• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 7 دی 1398
کد مطلب : 91420
+
-

میزان مشارکت و تأیید صلاحیت‌ها، نگرانی‌های عمده اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌روست

دغدغه‌های انتخاباتی اصلاحات

احزاب
دغدغه‌های انتخاباتی اصلاحات


آخر هفته‌ای که گذشت اصلاح‌طلبان در 2نشست جداگانه از وضعیت پیش‌رو در انتخابات سخن گفتند؛ سخنانی که بیشتر معطوف به گلایه از عملکرد هیأت‌های اجرایی از یک‌سو و عملکرد انتخاباتی صداوسیما از سوی دیگر بود. اصلاح‌طلبان با 2دغدغه اصلی وارد انتخابات شده‌اند. علاوه بر بحث رد صلاحیت چهره‌های این جریان، دغدغه دیگر آنها میزان مشارکت مردم است که می‌تواند ورق انتخابات را له یا علیه آنها برگرداند. اینچنین هم هست که مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در لفافه عمدی در کار صداوسیما برای داغ‌نکردن تنور انتخابات می‌بیند و می‌گوید که صداوسیما به مقوله انتخابات آنطور که باید نپرداخته است. او گفته: «ای کاش صداوسیما یک‌دهم تبلیغات عالیس را به انتخابات اختصاص می‌داد.» مجید انصاری که در کنگره حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی سخن می‌گفت، گلایه کرده که 2‌ماه به انتخابات مجلس مانده، ما 30شبکه ملی و سی‌وچند شبکه استانی و فرامرزی داریم، اما چقدر بحث انتخابات و رأی مردم مطرح است؟ این عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه سوء‌ظن به انتخاب مردم و نگاه قیم‌مآبانه برای کشور خطرناک است، گفت: اصلاح‌طلبان راهی جز حضور فعال در صحنه برای اصلاح امور نمی‌بینند و رهاکردن عرصه یعنی واگذارکردن کشور به بیگانگانی که صراحتا به‌دنبال تجزیه ایران هستند. پس باید همه مردم و جریانات را خودی بدانیم و نباید صحنه را ترک کنیم. همین جنس گلایه‌ها از سوی مصطفی کواکبیان در همین کنگره مطرح شده و گفته است: عده‌ای برای اینکه در فضای مجازی دیده شوند مرتب به مجلس حمله می‌کنند و می‌گویند مجلس چه خاصیتی دارد تا مردم را از حضور در انتخابات ناامید کنند؛ درحالی‌که مردم می‌توانند اصلی‌ترین نقش‌آفرین انتخابات باشند. مصطفی کواکبیان هم مانند مجید انصاری در این کنگره به رویکرد رسانه ملی به انتخابات اشاره و خاطرنشان کرد: صداوسیما از همین الان می‌خواهد جریانی را قالب و مطرح کند. خیلی انتظار هم نداریم؛ آنها اگر به ما فحش بدهند بیشتر رأی می‌آوریم اما حداقل ظاهر را حفظ کنند. این نماینده مجلس با بیان اینکه حاکمیت باید زمینه رقابتی‌شدن انتخابات را فراهم کند، تصریح کرد: نباید اینطور باشد که یک جریان سیاسی از حالا لیست خود را بسته باشد و جریان دیگر تا دقیقه90 نداند که چه‌کسی در لیست او باقی می‌ماند. نهادهای مختلف حاکمیت خصوصا شورای نگهبان در این زمینه نقش دارند و امیدواریم غیراز مراجع چهارگانه به سراغ مراجعی که برخورد سلیقه‌ای دارند، نروند. کواکبیان گفته است: ما برای انتخابات رقابتی چند شرط داریم؛ یکی سلامت انتخابات است و اینکه عناصر ذیربط در انتخابات بی‌طرف باشند و انتخابات آزاد و در چارچوب قانون شکل بگیرد. اما بخش دیگر دغدغه‌های اصلاح‌طلبان در انتخابات که به یک مسئله دائمی تبدیل شده است، موضوع ردصلاحیت‌هاست. مجید انصاری با اشاره به موضوع نظارت استصوابی و با تأکید بر اینکه مجلس اول بهترین مجلس ما بوده است؛ این سؤال را مطرح کرده که چرا این سیر قهقرایی طی شد؟ مجلس دهم قاعدتا باید از حیث اقتدار و کارایی 10برابر بهتر از مجلس اول بود اما چرا مردم مجلس را در رأس امور نمی‌بینند؟
به گزارش جماران، انصاری با بیان اینکه سکولاریسم و تحجر در جامعه در حال بازتولید است، گفت: رسما عده‌ای می‌گویند اگر جلوی افراد را نگیریم و گزینش و پالایش نکنیم مردم اشتباه می‌کنند. این در حالی است که امام به خبرگان گفت شما وکیل مردم هستید، حتی اگر مردم اشتباه کنند نمی‌توانید چیزی به آنها تحمیل کنید. ‌ای‌کاش صلاحیت‌ها فقط براساس استعلام چهارگانه بود. ما شاهدیم که از یک همسایه ارمنی در مورد یک قاضی یا عمامه‌به‌سر می‌پرسند که آیا او نماز می‌خواند؟ 
بخش دیگری از دغدغه اصلاح‌طلبان درباره انتخابات در دومین نشست شورای‌عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان با رابطان استانی مطرح شد؛ جایی که محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس از «افراط» در ردصلاحیت در برخی استان‌ها سخن گفته و اظهار داشته است: از هیأت‌های اجرایی که با محوریت دولت شکل گرفته‌اند برای رد صلاحیت کاندیداهای شاخص جریان اصلاح‌طلب گلایه جدی داریم، هیأت نظارت جبران کند. هیأت‌های اجرایی و نظارت انتخاب را به مردم واگذار کنند. در تأیید صلاحیت‌ها باید مر قانون رعایت شود.
عبدالواحد موسوی لاری، عضو شورای سیاستگذاری اصلاحات نیز عملکرد وزارت کشور و هیأت‌های اجرایی در این دوره از انتخابات را بسیار بد خواند و تصریح کرد: اینکه می‌گویند ما صلاحیت‌ها را احراز نکردیم چه حرفی است؟ ما در دوره‌های قبل هم مشکل داشتیم اما مطمئنا این دوره مشکلات ما تشدید شده و به‌مراتب نسبت به دوره‌های قبل بیشتر است.
جواد امام، رئیس کارگروه استان‌های شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که صلاحیتش در مرحله اول بررسی صلاحیت‌ها تأیید نشده، گفته: هیأت‌های اجرایی به مواردی پرداختند که بیش از آن چیزی بوده که هیأت‌های نظارت در دوره‌های قبل به آن می‌پرداختند و امیدواریم با رایزنی‌هایی که آقای عارف دارند، باتوجه به ریاست شورا، مسئولیتشان در مجلس و جایگاه مورد اعتمادی که در نظام دارند، بتوانند تجدیدنظری بگیرند تا مُر قانون اجرایی شود.




مجید انصاری: رسما عده‌ای می‌گویند اگر جلوی افراد را نگیریم و گزینش و پالایش نکنیم مردم اشتباه می‌کنند 





محمدرضا عارف: هیأت‌های اجرایی در ردصلاحیت‌ها در برخی استان‌ها افراط کرده‌اند. از آنها گلایه جدی داریم





مصطفی کواکبیان: عده‌ای می‌گویند مجلس بی‌خاصیت شده تا مردم را از حضور در انتخابات ناامید کنند

این خبر را به اشتراک بگذارید