• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 26 آذر 1398
کد مطلب : 90560
+
-

دستور تعیین تکلیف بازداشتی‌های آبان

دستور تعیین تکلیف بازداشتی‌های آبان

امروز سی‌ودومین روزی است که اعتراضات به گرانی بنزین برای چند روز فضای سیاسی و اجتماعی کشور را تحت‌تأثیر قرار داد و آن را در هاله‌ای از مسائل امنیتی و انتظامی فرو برد؛ سایه امنیتی حالا به کنار رفته و بعد از گذشت بیش از یک‌ماه از این اعتراضات حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی در صدر دستگاه قضا به میدان آمده و دستور تعیین‌تکلیف بازداشتی‌های این اعتراضات را داده است.  رئیس قوه قضاییه دیروز در جلسه مسئولان قضایی گفت: دادستان‌ها در تهران و در شهرستان‌ها وضعیت بازداشتی‌ها را روشن کنند. تلاش خوبی در این جهت انجام دادند که جا دارد هم تقدیر کنم و هم تأکید کنم تا حصول نتیجه نهایی، کار را دنبال کنند.
 او اگرچه درپی این ماموریت از اعضا و مدیریت پیگیری مسائل قضایی و وضعیت بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر تشکر کرد اما تأکید او برای رسیدگی به وضعیت بازداشتی‌ها خبر از این می‌دهد که هنوز شماری از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه هستند که وضعیتشان بلاتکلیف مانده و نیازمند ورود قضایی هستند.
اعلام آمار و شمار کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان اعتراضات سه روزه مردمی به گرانی بنزین که بیشتر استان‌های کشور را درگیر کرده بود، اگرچه همواره مطالبه افکار عمومی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و صاحب‌نظران سیاسی بوده است اما در این اعتراضات و برخلاف اعتراضات مشابه آن در سال96 و سال‌های قبل‌تر اعلام این آمار محرمانه ماند و هرگز پاسخی دقیق و مستند به آن داده نشد.
پیش‌تر در شانزدهم آذر ماه، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس که شمار بازداشتی‌ها را ۷هزار نفر اعلام کرده بود، گفت: این موضوع را نه‌تنها تأیید نمی‌کنم که می‌گویم هیچ مقامی مجاز نیست بدون داشتن آمار و اطلاعات دقیقی، آماری بدهد. بنده هم در خبرها و گزارش‌ها دیدم که برخی آماری داده‌اند که باید از آنها پرسید منبع این آمار و این اطلاعات کجاست. به هر حال ما این را تأیید نمی‌کنیم.
وی تأکید کرد: درباره ارائه آمار بازداشتی‌ها، این آمار از روز اول تا امروز متغیر بوده است. عده‌ای در جمعیت‌های آنچنانی دستگیر می‌شوند که بعد از بررسی، تلاش ما در نخستین فرصت این بود که آنهایی که تخلفات جزئی داشته یا اینکه در صحنه دستگیر شده‌اند تلاش شد با همه توانی که در نیروهای اطلاعاتی، امنیتی، انتظامی و قضایی داشتیم آنها هر چه زودتر آزاد شوند.
در کنار سکوت دادستان کل کشور در برابر پرسش رسانه‌ها از او برای اعلام آمار بازداشت‌شدگان و کشته‌شدگان اخیر، سخنگوی قوه قضاییه دوازدهم آذر‌ماه، شمار بازداشت‌شدگان را حدود 300نفر اعلام کرد و سخنی از شمار کشته‌شدگان به میان نیاورد.
 آمار حدود 300بازداشتی در حالی از سوی غلامحسین اسماعیلی اعلام شد که یک روز قبل از آن  استاندار تهران اعلام کرده بود بنا بر آمار اولیه 2021نفر بوده است که بسیاری از آنها بلافاصله آزاد شده‌اند.
بی‌ اطلاعی از شمار بازداشتی‌ها و کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه و عدم‌اطلاع‌رسانی درباره آن بیشتر از همه به کام نمایندگان مجلس تلخ آمده و سبب شده است آنها خود را در وقایع پیش آمده نامحرم تلقی کنند.

   به مجلس گزارش بدهید
دیروز احمد همتی، نماینده سمنان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی خواستار ارائه‌ گزارشی از وقایع اخیر و تعداد کشته‌شدگان در صحن مجلس شد. او در تذکر شفاهی‌اش خطاب به رئیس مجلس گفت: باید گزارشی از وقایع اخیر، تعداد کشته‌شدگان، میزان خسارات و بررسی تقصیر و قصورها در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح و ریشه‌ها و دلایل آن بررسی شود. در کنار اعتراضات جسته و گریخته نمایندگان به نامحرم تلقی شدن مجلس در اعتراضات آبان‌ماه، 39نفر از نمایندگان 5روز بعد از اعتراضات طرح استیضاح وزیر کشور را کلید زدند؛ استیضاحی که در کنار طرح ضعف‌های مدیریتی عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در سبک اجرای مصوبه افزایش قیمت بنزین او را به ناکارآمدی در مدیریت اعتراضات محکوم می‌کند و استیضاح‌کنندگان رحمانی فضلی به‌واسطه ریاست او بر شورای امنیت کشور به‌طور مشخص خواستار روشنگری درمورد شمار کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه هستند و در جلساتشان بر ارائه گزارشی مستند در این زمینه تأکید می‌کنند؛ تأکید و اصراری که همچنان بی‌پاسخ مانده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید