهای سرنوشت‌ساز
به هر ترتیب پروژه تکمیل خط متروی تهران-پرند که در واقع محدوده 19کیلومتری بین فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند را شامل می‌شود (چرا که امتداد خط یک مترو تا فرودگاه امام خمینی(ره) ایجاد شده و مسافرگیری در این قطعه جاری است) روزهای حساس و سرنوشت‌سازی‌ را پشت سر می‌گذارد.پس از انجام موفقیت‌آمیز تست سرد این خط که تیرماه سال‌جاری صورت گرفت، مسئولان و دست‌اندرکاران امر با قاطعیت از راه‌اندازی کل خط متروی تهران- پرند تا قبل از پایان سال‌1401 خبر‌دادند.

مکث
۱۰۰دستگاه آسانسور مترو در انتظار تأیید استاندارد

به‌دلیل تفاوت ارتفاع و کارکرد آسانسور‌های ساختمانی و مترو اختلاف‌هایی درباره استاندارد‌های صنعتی و ایمنی آن به‌وجود آمده بود که خبر رسید آسانسور‌های مترو در حال دریافت تأییدیه از اداره استاندارد استان تهران هستند و پس از آن راه‌اندازی خواهند شد. به گزارش همشهری، پس از بازدید ناظران بازرسی اداره استاندارد استان تهران از آسانسور ایستگاه اقدسیه و رفع ایرادات مورد نظر، تأییدیه آسانسور این ایستگاه در سامانه مربوطه ثبت و راه‌اندازی آن آغاز شد. بازدیدهای میدانی از آسانسورهای سایر ایستگاه‌های بهره‌برداری شده قبلی نیز به نوبت در دستور کار نمایندگان اداره استاندارد قرار دارد و به‌نظر می‌رسد ایستگاه‌های استاد معین، آزادگان، حبیب‌ا...، بزرگراه شهید صیاد شیرازی و نمایشگاه شهر آفتاب به‌زودی تعیین تکلیف شوند. با وجود ۱۸۰دستگاه آسانسور فعال در خطوط یک، ۲ و ۵ شبکه مترو تهران که همگی در حال سرویس‌دهی هستند، حدود ۱۰۰دستگاه آسانسور در خطوط ۳، ۴، ۶ و ۷ به‌دلیل عدم‌صدور تأییدیه اداره استاندارد که معیارهای خاص خود را برای بهره‌برداری از آسانسورها دارد، بلااستفاده مانده و تلاش برای رسیدن به نقطه نظر مشترک کارشناسان اداره استاندارد و شرکت مترو تهران با برگزاری جلسات هفتگی ادامه دارد. هر آسانسور به قیمت امروز حداقل یک میلیارد و 400 میلیون تومان هزینه خرید، نصب و راه‌اندازی برای شرکت مترو در بردارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید