• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 7 بهمن 1398
کد مطلب : 93909
+
-

ثبت‌نام 100هزار متقاضی مسکن ملی باطل شد

با اتمام غربالگری طرح ملی ساختمان، صلاحیت 42درصد ثبت‌نام‌‌کنندگان احراز نشده است

ثبت‌نام 100هزار متقاضی مسکن ملی باطل شد

در جریان پایش اطلاعات ثبت‌نام‌کنندگان طرح مسکن ملی، 42درصد از کل کسانی که متقاضی خرید مسکن ملی بودند حائز شرایط اعلام‌شده نبودند و نام آنها از فهرست ثبت‌نام‌کنندگان خط خورده است. با این حساب، فعلا 100هزار ظرفیت خالی به طرح مسکن ملی اضافه شده که قرار است ثبت‌نام تکمیل ظرفیت آن تا پیش از پایان سال آغاز شود.

به گزارش همشهری، در طرح اقدام ملی تولید مسکن، دولت برای تولید 400هزار واحد مسکونی در مناطق شهری کشور برنامه‌ریزی کرد و بنا را بر این گذاشت که با تخصیص زمین دولتی و تسهیلات بانکی به این پروژه‌ها، قیمت تمام‌شده این واحدها را برای اقشار متقاضی کاهش دهد. همچنین برای هدایت یارانه‌های دولتی اختصاص‌یافته به مسکن ملی به سمت اقشار کم‌درآمد و طبقه متوسط، از همان ابتدا مقرر شد متقاضیان این واحدها از جامعه خانه‌اولی و از میان کسانی که تاکنون از یارانه دولتی برای خانه‌دارشدن برخوردار نشده‌اند انتخاب شوند. از سوی دیگر برای حراست از حقوق شهروندی مردم، بنا شد فقط کسانی که سابقه 5سال سکونت در محل اجرای طرح مسکن ملی را دارند، مجاز به خرید این واحدها باشند تا طرح مسکن ملی با اولویت خانه‌دار کردن مردم بومی هر منطقه و جلوگیری از مهاجرات متقاضیان مسکن اجرایی شود. البته این طرح شرایط دیگری مانند تأهل، توانایی تأمین آورده اولیه و بازپرداخت اقساط، نداشتن چک برگشتی و... نیز دارد که متقاضیان فقط درصورت احراز آنها قادر به خرید واحدهای مسکنی خواهند بود.

حذف 42درصد متقاضیان مسکن ملی
براساس جمیع شرایط در نظر گرفته‌شده برای خرید واحدهای ساخته‌شده در طرح مسکن ملی، از میان 240هزار ثبت‌نام‌کننده این طرح، صلاحیت 100هزار نفر رد شده و نام آنها از فهرست خریداران مسکن ملی خط خورده است. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، دیروز در حاشیه مراسم معارفه رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور با ذکر این خبر گفت: مرحله غربالگری طرح ملی ساختمان برای فاز نخست ثبت‌نام‌ها به اتمام رسیده و ۴۲درصد از مجموع ۲۴۰هزار ثبت‌نام‌کننده در این طرح واجد شرایط نبوده‌اند که نام آنها از فهرست تقاضا حذف می‌شود.
اسلامی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی پایگاه جامعی از اطلاعات ملکی افراد را در اختیار دارد، افزود: از همان آغاز ثبت‌نام مسکن ملی اعلام شده بود که متقاضیان باید چه شرایطی داشته باشند و در فاز دوم ثبت‌نام طرح ملی مسکن برای تکمیل ظرفیت خالی‌شده نیز رعایت این شرایط الزامی خواهد بود.

تکمیل ظرفیت خالی تا پایان سال
با اتمام غربالگری طرح ملی ساختمان برای فاز نخست ثبت‌نام‌ها، متقاضیانی که شرایط خرید مسکن را داشته‌اند و نامشان در فهرست 140هزارنفره وزارت راه و شهرسازی است باید منتظر ارسال پیامک از سوی این وزارتخانه بمانند و بعد از دریافت این پیامک در تاریخ مقرر برای تکمیل مراحل ثبت‌نام، حضورا به ادارات کل وزارت راه و شهرسازی یا بنیاد مسکن هر شهرستان مراجعه کنند. محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی دیروز اعلام کرد: از چند روز آینده پیامکی به متقاضیان واجد شرایط مسکن ملی ارسال خواهد شد که به‌معنای پذیرش ثبت‌نام اولیه و فراخوان آنها برای تکمیل مراحل ثبت‌نام است. به گفته محمودزاده این ثبت‌نام حضوری است و زمان آن به‌صورت استان‌به‌استان و شهر‌به‌شهر تعیین خواهد شد. او همچنین درباره تکمیل ظرفیت مسکن ملی نیز به ایرنا گفت: دور جدید ثبت‌نام مسکن ملی تا قبل از پایان سال و احتمالا در اسفندماه آغاز خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید