• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 26 بهمن 1398
کد مطلب : 95110
+
-

مبارزه استارتاپی با بحران جهانی غذا

فناوری می‌تواند به بشر در راه مقابله با بحران غذا کمک کند و استارتاپ‌ها در حال ارائه راهکارهای جدید در این باره هستند

یک ردیف سبزی به‌صورت مرتب زیر نور مصنوعی قرار‌گرفته‌اند. سیستم‌های خودکار ارائه‌دهنده تغذیه و کنترل شرایط آب و هوایی نیز به‌چشم می‌خورند؛ محصولات ارگانیک تازه با حداقل تأثیرات زیست‌محیطی؛ در واقع این چیزی است که استارتاپ Barton Breeze از آن به‌عنوان آینده مزارع هندوستان و حتی کل جهان یاد می‌کند؛ مزرعه‌ای که می‌تواند در ابعاد مختلف حتی بازدهی بیشتری نسبت به نمونه‌های طبیعی آن داشته باشد.

بحران غذا شوخی نیست
بحران جهانی غذا در کشورهای پرجمعیت‌تر خود را زودتر نشان خواهد داد. در راس تمامی این کشورها، هندوستان قرار‌دارد که باید هرچه زودتر راهی را برای مقابله با این بحران در پیش بگیرد. شی‌وِندرا سینگ پدید آورنده استارتاپ
Barton Breeze بر این باور است که می‌توان با روش هیدروپونیک، کشاورزی را به درون شهرها و حتی خانه‌ها نیز کشاند. او در این ارتباط به وب‌سایت بلومبرگ گفت: «از آنجا که بیش از 40درصد از جمعیت، درحال مهاجرت از مناطق روستایی به شهری هستند، معضلات برای تغذیه آنها در آینده نزدیک تبدیل به چالشی بسیار بزرگ خواهد شد. نیاز به واردات مواد غذایی به‌دلیل تولید کمتر نسبت به تقاضاست، اما با کشاورزی هیدروپونیک می‌توانیم غذای کشورمان را به اندازه کافی تهیه کرده و ارز پس‌انداز کنیم».کشاورزی هیدروپونیک روشی برای کشت محصولات زراعی است که بیشتر در داخل خانه و بدون استفاده از خاک صورت می‌گیرد. در عوض، محصولات زراعی از یک مایع مخصوص که سرشار از مواد مغذی مانند نیتروژن، پتاسیم، فسفر و نیترات کلسیم است، تغذیه می‌شوند.

خدمات Barton Breeze
به گزارش  همشهری، این استارتاپ از ابتدا تا پایان کار کشاورزی هیدروپونیک به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهد. آنها مزارع هیدروپونیک و گلخانه‌های کاملاً خودکار را راه‌اندازی کرده و تأمین‌کننده همه مؤلفه‌های اصلی مورد نیاز برای رشد گیاهان و محصولات کشاورزی خواهند بود. این شرکت که حتی محصولاتی را نیز تولید  و آنها را در بازار خرده‌فروشی ارائه می‌کند، به‌عنوان یک مشاور مزرعه عمل می‌کند. Barton Breeze در کل 28نوع میوه و سبزیجات پرورش می‌دهد و 35نوع فرمولاسیون مختلف غذایی را نیز ایجاد کرده است.این استارتاپ که در سال2015در دبی تاسیس شده در هندوستان و قطر نیز حضور پیدا کرده است. در هندوستان، استارتاپ Barton Breeze، توانسته 16مزرعه راه‌اندازی کند که هر کدام از این مزرعه‌ها، به‌طور متوسط یک‌چهارم جریب مساحت دارند. هزینه راه‌اندازی چنین مزارعی، 4تا 5 میلیون روپیه است و کسانی که اقدام به برپایی چنین مزرعه‌ای با همکاری Barton Breeze می‌کنند، ظرف حداکثر 2سال و نیم می‌توانند سرمایه خود را برگردانند. این استارتاپ ادعا می‌کند که خدماتش نسبت به رقبا 50درصد ارزان‌تر است.

طرح خرید محصول
یکی از مشوق‌های Barton Breeze این است که آنها یک طرح خرید محصول از کشاورزان را نیز دارند که خود اطمینانی برای کسانی است که مشتری این استارتاپ می‌شوند. این طرح به شرکت امکان می‌دهد محصول کشاورزان را با نرخ ثابت سالانه خریداری کند. همچنین برای بهبود عملکرد در پرورش محصول، آنها اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی  می‌کنند.

طرح‌های آینده
این استارتاپ طی 3سال گذشته حدود 18میلیون روپیه درآمد کسب کرده است. گام بعدی آنها این است که از تجهیزات کشاورزی عمودی برای تجهیز ساختمان‌ها به مزارع و همچنین راه‌اندازی بالکن‌های اتوماتیک به همین منظور  استفاده کنند. آنها همچنین در حال ساخت و راه‌اندازی کیت‌های خانگی هستند که به‌راحتی می‌توانند در بالکن قرار بگیرند و به مردم این امکان را می‌دهند تا محصولات خود را به آسانی پرورش دهند. سینگ می‌گوید: «معتقدیم که هند کشوری با مزارع، کشاورزان و ریشه‌های کشاورزی است. اگر شهرها سیستم‌های غذای خود را کنترل نکنند، پایداری واقعی حاصل نمی‌شود».

خرید از کشاورزان
یکی از مشوق‌های Barton Breeze این است که آنها یک طرح خرید محصول از کشاورزان نیز دارند که خود اطمینانی برای کسانی است که مشتری این استارتاپ می‌شوند. این طرح به شرکت امکان می‌دهد محصول کشاورزان را با نرخ ثابت سالانه خریداری کند

این خبر را به اشتراک بگذارید