• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 30 آذر 1398
کد مطلب : 90796
+
-

۷ جریان برتر تکنولوژی در ۲۰۲۰

به‌زودی سال۲۰۱۹ به پایان می‌رسد و همه برای سال جدید آماده می‌شوند. اما ۷ جریان مهم در دنیای فناوری وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود در سال جدید میلادی مهم‌ترین اتفاقات را در جهان شکل دهند

۷ جریان برتر تکنولوژی در ۲۰۲۰

زهرا خلجی_خبرنگار

دنیا حالا در میانه‌های چهارمین انقلاب صنعتی است و سرعت رشد جهان فناوری به اوج رسیده است. شرکت‌های تجاری و استارتاپ‌ها اگر نتوانند خود را با این سرعت وفق بدهند، از قافله عقب خواهند ماند. معرفی فناوری‌های جدید به مردم و شرکت‌ها، به آنها این اجازه را می‌دهد که فرصت‌ حرکت به سمت جلو را از دست ندهند. نشریه فوربس در روزهای پایانی سال۲۰۱۹ به ۷ جریان فناوری پرداخته که همه باید برای رویارویی و استفاده بهینه از آنها در سال۲۰۲۰ آماده باشند. شناختن این فرصت‌ها به مردم و استارتاپ‌ها اجازه می‌دهد خود را برای آینده‌ای نزدیک آماده کنند و برای سال جدید برنامه‌ریزی داشته باشند.

جهش واقعیت تعمیم یافته

واقعیت تعمیم یافته یا گسترش یافته که با عنوان اختصاری XR از آن یاد می‌شود یک اصطلاح فراگیر است که چندین فناوری جدید و نوظهور را که برای ایجاد تجربیات جدید دیجیتال استفاده می‌شوند، پوشش می‌دهد. به‌طور مشخص‌تر می‌تواند گفت این فناوری به 3مورد واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت مختلط برمی‌گردد. در واقعیت مجازی شما فقط با استفاده از یک هدست وارد دنیای کامپیوتری شده و کاملا از دنیای واقعی دور می‌شوید. واقعیت افزوده اما محتویات دیجیتال را به ترکیبی با اشیای واقعی می‌رساند. واقعیت مختلط نیز در امتداد واقعیت افزوده است و به‌معنای این است که کاربران می‌توانند با اشیای دیجیتال که در دنیای واقعی قرار دارند تعامل داشته باشند؛ مانند نواختن یک پیانوی هولوگرافیک که با هدست واقعیت مجازی گوشه اتاق خود قرار داده‌اید.
واقعیت‌های تعمیم یافته اغلب به‌عنوان یکی از دستاوردهای فناوری 5G درنظر گرفته می‌شود. تحقیقات اخیر نشان داد که بیش از 60درصد از افراد معتقدند که XR طی 5سال آینده جریان اصلی تکنولوژی خواهد بود. XR اصطلاحی در حال ظهور برای تکنولوژی‌های همه جانبه است. واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت مختلط (MR) به علاوه مواردی که هنوز ساخته نشده‌اند همگی جزئی از واقعیت گسترش‌یافته هستند.
این تکنولوژی‌ها چندسال است که در اطراف ما قرار دارند اما حالا قرار است با هدست‌های جدید، دوربین‌های فیلتردار گوشی‌های هوشمند که می‌توانند بیش از گذشته واقعیت افزوده را به رخ ما بکشند، شکل جدیدتر و هیجان‌انگیزتری به‌خود بگیرد.
منتظر باشید که در سال 2020همه اینها متناسب با ولع دنیای تجارت برای پول بیشتر تغییر کند. بی‌شک در دنیای تجارت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به‌طور فزاینده‌ای برای آموزش و شبیه‌سازی‌ و ارائه راه‌های جدید برای تعامل با مشتریان رواج پیدا خواهد کرد.

جولان خودروهای کاملا خودران


هرچند هنوز در مسیری نیستیم که هر روز خودروهای کاملا خودران را ببینیم و استفاده کنیم اما در سال 2020 بی‌شک این هیجان را بیش از گذشته لمس خواهید کرد. ایلان ماسک - مدیرعامل تسلا- می‌گوید انتظار دارد این شرکت در سال2020 یک خودروی خودران کامل و تعدادی خودرو با درجه استقلال کمتر- با ترمز خودکار و توانایی تغییر مسیر- به بازار ارائه کند تا این خودروها تبدیل به یک وسیله مصرفی عادی شود. به اضافه این، سایر سیستم‌های داخل خودرو که ربطی به رانندگی ندارند مانند وسایل ایمنی و سرگرمی به‌طور گسترده خودکار و وابسته به دادوستد اطلاعات و تحلیل داده‌ها خواهد بود. البته این فقط به‌خودروهای شخصی محدود نمی‌شود، کامیون‌ها و وانت‌های حمل‌ونقل هم به این ترتیب خودران خواهند شد و این موضوع در سال 2020 احتمالا تبدیل به سرتیتر خبرها شود. البته در چنین تغییر بزرگی، قوانین، نگرش‌های اجتماعی و زیرساخت‌های موجود نیز باید تغییر کند تا در گسترش این تکنولوژی خللی ایجاد نشود.

خیز بلاکچین

سال 2020 بالاخره می‌تواند سالی باشد که علم بلاکچین گسترش و استفاده جدی‌‌تری پیدا کند. بلاکچین در واقع سیستمی است برای ثبت و ضبط داده‌ها. این داده‌ها می‌توانند برای نمونه تراکنش‌های بانکی باشند یا اسناد مالکیت، قرارها، پیام‌های شخصی یا دیگر اطلاعات. ویژگی زنجیره بلوکی این است که کار ذخیره این داده‌ها بدون وجود یک مدیر و صاحب‌اختیار مرکزی امکان‌پذیر است و نمی‌توان با تخریب یک نقطه مرکزی داده‌های ذخیره‌شده را تحریف یا نابود کرد. معروف‌ترین کاربرد زنجیره بلوکی پول رمزی بیت‌کوین است. طی سال2019 برخی کارشناسان عنوان کردند از این فناوری بیش از اندازه استفاده شده است و آن قدر‌ها هم که می‌گویند مفید نیست اما شرکت‌هایی مانند FedEx، IBM، Walmart و Mastercard در سال 2019در این زمینه تحقیقاتی کردند که احتمالا نتایج آن به‌زودی همگانی می‌شود. اگر همه چیز طبق برنامه‌ریزی پیش برود، سال2020 شاهد راه‌اندازی پول دیجیتال ویژه فیسبوک خواهیم بود که یک جهش بزرگ برای بلاکچین به‌حساب می‌آید.

هوش مصنوعی به‌عنوان سرویس

هوش مصنوعی یکی از پیشرفته‌ترین تحولات فناوری عصر ماست. حالا دیگر اکثر شرکت‌ها باید به‌دنبال راهی باشند که با استفاده از این فناوری تجربیات مشتریانشان را متفاوت و عملیات تجاری آنها را ساده‌سازی‌ کنند. در آستانه 2020 و در حالی ‌که مردم در حال عادت کردن به استفاده از هوش مصنوعی هستند، طراحی و استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی همچنان در حد یک امکان گران‌قیمت برای بیشتر مشاغل باقی‌مانده است. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که بیشتر اپلیکیشن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی همچنان با استفاده از پلتفرم‌های خدماتی به‌کار خود ادامه دهند. این مسئله به ما اجازه می‌دهد به راحتی اطلاعات‌مان را به پلتفرم‌های آماده برای سرویس‌دهی تزریق کنیم و از الگوریتم‌های طراحی‌شده استفاده و بابتش هزینه پرداخت کنیم. هم‌اکنون پلتفرم‌هایی که از سوی شرکت‌هایی مانند آمازون، گوگل و مایکروسافت ارائه شده‌اند، تمایل به گسترش دارند هرچند مهندسی سفارشی (اغلب گران‌قیمت) لازم است تا آنها برای کارهای خاصی که یک سازمان ممکن است نیاز داشته باشد، آماده شوند. طی سال 2020ما شاهد گسترش سازگاری و رشد شرکت‌های ارائه‌کننده پلتفرم‌هایی خواهیم بود که احتمالا برنامه‌ها و سرویس‌های متناسب‌تری را برای کارهای خاص پیشنهاد خواهند داد. این به‌معنای آن است که هیچ شرکتی دیگر بهانه‌ای برای عقب ماندن از قافله هوش مصنوعی نخواهد داشت.

شروع انقلاب 5G

نسل پنجم اینترنت موبایل به ما فرصت دانلود و آپلود خیلی سریع با آنتن‌دهی بهتر و ثابت‌تر را می‌دهد. درحالی‌که شبکه اطلاعاتی 5G موبایل برای نخستین بار در سال 2019 در دسترس قرار گرفت اما همچنان در بسیاری از مناطق و شهرهای بزرگ استفاده از آن گران و محدود است. سال 2020 احتمالا سال شروع به‌کار حقیقی 5G با برنامه‌های مناسب‌تر و پوشش پیشرفته‌تر خواهد بود و به این ترتیب دیگر هر کسی می‌تواند به راحتی از اینترنت لذت ببرد. این شبکه فوق‌سریع البته فقط برای دیدن و دانلود سریع فیلم و موزیک طراحی نشده است، افزایش سرعت به‌معنای آن است که شبکه موبایل بیشتر از شبکه‌های سیمی که در خانه‌ها و محل کار وجود دارد، مفید خواهد بود. افزایش پهنای باند به ماشین‌ها، روبات‌ها و خودروهای بی‌سرنشین اجازه خواهد داد که بیشتر از همیشه داده‌ها را جمع‌آوری و منتقل کنند و این مسئله باعث پیشرفت در «اینترنت اشیا» و ماشین‌های هوشمند خواهد شد. یادتان باشد که نسل پنجم ارتباطات موبایل یک ادامه برای نسل چهارم نیست و یک انقلاب تازه به‌حساب می‌آید. نسل پنجم ارتباطات موبایل شاید بین اکثر کاربران به‌خاطر سرعت بالایش مشهور شده است. هرچند این سرعت نسبت به قبل بسیار بالاتر خواهد بود اما آنچه باعث همه‌گیر شدن این نوع جدید اینترنت و استفاده گسترده آن در ابزارهای گوناگون خواهد شد، صرفا سرعت بالای آن نخواهد بود. این شبکه جدید به‌خاطر کم بودن قابل توجه تأخیر در ارسال و دریافت داده‌ها می‌تواند در سیستم‌های حساسی مثل جراحی‌ از راه دور، ‌سیستم‌های حمل‌ونقل خودران و به‌طور کلی، ابزارهای مرتبط با اینترنت اشیا به‌طور گسترده‌تری مورد استفاده قرار بگیرد. این در حالی است که در اینترنت نسل چهارم یا 4G به‌دلیل قطعی و وصلی مکرر شبکه و تأخیر در ارسال و دریافت بسته‌های داده، عملا ارائه چنین سرویس‌هایی ریسک بسیار بالایی دارد.

داروهای شخصی‌سازی‌ شده

فناوری هم‌اکنون چنان به بخش پزشکی نفوذ کرده که توانسته در زمینه مراقبت‌های پزشکی به درجه بی‌نظیری برسد. امکان دادن اطلاعات از طریق گجت‌های پوشیدنی مانند ساعت هوشمند، به افراد این امکان را می‌دهد که مشکلات سلامتی‌شان را حتی پیش از آنکه دچار هرگونه علائمی شوند، درمان کنند.
این جریان وقتی به مرحله درمان می‌رسد، رویکردهای شخصی‌سازی‌شده‌تری ارائه می‌کند. در این فناوری حتی پزشکان می‌توانند در تجویز داروها دقیق‌تر عمل کنند. به لطف اطلاعات ارائه شده از دستگاه‌های قابل پوشیدن، پزشک می‌تواند متوجه شود یک دارو روی یک بیمار خاص چقدر مؤثر بوده است. با اینکه این ایده جدیدی نیست اما به لطف موفقیت‌هایی که در تکنولوژی، به‌خصوص در حوزه ژنتیک و هوش مصنوعی رخ داده است، درک تفاوت‌های اساسی بدن افراد مختلف توانسته پزشکان را برای جنگیدن در برابر بیماری‌های مشخص مجهزتر کند و به آنها این توانایی را بدهد که نحوه واکنش بیمار به داروهای مختلف را زیرنظر بگیرند. در سال2020 برنامه‌های مراقبت پزشکی پیشرفت قابل‌قبولی خواهد داشت و ما شاهد معرفی درمان‌های شخصی‌سازی‌ شده و مؤثرتر برای اطمینان از نتایج بهتر برای بیماران خاص خواهیم بود.

چشم کامپیوتری

در حوزه اصطلاحات کامپیوتری، چشم به سیستمی گفته می‌شود که می‌تواند موارد، مکان‌ها، اشیا و افراد را از سایر جزئیات تصویر که با دوربین و حسگر گرفته شده‌اند، تشخیص دهد. همین فناوری است که باعث می‌شود دوربین گوشی هوشمند شما از میان اشیایی که در تصویر می‌بیند، چهره افراد را تشخیص دهد و همین تکنولوژی به اپلیکیشن جست‌وجوی عکس گوگل قدرت می‌دهد. در آستانه سال2020، استفاده از چشم کامپیوتری، شکل‌ها و انواع ویژه‌تری به‌خود می‌گیرد. یکی از استفاده‌های ابتدایی آن در ماشین‌های خودران است که به این نوع خودرو اجازه می‌دهد به خوبی جاده را ببیند و مسیریابی کند. در خطوط تولید از چشم کامپیوتری برای یافتن نقص تجهیزات و محصولات معیوب استفاده می‌شود و دوربین‌های امنیتی نیز با استفاده از همین چشم کامپیوتری می‌توانند هرچیز غیرعادی را به ما هشدار دهند. برنامه تشخیص چهره یکی دیگر از قابلیت‌های چشم کامپیوتری است که در سال2020 از آن بسیار خواهیم شنید. پیش از این، این ویژگی در تشخیص چهره گوشی‌های موبایل به‌عنوان جایگزین اثر انگشت و در فرودگاه دبی برای شناسایی مسافران به‌کار گرفته شده است. هر چند پیش‌‌بینی این است که استفاده از این دید کامپیوتری در سال ۲۰۲۰ گسترش چشمگیری در جهان داشته باشد اما نباید فراموش کرد که این مسئله جنجالی است و به‌خاطر بحث‌های نقض حریم شخصی، احتمال محدود کردن آن وجود دارد.

واقعیت گسترش یافته
واقعیت تعمیم‌یافته یا گسترش‌یافته که با عنوان اختصاری XR از آن یاد می‌شود یک اصطلاح فراگیر است که چندین فناوری جدید و نوظهور را که برای ایجاد تجربیات جدید دیجیتال استفاده می‌شوند، پوشش می‌دهد





 

این خبر را به اشتراک بگذارید