• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 7 دی 1398
کد مطلب : 91377
+
-

نکته برای حفظ تعادل در دنیای دیجیتال

نکته برای حفظ تعادل در دنیای دیجیتال

اگر اینستاگرام را باز می‌کنید و در پلک‌زدنی متوجه می‌شوید که 2ساعت زمان در آن سپری کرده‌اید اصلا فکر نکنید تنها هستید. ذات اعتیادآور فناوری یکی از فشارهای مدرنیته است و عادی است که مردم به‌دنبال راهکاری برای کاهش زمان نگاه کردن به صفحه نمایش باشند. ما چندین راه عملی و منطقی برای کمک به شما در کاهش وابستگی‌تان به گوشی یا لپ‌تاپ معرفی کردیم. ممکن است همین گزارش را هم از طریق یک صفحه نمایش ‌بخوانید، بنابراین یک راه آسان برای شروع معرفی می‌کنیم: با بستن چشم و کشیدن نفس عمیق و شمردن تا 10به‌خودتان استراحت دهید.

بیماری افراط
به‌طور میانگین مردم روزانه بیش از 3ساعت را به خیره شدن به صفحه کامپیوتر، تبلت یا گوشی موبایلشان می‌گذرانند. در حقیقت سپری‌کردن ساعت‌های زیادی در این موقعیت می‌تواند روی رشد بچه‌ها تأثیر بگذارد که البته برای بزرگ‌ترها هم چندان بی‌خطر نیست. دکتر کریگ ساوچاک، روانشناس کلینیک مایو، در این رابطه به پاپیولارساینس می‌گوید: سپری کردن زمان‌های طولانی روی صفحه نمایش می‌تواند منجر به بیماری‌های زیادی شود. از نقطه نظر جسمی، وقت گذراندن با موبایل، تبلت یا کامپیوتر می‌تواند به سبک زندگی بی‌تحرک منجر شود که این یک عامل خطر برای انواع بیماری مزمن مانند بیماری‌های قلبی- عروقی و دیابت است. به‌طور خیلی ساده، همیشه آنلاین بودن می‌تواند مدام به شما استرس بدهد و برای زیست عاطفی‌تان نیز چندان مناسب نیست. برای مثال قرار گرفتن در دنیای غیرواقعی مجازی به‌دلیل ایجاد قیاس می‌تواند به غمگین‌شدن و افسرده‌شدن شما منجر شود که آسیب‌زاست. در مواردی نیز ممکن است بیش از اندازه احساس مسئولیت کنید یا کمیت و کیفیت خوابتان را از دست بدهید. ساوچاک در ادامه می‌گوید: بسته به شخصیت‌های مختلف، برخی افراد از نظر عاطفی کمرنگ‌تر هستند؛ بنابراین دامنه بروز احساساتشان از مثبت تا منفی می‌تواند باریک‌تر شود.

 مراقبت از کم نشدن تمرکز
مشکلات به همین‌جا ختم نمی‌شود چرا که پای مسائل شناختی و اجتماعی نیز به میان می‌آید. وقت تلف‌کردن در گوشی و تبلت، میزان تمرکز شما را کم می‌کند، توانایی‌تان را در تصمیم‌گیری مخدوش می‌کند و نحوه ابراز احساسات را محدود می‌سازد. روانشناس کلینیک مایو می‌گوید: از یک سو، با سپری کردن وقت در گوشی، تبلت و کامپیوتر راه بی‌مرزی برای ارتباط با سایرین، مانند اعضای خانواده و دوستان‌مان که در نقطه دیگری از دنیا زندگی می‌کنند داریم که این می‌تواند یک نکته مثبت بزرگ باشد، اما از سوی دیگر ممکن است تاب و توان اجتماعی‌مان را از دست بدهیم. ارتباط مداوم مجازی با افراد ممکن است ارتباط چهره‌به‌چهره را سخت‌تر کند. برای برخی از افراد پاسخ دادن به تماس تلفنی یا درخواست کمک از سایرین کار سختی است که اینها یکی از عواقب از دست رفتن توان اجتماعی است. مشکل دیگر سخت‌شدن ارتباط فیزیکی با دوست و فامیل به‌دلیل وقت گذراندن در فضای مجازی است که می‌تواند موجب ایجاد کدورت و رنجش در روابط اجتماعی شود.

راه‌حل: حفظ تعادل
ساوچاک می‌گوید: تکنولوژی بخشی جدانشدنی از زندگی ماست، بنابراین هدف ما خلاص شدن از شّر صفحه نمایش‌ها نیست، بلکه هدف این است که چگونه در استفاده از آن به تعادل برسیم. بهتر است زود شروع کنیم و محدودیت‌های منطقی برای خودمان قائل شویم. والدین می‌توانند برای استفاده از گوشی و تبلت قانون و زمان بگذارند. بنابراین اگر درخواست کنید که فرزندتان از تلفنش در زمان شام استفاده نکند خودتان هم نمی‌توانید استفاده کنید. دکتر هاوارد لیو، رئیس بخش روانپزشکی دانشگاه نبراسکا، توصیه می‌کند برای کودکان ساعت دقیق مشخص کنید که تا آن زمان اجازه استفاده از موبایل در رختخوابشان را دارند. خاموش کردن وسایل بی‌سیم در یک زمان مشخص یا جمع کردن گوشی و سایر دستگاه‌ها مؤثرترین راه برای استفاده نکردن از گوشی تا نیمه‌شب است. مطالعات نشان می‌دهد استفاده نامحدود از موبایل یا تبلت پیش از خواب، به اثرات بد در کیفیت خواب منجر می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل باید یک ساعت قبل از خواب استفاده از کلیه وسایل الکترونیک، ازجمله تلفن همراه، تبلت، تلویزیون و... را متوقف کنید.
در نهایت استفاده از فناوری و خیره‌ماندن به صفحه نمایش به‌خودی خود عمل بدی نیست. اما در دنیای ما که به‌طور فزاینده دیجیتال می‌شود، حفظ تعادل در زمان استفاده از دستگاه‌های متناسب با نیازهای شخصی و اجتماعی برای یک سبک زندگی کامل و رضایت‌بخش، لازم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید