• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 1 اسفند 1398
کد مطلب : 95569
+
-

تداوم ارتباط بی‌واسطه شورایاران با مدیران شهری

تداوم ارتباط بی‌واسطه شورایاران با مدیران شهری

محمود مولایی _ خبر‌نگار

همایش هم‌اندیشی شورایاران محله‌های منطقه13 با حضور رئیس شورای شهر تهران، رئیس و نایب‌رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها برگزار شد. در این جلسه برخی از نماینده‌های شورایاری محله‌های این منطقه پشت تریبون قرار گرفتند و صحبت‌هایی درباره ساماندهی خیابان شهرستانی، ایجاد قطب گردشگری سرخه‌حصار و... انجام دادند. در ادامه، محسن هاشمی سخنرانی کرد. رئیس شورای شهر تهران با اشاره به انتخابات مجلس گفت: «نهاد شورایاری، قاعده هرم مردم‌سالاری دینی در جامعه محسوب می‌شود و مجلس شورای اسلامی به تعبیر امام در رأس امور است.» او با بیان این نکته که منطقه۱۳، یکی از محله‌های نسبتا محروم از نظر زیرساخت در شهر تهران به شمار می‌رود اما دارای نشاط و حیات فرهنگی و سیاسی است، یادآور شد: «نسبت سرانه های خدماتی در منطقه۱۳، حدود یک‌پنجم استاندارد است و از ۴۰۰هکتار استاندارد سرانه‌های خدماتی به‌جز فضای سبز، حدود ۸۰هکتار آن در منطقه موجود است و این محرومیت به‌خصوص در مورد سرانه‌های خدماتی محله‌ای بیشتر است؛ درحالی‌که در منطقه۱۳ ظرفیت‌های مناسبی برای آزاد‌سازی‌ اراضی دولتی، نظامی و نهادی و تغییر کاربری آنها به سرانه‌های خدماتی وجود دارد.» 

هاشمی مسئله دیگر منطقه را امکان جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی برای تبدیل این منطقه به قطب گردشگری و تفریحی شرق تهران برشمرد و عنوان کرد: «با توجه به شرایط مالی و رکود حاکم بر اقتصاد کشور، به‌خصوص صنعت ساختمان، امکان فعال‌سازی‌ پروژه‌های عمرانی به‌صورت ویژه در مدیریت شهری وجود ندارد. اما می‌توان با رفع موانع و تسهیل شرایط، زمینه فعال شدن بخش خصوصی و ایجاد اشتغال، توسعه زیرساخت‌ها و رونق محلی را فراهم کرد و نباید به شهرداری به‌عنوان یک مانع در این حوزه نگریسته شود.» 
او طی پیشنهادی تأکید کرد که از ظرفیت کارشناسی شورایاری در منطقه برای تدوین راهبرد توسعه و تحلیل نقاط قوت و ضعف و همچنین فرصت‌ها و تهدیدهای منطقه استفاده شود تا برای ایجاد یک ارزش‌افزوده در حوزه مدیریت شهری و ارائه دستاورد ایده‌های قابل اجرا، احصا، تدوین و اولویت‌بندی شود.

ذوق‌زده نشوید
در ادامه همایش، احمد مسجدجامعی، رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها گفت: «گزارش‌ها و عددها خیلی ما را به هیجان نیاورد؛ زیرا 100میلیارد گذاشتیم، آسفالت و این چیزها مقدمه‌ای برای حفظ طبیعت است. اینکه رودخانه، جنگل و... را هرس کردیم، درست نیست؛ زیرا رودخانه و جنگل را که هرس نمی‌کنند. اینقدر ذوق‌زده نشوید و چنین کارهایی انجام دهید. دلیل اینکه تهران پایتخت شد، آبادانی آن بود. تهران به‌دلیل طبیعتش پایتخت شد و الان از این طبیعت و آبادانی چه چیزی باقی‌مانده است؟» 
عضو شورای شهر تهران در حاشیه این نشست نیز درباره اینکه سلسله‌ نشست‌های نماینده‌های شورایاران و اعضای شورای شهر تهران تا حالا چه نتیجه‌ای دربر داشته است، به همشهری گفت: «نتیجه همین ارتباط بی‌واسطه شورایاری‌ها و اعضای شورای شهر است. آنها گفتند که ما باید در کمیسیون نامگذاری شرکت کنیم و ما توضیح دادیم که این کار در حال انجام است؛ مثلا در مورد بودجه شورایاری‌ها اعلام کردند که ما حضور داشته باشیم و نتیجه این شد که آنها در تامین بودجه مناطق نماینده‌های شورایاری‌ها حضور داشته باشند. در مورد طرح‌ها هم به این مرحله رسیدیم که در این دوره طرح‌های محله‌ای در سال آینده هزار طرح محله‌ای داریم. این مسائل مفید است. در عین حال، این گزارش در صحن شورای شهر مطرح می‌شود.» مسجدجامعی ادامه داد: «البته خودِ شورایاران هم کمی به ادبیات کارشناسی نزدیک‌تر می‌شوند و اینکه برای بررسی و اجرا کردن یک طرح چه مقدماتی باید فراهم شود. » 

این خبر را به اشتراک بگذارید