• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 7 اسفند 1398
کد مطلب : 96006
+
-

حلقه قرنطینه مرزی تنگ­تر شد

اقدامات احتیاطی کشورهای منطقه برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا از مسیر ایران، همچنان ادامه دارد

از نخستین روزی که ورود کرونا به ایران تأیید شد، مبادلات مسافری و تجاری منطقه با محدودیت‌هایی مواجه شده است. دیروز نیز وضع این محدودیت‌ها ادامه پیدا کرد و موجب شد تعداد فرودگاه‌های ورودممنوع برای مسافران ایرانی به 8فرودگاه برسد. به گزارش همشهری، ممنوعیت ورود مسافران ایرانی به فرودگاه امارات، بسته شدن مرزهای جمهوری آذربایجان و ایران به روی مسافران زمینی، اعزام هواپیماهای ایرانی به فرودگاه‌های منطقه برای بازگرداندن مسافران به کشور، بازگشت کامیون‌های معطل شده در مرز مهران و تعطیلی باجه عصر شعب بانکی به‌مدت یک هفته ازجمله تصمیم‌هایی بوده که دیروز برای مقابله با انتشار ویروس کرونا گرفته شده است.
 
ورودممنوع از ایران به 8منطقه
بعد از عراق و کویت که اوایل هفته ارتباط هوایی خود با ایران را به حالت تعلیق درآوردند، 6کشور دیگر نیز در روزهای گذشته پذیرش و ارسال هواپیما به ایران را محدود و ممنوع کرده‌اند. آنگونه که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید: فعلاً ۸ کشور به هیچ هواپیمای ایرانی اجازه پرواز نمی‌دهند که این موضوع باعث بروز خسارت‌های میلیاردی شرکت‌های هواپیمایی شده است. به گفته مقصود اسعدی سامانی، تاکنون کشورهای ترکیه، گرجستان، افغانستان، کویت، قطر، ترکمنستان، کردستان عراق و کشور عراق تمامی پروازهای خود با ایران را ممنوع کرده‌اند و امارات نیز فقط ارتباط هوایی خود با تهران را حفظ کرده است. اسعدی سامانی می‌گوید: این کشورها به‌هیچ‌عنوان اجازه پرواز هواپیماهای ایرانی را به کشورشان نمی‌دهند و مسئولان در حال رایزنی برای بازگرداندن اتباع ایرانی از این کشورها هستند؛ برخی از این کشورها موافقت کرده‌اند، اما کویت حتی اجازه پرواز هواپیماهای خالی ایرانی را نیز نمی‌دهد. در شرایط فعلی، بلیت‌های فروخته شده برای پروازهای خارج از مبدأ ایران باید لغو شود و آنگونه که رضا جعفر زاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: سازمان هواپیمایی کشوری بخشنامه استرداد بلیت هواپیما بدون دریافت جریمه را به شرکت‌های هواپیمایی داخلی و نمایندگی‌های کل فروش شرکت‌های هواپیمایی خارجی ابلاغ کرده است.

اعزام هواپیما برای بازگشت مسافران
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از آغاز پروازهای برگشت مسافران ایرانی حاضر در کشورهای همسایه از دیروز خبر داد. به گفته جعفرزاده، این هواپیماها به‌صورت خالی به این مقاصد پرواز می‌کنند تا مسافران ایرانی را به کشور بازگردانند. او می‌گوید مسافرانی که بلیت برگشت آنها از کشورهای همسایه باطل شده نباید هیچ مابه‌التفاوتی برای تهیه دوباره بلیت برگشت از همان ایرلاین بپردازند مگر اینکه به اختیار خود بلیت را باطل کنند و از ایرلاین دیگری نسبت به خرید بلیت اقدام کنند. جعفر‌زاده درباره نحوه اطلاع‌رسانی به این مسافران که پرواز برگشت آنها لغو شده، می‌افزاید: هر ایرلاینی که پرواز برگشت آن از کشورهای منطقه لغو شده، وظیفه دارد از طریق پیامک یا تماس تلفنی مسافران را از شرایط پرواز برگشت مطلع کند. در این میان، شرکت هواپیمایی  هما با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این شرکت پروازهای بدون مسافر خود به مقصد شهرهای ترکیه برای بازگرداندن مسافران این ایرلاین را تا ۹ اسفند ادامه می‌دهد، همچنین اینکه مسافران سایر شرکت‌های هواپیمایی نیز که پروازشان به مقصد تهران لغو شده، می‌توانند در تماس با دفتر فروش هما در استانبول نسبت به خرید بلیت برگشت اقدام کنند.

محدودسازی پرواز امارات به تهران
دیروز امارات متحده عربی نیز که تاکنون ارتباط هوایی خود را با فرودگاه‌های ایران حفظ کرده بود، پرواز به تمام شهرهای ایران به‌جز تهران را متوقف کرد تا جلوی شیوع ویروس کرونا را بگیرد. مقامات هوانوردی امارات اعلام کردند این تصمیم تا اطلاع ثانوی اجرایی می‌شود. خطوط هوایی ایر عربیا و فلای دوبی، هر هفته 25پرواز به شهرهای ایران غیراز تهران انجام می‌دهد و از دیروز این تعداد پرواز تا اطلاع ثانوی برگزار نمی‌شود. 2روز پیش به‌خاطر بالا رفتن آمار ابتلا به این ویروس در خاورمیانه، پروازهای ورودی و خروجی به امارات متوقف شده بود.

پایش مسافران خروجی 
همزمان با وضع اقدامات احتیاطی سخت‌گیرانه برای مسافران ورودی در اغلب فرودگاه‌های جهان، ایران مسافران خروجی را نیز کنترل می‌کند تا از خروج مسافران مبتلا به کرونا جلوگیری کند. به گفته علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، این اقدام در تمام مبادی فرودگاهی و با جدیت انجام می‌شود. عابد‌زاده می‌گوید: برای رعایت نکات بهداشتی و اقدامات لازم برای کنترل مسافران، باید ضدعفونی‌های لازم در فرودگاه‌ها انجام شود. ضمن اینکه کمیته تسهیلات فرودگاهی نیز با حضور نماینده وزارت بهداشت جلسات مداوم تشکیل می‌دهد و مسائل حوزه بهداشت را پیگیری می‌کند. 

    دیپورت مسافران مشکوک به کرونا

در گیرودار سختگیری کشورهای جهان به ورود مسافران خارجی، مدیر روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از دیپورت‌شدن چند مسافر مشکوک به مبتلا به ویروس کرونا از این فرودگاه خبر داده و گفته است: با توجه به مانیتورینگ دوربین‌های حرارتی، چند مسافر مشکوک به تب کرونا با تب بالا در این فرودگاه پایش شده و با تشخیص تیم بهداشت مرزی مستقر در فرودگاه به کشور مبدأ برگردانده شده‌اند. علی کاشانی می‌گوید: چک پزشکی مسافران پروازهای کانکشن در فرودگاه امام با دوربین‌های حرارتی انجام می‌شود و اگر مسافری با تشخیص دوربین‌های حرارتی دارای تب بالا غربال شود، سایر تست‌های مربوط به ویروس کرونا از آن مسافر گرفته می‌شود. به گفته او تمام مسافران مشکوک از طریق این دوربین‌های حرارتی پالایش می‌شوند و پس از خروج از صف قرنطینه خواهند شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید