• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 21 خرداد 1399
کد مطلب : 102367
+
-

باطل علیه باطل

کسی که دوشنبه‌شب تاج را متهم می‌کرد خودش هنوز متهم است

مجادله مهدی تاج و محمدحسین میثاقی در برنامه دوشنبه‌شب «فوتبال برتر» حسابی خبرساز شد. رئیس سابق فدراسیون فوتبال، میهمان ویژه برنامه این هفته «فوتبال برتر» بود و میثاقی و تیمش مشخصا تدارک زیادی برای این مصاحبه دیده بودند. از صبح همان روز وقتی عوامل برنامه با توییت‌هایی در صفحات شخصی خود از حضور تاج و گفت‌وگوی او با میثاقی خبر دادند، مشخص شد که این برنامه برای آنها اهمیت زیادی دارد. میثاقی و تیمش از زمان تعطیلی برنامه نود زیر فشار مردم و رسانه‌ها به‌کار خود ادامه داده‌اند و در تلاشی که برای کسب وجهه و اعتبار مردمی دارند، برنامه 19خرداد می‌توانست نقش مهم و تأثیرگذاری داشته باشد؛ برنامه‌ای که خیلی بیشتر از پیش‌بینی‌ها حاشیه داشت و در نهایت به جدال لفظی طرفین و نیمه‌کاره ماندن بحث انجامید.

 رمز حمله به میثاقی
محمدحسین میثاقی با فکت‌های فراوان و البته صراحت لهجه حداکثری در مقابل رئیس سابق فدراسیون فوتبال نشست. اما تاج هم بیکار ننشست و در بزنگاه‌های مهم برنامه -هر جا که فرصت کرد- نام عادل فردوسی‌پور و برنامه نود را به رخ میثاقی کشید تا آرامش ذهنی او را در میانه مجادله به تزلزل بیندازد. این تاکتیک مهدی تاج مسبوق به سابقه هم بود. او سال گذشته در نخستین هفته‌هایی که «فوتبال برتر» دوشنبه‌شب‌ها را اشغال کرده و برخلاف قول‌ و قرارهای اولیه عواملش جای برنامه نود را گرفته بود با سماجتی غریب از میثاقی خواست تا روی آنتن برنامه زنده نام «نود» را تکرار کند. تاکتیک رئیس سابق این بار خیلی پررنگ‌تر و تهاجمی‌تر به‌کار گرفته شد. او در اوج تنش با میثاقی ناگهان گفت: «دلم می‌خواست به گذشته برنگردم ولی آن کسی که این کارها را می‌کرد، هم مطلع بود، هم وابستگی نداشت و هم اگر در گوشی 200بار به او چیزی را می‌گفتند، گوش نمی‌داد.» صحبتی که با واکنش سریع و عصبی میثاقی روبه‌رو شد و این مجری خطاب به تاج گفت: «قبل از شروع برنامه که چیزهای دیگری می‌گفتید...» یک روز بعد برخی رسانه‌ها در توضیح این جمله میثاقی نوشتند که تاج در پشت صحنه برنامه ضمن انتقاد شدید از فردوسی‌پور مشکلات فوتبال ایران را تقصیر او دانسته اما حین برنامه نظرش 180درجه تغییر کرده است.

  جایی که نقاب میثاقی افتاد
مهم‌تر از رفتار سیاستمدارانه مهدی تاج و تغییر مسیر ناگهانی‌اش حین برنامه، واکنش محمدحسین میثاقی بود که این بار تعارف را کنار گذاشت و به عادل و برنامه نود حمله کرد. تاج نخستین مهمان «فوتبال برتر» نبود که نام عادل را به رخ میثاقی می‌کشید اما رفتار میثاقی این بار با همیشه‌اش تفاوت داشت. پیش از این هم سعید آذری، کمال کامیابی‌نیا، سروش رفیعی و... در برنامه میثاقی به تمجید از فردوسی‌پور پرداخته بودند و در این میان سعید آذری حتی کار را به متلک و کنایه هم کشانده بود. در تمامی آن برنامه‌ها میثاقی با لحنی آرام و آمیخته با تعارف از فردوسی‌پور تمجید می‌کرد و صحبت را به اینجا می‌کشاند که به‌مدت 10سال در یک اتاق چیزهای زیادی از «استاد» آموخته است. اما این بار دیگر خبری از آن تعارف‌های همیشگی نبود. میثاقی در واکنش به تاج «آن برنامه‌ها» را متهم کرد که با حمایت غیرمنطقی از فدراسیون یک «سپر رسانه‌ای» برای تاج ایجاد کرده‌اند. به این ترتیب صحبت‌های مهدی تاج حداقل این سود را داشت که میثاقی را وادار کرد حرف دلش را بدون تعارف و لاپوشانی به زبان بیاورد.

  نماینده تلویزیون، نه نماینده مردم
شاید بهترین تعبیری که می‌توان برای مناظره دوشنبه‌شب به‌کار برد «نبرد میان باطل و باطل» باشد. در جریان این نبرد مهدی تاج هرگز نتوانست با تناقض‌گویی‌های خود تصمیمات غلط فدراسیون را توجیه کند و محمدحسین میثاقی نیز موفق نشد به میز و صندلی یک سال اخیرش وزن بالاتری بدهد. توییت آن روزنامه‌نگار قدیمی حوزه ورزش که همان شب این برنامه را «جدال یک مدیر بی‌کفایت با یک مجری بدون پشتوانه مردمی» خواند، به‌نظر تعبیر درستی برای این نمایش بوده است. مشکل بزرگ محمدحسین میثاقی دقیقا همین است؛ بی‌بهره بودن از پشتوانه مردمی. هیچ‌یک از مهمانانی که تابه‌حال روبه‌روی میثاقی نشسته‌اند حتی برای یک لحظه احساس نکرده‌اند در حال پاسخ دادن به «مردم» هستند. دقیقا به همین دلیل است که میثاقی با سروصدا و صراحتِ آمیخته با عصبیتش هرگز نمی‌تواند مهمان‌ها را مرعوب خود کند، ولی عادل بدون توسل به تمام این ابزار و حتی با لبخندش این کار را انجام می‌داد. اگر باور ندارید کامنت‌های مردم درباره میثاقی و برنامه‌اش را در صفحات مختلف مجازی -از جمله صفحه فوتبال برتر- مرور کنید. مردی که مناظره دوشنبه را به این دلیل که تاج به کامنت‌های مردم جواب نمی‌دهد ناتمام گذاشت، خودش مدت‌هاست در صفحاتی زندگی می‌کند که یا کامنت‌‌شان بسته است و یا کامنت‌های مثبت آنها در میان حجم عظیمی از کامنت‌های منفی به سختی دیده می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید