• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 7 دی 1398
کد مطلب : 91429
+
-

آتش‌نشانی به یاری موزه‌ها رفت

دستورالعمل حفاظت پیشگیرانه موزه‌ها تدوین شد و کمیته بحران در تمام موزه‌ها و ادارات استانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشکیل شد. وزارت میراث‌فرهنگی با اعلام این خبر به رسانه‌ها از برپایی نخستین نشست تخصصی کمیته‌های مدیریت بحران و حفاظت پیشگیرانه موزه‌ها با حضور مدیران موزه‌ها و مسئولان سازمان آتش‌نشانی خبر داد.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی کشور در این نشست گفت: مجموعه آتش‌نشانی برای آموزش به کارشناسان و مدیران موزه‌ها اعلام آمادگی کرد و چند روز پیش آموزش‌ها از موزه ملی آغاز شد.
طالبیان افزود: همکاری نزدیکی با سازمان آتش‌نشانی و بخش امدادی برای آشنایی آنها با وضعیت موزه‌ها داشتیم و به این منظور چندین کارگاه نیز برگزار شد. طالبیان با اشاره به‌احتمال بروز حوادثی مانند آتش‌سوزی در همه جای دنیا، اظهار کرد: این سوانح فقط مربوط به ایران نیست بلکه به همه جای دنیا اختصاص دارد. می‌توان به آتش‌سوزی موزه برزیل، کلیسای نوتردام، میدان حسن‌آباد، مسجد جامع ساری، بازار تبریز و... اشاره کرد.
او افزود: خوشبختانه در ایران پس از وقوع این حوادث به‌سرعت کار بازسازی آغاز شد و این نشان‌دهنده آمادگی همکاران ماست؛ هرچند این آمادگی باید در بخش پیشگیری نیز وجود داشته باشد.
محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی نیز در این نشست اعلام کرد: هر موزه باید کمیته بحران داشته باشد و براساس دستورالعمل‌هایی که به آنها ارسال می‌شود عمل کنند.
محمود قدیری، معاون حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش‌نشانی نیز با اعلام این موضوع که آن سازمان در بخش موزه‌ها نگاه فنی و تخصصی دارد، گفت: در معماری ساختمان باید راه فرار وجود داشته باشد و سیستم‌ها به‌گونه‌ای طراحی شود که ایمن باشد.
علی طهرانچی، رئیس کارگروه میراث‌فرهنگی سازمان آتش‌نشانی نیز با بیان اینکه علائم گرافیکی در برخی از موزه‌های تهران برای نشان دادن راه فرار در مواقع بروز حوادث، کم است، گفت: باید به چیدمان اشیا توجه کرد تا امکان امدادرسانی به مجموعه‌ها وجود داشته باشد.
تهرانچی به بازدیدش از خانه قوام‌السلطنه اشاره کرد و گفت: یک کپسول ۱۲کیلویی در بخشی از این خانه قرار داده شده است. خانم کارشناس موزه چطور می‌تواند این کپسول را برداشته و در موقع بحران از آن استفاده کند؟ باید چیدمان داخلی فضاهای موزه‌ای از نظر جانمایی اشیا مورد بررسی قرار گیرد. درست است که دکوراتیو در موزه‌ مهم است، ولی وقتی بحث ایمنی مطرح می‌شود باید زیبایی را حذف کرد. وی تصریح کرد: در موزه ایران باستان متوجه شدم تابلوهای راهنما برای موقعیت فروشگاه وجود دارد، ولی پلان دیگری در تابلوها مشاهده نمی‌شود. به‌دلیل ملاحظات امنیتی، پشت پنجره‌ها از حفاظ استفاده کرده‌اند، درحالی‌که پنجره‌ها به‌عنوان راه فرار محسوب می‌شوند. ما می‌خواهیم خیلی از این فضاها که مسدود شده، باز شوند، حتی در موزه ایران باستان دیدم که اشیای گرانبها را به پنجره‌ها چسبانده‌اند.
تهرانچی گفت: باید اولویت‌بندی در فضاها صورت بگیرد و بدانیم در مواقع بحران مثلا در کاخ نیاوران یا سعدآباد اول کدام بخش‌ها را نجات دهیم. در موزه هنرهای زیبای سعدآباد یک زمانی آسانسور گذاشته شده است، ولی اکنون از کار افتاده، الان اگر در زمان بحران بخواهیم وسیله‌ای جابه‌جا شود، این آسانسور می‌تواند به‌کار آید.
وی، مبلمان، پرده، دیوارکوب و کتابخانه‌ها را جرقه‌ای برای گسترش آتش دانست و گفت: تا جایی که امکان دارد باید در موزه‌ها سعی شود از وسایل گرمایشی و سرمایشی کمتر استفاده کنیم. من دیده‌ام که در موزه‌ها زیر پای کارشناسان هیتر برقی روشن است و یا در ساعت اوج بازدیدها، باید فکری به حال ورود و خروج مردم شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید