• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 7 دی 1398
کد مطلب : 91376
+
-

مرگ یک کوهنورد در بهمن توچال

مرگ یک کوهنورد در بهمن توچال


سقوط بهمن در ارتفاعات توچال حادثه تلخی را برای 2کوهنورد رقم زد و جان یکی از آنها را گرفت و دومین کوهنورد را تا یک‌قدمی مرگ پیش برد.
به گزارش همشهری، پیش از ظهر دیروز کوهنوردانی که از جایی بین ایستگاه‌2‌و‌5 ارتفاعات توچال عبور می‌کردند، صدایی شنیدند که از سقوط بهمن خبر می‌داد. هرچند بهمن در منطقه‌ای فرعی و کم‌تردد اتفاق افتاده بود، اما شواهد اولیه نشان می‌داد چند نفر هنگام سقوط بهمن در آنجا حضور داشته‌اند. 
در این شرایط بود که کوهنوردان با آتش‌نشانی تماس گرفتند و حادثه را گزارش کردند. به‌دنبال این تماس بود که گروه‌های امداد و نجات از پایگاه‌های مختلف راهی محل حادثه شدند. سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران در این‌باره می‌گوید: «در فصل زمستان یک تیم امداد و نجات کوهستان در روزهای آخر هفته در ایستگاه 5 توچال مستقر است که با اعلام خبر سقوط بهمن این تیم به محل حادثه که بین ایستگاه 2 و 5 واقع شده، اعزام شد. همزمان تیم دیگری از ایستگاه‌64 ولنجک نیز با تله‌کابین راهی محل حادثه شدند و تلاش‌ها برای نجات افرادی که دچار حادثه شده بودند، آغاز شد.» وی ادامه داد: «در دقایق اولیه اطلاعات ضد‌ونقیضی درخصوص افراد حادثه‌دیده اعلام شد، اما شواهد نشان می‌داد دست‌کم یک نفر زیر برف گرفتار شده است.»
هنوز به‌درستی معلوم نبود که چند نفر در بهمن آسیب دیده‌اند اما شاهدان می‌گفتند که دست‌کم 2نفر را دیده‌اند که هنگام سقوط بهمن در آنجا حضور داشته‌اند. محلی که شاهدان به‌عنوان محل حادثه اعلام کردند، جاده‌ای بیراهه با شیب تندی بود که هیچ کوهنوردی معمولا از آنجا تردد نمی‌کند. با وجود این، عملیات جست‌وجو دقایقی بعد با حضور چند تیم از هلال احمر شمیرانات با وسعت بیشتری ادامه یافت.
حسن فراهانی، رئیس هلال احمر شمیران در این‌باره به همشهری می‌گوید: «این حادثه از طریق آتش‌نشانی به هلال احمر گزارش شد. محل حادثه در محدوده تله‌کابین توچال نبود و در مسیری بیراهه و خطرناک قرار داشت. در همان دقایق اولیه بعد از حادثه 5تیم عملیاتی هلال احمر شامل یک تیم واکنش سریع، یک تیم آنست (سگ‌های زنده‌یاب) و 3تیم کوهستان به محل اعزام شدند.»
فراهانی ادامه می‌دهد: «محل وقوع حادثه مشخص بود؛ به همین دلیل جست‌وجوهای مشترک با آتش‌نشانی خیلی سریع به نتیجه رسید و با توجه به اینکه بهمن حجم زیادی نداشت، امدادگران توانستند 2نفر را که دچار حادثه شدند بودند، پیدا کنند. یکی از آنها که مردی حدود 63ساله بود، به‌طور کامل زیر برف مدفون شده و دومین نفر نیز مصدوم شده و بخشی از بدنش زیر برف قرار داشت.»
آنطور که رئیس هلال احمر شمیران می‌گوید، یکی از حادثه‌دیدگان در شرایط وخیمی به سر می‌برد و نیاز به خدمات پزشکی فوری داشت: «علائم حیاتی این مرد بسیار ضعیف بود و امدادگران تلاش کردند با انجام عملیات احیا، او را نجات دهند اما تلاش‌شان بی‌نتیجه بود و او جانش را از دست داد. دومین نفر نیز که به‌طور سطحی آسیب دیده بود، در محل تحت درمان قرار گرفت.حادثه‌دیدگان در مسیر برگشت بین ایستگاه 5 و 2 درحالی‌که از مسیر فرعی و خارج از محدوده شرکت تله‌کابین توچال در حرکت بودند، دچار این حادثه شدند و شواهد نشان می‌دهد افراد بی‌تجربه‌ای در کوهنوردی نبودند. با وجود این، بررسی‌ها برای روشن‌شدن علت اصلی حادثه ادامه دارد.» 





علت حادثه چه بود؟
حمید مساعدیان، رئیس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی درباره علت حادثه مرگبار توچال به ایسنا می‌گوید: «حادثه بهمن در حوالی ایستگاه۵ تله‌کابین توچال رخ داد و متأسفانه این کوهنورد ۶۳ ساله به‌علت خطای عبور از مسیر پرشیب و پرخطر بهمن‌گیر دچار حادثه شد.» او می‌گوید: «‌بهمنی که در توچال ایجاد شد زیر شیب 25درجه بوده است. 2کوهنورد به اشتباه برای میانبر از این شیب اقدام به صعود کردند. آنها با فاصله از یکدیگر حرکت می‌کردند که یکی از آنها دچار حادثه بهمن شد و نفر دوم از غیبت همراهش متوجه بهمن شده و سعی می‌کند او را از زیر بهمن بیرون بکشد. البته حجم بهمن زیاد نبوده و دلیل آن کمبود بارش در روز‌های اخیر است. فرد حادثه‌دیده مسیر نادرستی را برای کوهنوردی انتخاب کرده بود. اگر این فرد مسیر طبیعی را طی می‌کرد مشکلی برای او ایجاد نمی‌شد اما به‌دلیل اینکه به مقصد زود برسد تصمیم گرفته که از مسیر میانبر اقدام به صعود‌کند.»


این خبر را به اشتراک بگذارید