• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 29 دی 1398
کد مطلب : 93150
+
-

افروغ: سردار سلیمانی ارزش‌ها را در قالب جناح‌ها نمی‌ریخت

افروغ: سردار سلیمانی ارزش‌ها را در قالب جناح‌ها نمی‌ریخت

عماد افروغ در گفت‌وگو با خبرنگار جماران درباره خصوصیات سردار شهید سلیمانی گفته است: این شهید بزرگوار بسیاری از صفات متقین و عارفان مورد نظر حضرت امیر را داشت. امام علی(ع) در جایی می‌فرماید اگر از چیزی می‌ترسید وارد آن شوید. این نکته‌ای بسیار مهم است چرا که خیلی ترس‌ها کاذب هستند و فرد تنها با ورودش متوجه می‌شود که ترسش کاذب بوده است و شهید سلیمانی نیز با تحلیل من حتما در روزهای اول حضورش در صحنه نبرد ترس‌هایی داشته است اما با ورودش این ترس را از خود دور می‌کند و به جایی می‌رسد که شجاعت ملکه وجودی و اخلاقی‌اش می‌شود.  افروغ می‌گوید: حضرت امیر(ع) در برابر کسانی که «اهل حرف» هستند، از «عمل» می‌گوید و به‌اصطلاحی که ایشان به‌کار می‌گیرد کسانی که «رعد و برق» هستند و باران ندارند. اما شهید سلیمانی جزو کسانی بود که رعد و برق نداشت و اهل عمل و «باران» بود. توصیف‌های افروغ از سردار سلیمانی را بخوانید:
باید بگویم که سردار سلیمانی به هیچ جناح سیاسی وابستگی نداشت. تعلق او به یکسری ارزش‌های متعالی و اصول فراجناحی بود. ایشان آن اصول را در قالب جناح نمی‌ریخت و به تعبیری بهتر نگاه فرمی یا شکلی به اصول نداشت که بگوید این اصول و ارزش‌ها تنها در قالب فلان جناح سیاسی می‌گنجد.
ملاک‌های سردار سلیمانی فراجناحی بود. او ارزش‌ها را با جناح‌ها ارزیابی نمی‌کرد بلکه جناح‌ها را با ارزش‌ها ارزیابی می‌کرد. بنابراین پیمان اخوتی با کسی نبسته بود.
در برخوردی که با ایشان داشتم، سردار طوری با من صحبت می‌کرد پنداری که هیچ فاصله‌ای بین ما نیست و ایشان از نظرات بنده سؤال می‌کرد و من نیز خوشحال شدم که سردار برخی آثار مرا مطالعه کرده است. از این‌رو وقتی نظر خود را درباره سوریه به ایشان ارائه کردم، گفتند بله اگر از ابتدا اینگونه می‌شد بهتر بود ولی باید پرسید الان چه باید کرد؟
از خصائل ناب سردار سلیمانی مردمی بودن ایشان بود. مسئله مردم امروز بسیار اساسی شده است. حتی در فضاهای آکادمیک هم مهم تلقی می‌شود؛ به‌گونه‌ای که ما امروز جامعه شناسی مردم‌مدار داریم. این خصلتی پیامبرانه است که انصافا شهید سلیمانی این خصلت را داشت.
 اگر من بخواهم او را با شخصیت‌های عصر حاضر مقایسه کنم مظلومیت او شبیه مظلومیت شهید بهشتی است. وقتی شهید آیت‌الله بهشتی به درجه شهادت نائل آمد، فضا دگرگون شد و یک‌بار دیگر فضای معنوی و رمزآلود و معنادار در کشور رقم خورد. حتی به‌نظرم شهادت ایشان چیزی شبیه تسخیر لانه جاسوسی است که باعث شد قطار جمهوری اسلامی مجددا روی ریل انقلاب اسلامی قرار بگیرد و به تعبیر امام در آن مقطع انقلابی در انقلاب رخ دهد. با این شهادت نیز اتفاق جدیدی رقم خورد و بار دیگر انقلاب اسلامی احیا شد با این تفاوت که شهادت سردار سلیمانی به‌دلیل وجه جهانی بودنش می‌تواند طلیعه یک اتفاق بزرگ در جهان نیز باشد. همچنین ابراهیم فیاض، جامعه شناس درباره مراسم تشییع سردار سلیمانی هم گفت: آمریکایی ها بعد خروج از برجام و  ترور سردار سلیمانی زیر میز زدند و تراژدی ایرانی را شکل دادند. به همین دلیل به نظرم تراژدی قاسم سلیمانی تازه اول ماجراست.
وی بیان کرد: یک نکته بسیار مهم در تراژدی حاج قاسم سلیمانی حضور نسلی است که تابه حال در هیچ جا نبوده است. من در همین راهپیمایی محکومیت آشوبگران دیدم که اغلب مردمی که حضور دارند میانسال به بالا هستند،  اما در مراسم تشییع سردار سلیمانی همه از نسل های جدید به ویژه نوجوانان بودند. از آنجا که مکتب امام خمینی(ره) مکتب حماسه و قهرمان بود، تشییع پیکر سردار سلیمانی نیز مشابه تشییع پیکر ایشان شد.
فیاض گفت: امروز نوجوانان خالق تراژدی و حماسه بزرگ حاج قاسم سلیمانی بودند. یعنی با اینکه جوانان هم بودند ولی نوجوانان اصلی ترین شرکت کنندگان مراسم تشییع باشکوه سردار سلیمانی بودند. این مسئله نشان می دهد که حماسه شکل گرفته ادامه دارد. ما باید این حماسه و اسطوره را تبدیل به فلسفه کنیم. اگر در بعد حماسه و تراژدی باقی بمانیم تبدیل به عرفان می شود و ضدقهرمان را پرورش می دهد و این بسیار خطرناک است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید