• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
سه شنبه 26 آذر 1398
کد مطلب : 90531
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/XD6El
+
-

باید از سیل بهار امسال درس بگیریم

شهردار تهران در مراسم اهدای ماشین‌آلات به شهرداری‌های مناطق سیل‌زده: سال‌ها قبل قرار بود در منطقه‌ای در آق‌قلا ساخت‌وساز شود، همان منطقه امسال زیر آب رفت

باید از سیل بهار امسال درس بگیریم

محمد سرابی _ خبر‌نگار

9‌ماه از حادثه سیل بهاری می‌گذرد و بخشی از خسارت‌ها جبران شده است اما شهرداری‌های این مناطق با کمبود ماشین‌آلات روبه‌رو هستند و بخشی از امکانات آنها در جریان کمک‌رسانی به سیل‌زدگان فرسوده و از کارافتاده شده است. شهرداری تهران دیروز تعدادی کشنده کامیون سبک را به شهرداری‌های این مناطق اهدا کرد. در مراسمی که برگزار شد استانداران 3 استان به شرح اتفاقات روی داده و نحوه کمک‌رسانی پرداختند و از ابعاد حادثه سخن گفتند در این میان اظهارات استانداران گلستان و خوزستان نشان می‌داد که سیل رخ‌داده به‌دلیل تامین منابع آبی کمک زیادی به کشاورزی کرده است.

شهردار تهران در این مراسم با اشاره به سیل استان گلستان گفت: زمانی که در شورای‌عالی شهرسازی و معماری بودم، منطقه‌ای به وسعت 40 یا 50 هکتار در آق‌قلا بحث می‌شد. فشار محلی برای این بود که در آن منطقه ساخت‌وساز شود اما بدنه کارشناسی با آن مخالفت می‌کرد. بالاخره هم باوجود تقاضای محلی شدید، مجوز ساخت صادر نشد. در سیل اخیر همان منطقه زیر آب رفت.
شهردار تهران با بیان اینکه اگر بتوانیم از متخصصان استفاده کنیم در این بحران‌ها کمتر آسیب خواهیم دید، تأکید کرد: امیدوارم از سیل امسال درس گرفته باشیم که اگر درس نگرفته باشیم مصداق آن شعر می‌شویم که «آن که ناموزد ز‌دست روزگار / هیچ ناموزد ز صد آموزگار».
«پیروز حناچی» اظهار کرد: تجربه‌ای که در آغاز سال نو داشتیم تجربه بی‌بدیلی در 50سال اخیر بود و در عین آنکه نعمت الهی محسوب می‌شد، مشکلاتی را هم به‌بار آورد. البته، بخش عمده‌ای از این مشکلات شاید ناشی از اقدامات خودمان بود که به‌اندازه کافی هوشمندانه عمل نکردیم. به‌طور مثال، در پلدختر و شیراز بخش‌های قدیمی شهر آبگیر نبودند، اما سازه‌های جدید را آب با خود برد.
او افزود: البته بخشی از این اتفاق اجتناب‌ناپذیر بود؛ وقتی ورودی آب افزایش می‌یابد چاره‌ای جز باز کردن دریچه‌ها نیست که تبعات این کار را هم مردم شریف در پایین دست سدها با سختی تحمل می‌کنند. کشاورزان خوزستان در دشت آزادگان منتظر رسیدن زمان درو بودند که این سیل اتفاق افتاد. همچنین، نخستین تیم امدادی که در آق قلا حاضر شد همکاران ما از آتش‌نشانی و خدمات شهری شهرداری تهران بود تیم‌های بعدی بلافاصله به خرم‌آباد و پلدختر و پس از آن به خوزستان اعزام شدند.
شهردار تهران گفت: این در حالی بود که ما در تهران در معرض سیل بودیم و 12فروردین‌ماه تا آستانه وقوع سیل پیش رفتیم که پس از آن با کاهش بارش باران خطر مرتفع شد.
حناچی با اشاره به‌احتمال وقوع زلزله در تهران نیز عنوان کرد: در بزرگ‌ترین تهدید تهران که زلزله است هیچ راهی جز معین بودن سایر استان‌های کشور و کمک آنها به تهران وجود ندارد.
او با اشاره به استقبال خاص مردم خوزستان در جریان بازدید خود از مناطق سیل‌زده گفت: از منطقه دشت آزادگان خوزستان در محدوده سوسنگرد، حمیدیه، بستان، سعیدیه و روستاهای اطراف شناخت داشتم. زمان بازدید از این مناطق نیز اهالی منطقه دهلاویه با «هوسه» از همکاران ما استقبال می‌کردند که نشانه رضایت آنها از خدمات انجام شده بود.
شهردار همچنین درباره اهدای ماشین‌آلات (حمل زباله) به مناطق سیل‌زده اشاره کرد و گفت: بعد از سیل امسال شورای شهر تهران بودجه‌ای به مناطق سیل‌زده اختصاص داد. شهرداری تهران نیز نیازهای تخصصی این شهرداری‌ها را ارزیابی کرد بعضی ماشین آتش‌نشانی می‌خواستند، برخی کامیون می‌خواستند و شهرداری بودجه مذکور را تبدیل به کشنده‌های تولید داخل کرد تا به‌صورت زیربنایی از آنها استفاده شود.
او افزود: این کار مرسوم نیست که ما خارج از محدوده و حریم شهر تهران اقدامی انجام دهیم، اما سیل اخیر رویدادی عادی نبود و طبق مصوبه هیأت وزیران استان‌ها به کمک سیل‌زدگان رفتند. همکاران شهرداری تهران نیز جزو نخستین گروه‌های اعزامی بودند و این اتفاق در حالی افتاد که تهران خود در معرض سیل قرار داشت. 

    فشار سنگین دلیل استعفا

شهردار تهران در حاشیه اهدای ماشین آلات خدمات شهری به شهرهای سیل‌زده درباره استعفای پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک و جایگزین او گفت: معاون جایگزین ایشان دکتر «یوسف حجت» از مدیران
با سابقه کشور است که مشغول به‌کار شده‌اند. فعلا سرپرست معاونت هستند تا مقدمات کار در مراحل بعدی طی شود. جناب آقای پورسیدآقایی نیز دومین بار بود که استعفا داده بود و فشار سنگینی را تحمل می‌کرد اما به مورد خاصی ارتباط مستقیم نداشت.
او با بیان اینکه به هر حال تغییر و تحول در شهرداری تهران طبیعی است و ما باید آن را به شکلی مدیریت کنیم که بهره بیشتری ببریم، ادامه داد: حوزه حمل‌ونقل و ترافیک بسیار گسترده است که آلودگی هوا و طرح ترافیک یکی از پروژه‌هاست. هر کدام از اینها فشار کاری زیادی ایجاد می‌کند.
حناچی درباره حواشی فعالیت «بیدود» و تکلیف ودیعه‌های مردم نزد این شرکت نیز گفت: شرکت متعهد به پرداخت پول‌هایی است که مردم به‌حساب ریخته‌اند. به هر صورت سرمایه‌گذاری برای دوچرخه در هیچ کجای دنیا اقتصادی نیست و معمولا در کنار موضوع دیگر قرار می‌گیرد یا جنبه تبلیغاتی دارد. ما هم به شرکت بیدود پول نداده بودیم اما فضا را در اختیار قرار داده بودیم. این تجربه را برای مردم تهران حفظ کرده بودیم.
او در پاسخ به این سؤال که آخرین باری که از اتوبوس و ناوگان شهری استفاده کرده است چه زمانی بود، گفت: روزهای سه‌شنبه با وسیله حمل‌ونقل عمومی و دوچرخه در شهر تردد می‌کنم و می‌دانم در زمینه حمل‌ونقل عمومی مشکل داریم. به‌طور مثال، در تهران 3هزار اتوبوس کم داریم و برای تکمیل حمل‌ونقل ریلی به 2هزار واگن نیاز است. ما هم تمام تلاش خود را می‌کنیم تا در مقیاس دولت این مسئله را حل کنیم.
شهردار در پایان درباره زمان ارائه بودجه 99گفت: بودجه در دی‌ماه ارائه می‌شود اما قبل از آن یک متمم به شورا خواهیم برد.

  در تهران 3هزار اتوبوس کم داریم و برای تکمیل حمل‌ونقل ریلی به 2هزار واگن نیاز است
  «بیدود» متعهد به پرداخت پول‌هایی است که مردم به‌حساب ریخته‌اند

استان‌های معین هم دچار بحران بودند
مهدی جمالی‌نژاد؛ معاون عمرانی وزیر کشور 

هرگاه استانی دچار بحران می‌شود استان‌های معین به کمک می‌آیند.در سیل ابتدای سال حتی استان‌های معین هم دچار بحران شده بودند. در یک سال گذشته انواع و اقسام بحران‌ها را پشت سر گذاشتیم و کارهای پرحجمی را انجام دادیم. به جز سفر‌های مرتبط با راهپیمایی اربعین، سفرهای نوروزی و تلفات جاده‌ای با حادثه زلزله نیز روبه‌رو شدیم. بارش‌های عظیم ابتدای سال اتفاقی نادر بود که در آن حدود 24 استان کشور درگیر بارندگی و سیلاب شدند. پس از آن اتفاقاتی مانند هجوم ملخ‌ها و آتش‌سوزی جنگل‌ها رخ داد و اخیرا هم موضوع سهمیه‌بندی سوخت و واکنش‌ها به آن پیش آمد. بارها گفته‌ایم که مدیریت شهری خودش هزاران مشکل دارد اما هر بار متقبل زحمت شده و پای کار آمده است. هر جایی که درگیر شدیم و مشکلی داشتیم، مدیریت شهری تهران یک پای کار بود و به کمک آمد.

تخریب زیرساخت‌های شهری
سید موسی خادمی؛ استاندار لرستان

رودخانه کشکان حداکثر برای عبور 3200مترمکعب آب در ثانیه ظرفیت دارد اما هنگام وقوع سیل 6400مترمکعب آن از عبور می‌کرد که زیرساخت‌های شهری پلدختر را تخریب کرد. جاده، برق، لوله‌های آب و گاز قطع شدند و فیبر نوری مخابرات هم به‌دلیل انفجار لوله پلی اتیلن قطع شده بود. با این حال به‌دلیل آموزش‌ها و اقدامات انجام شده تلفاتی نداشتیم. کوچه‌ها و خانه‌ها با یک متر گل پر شده بود اما با کمک‌هایی که از نقاط مختلف دریافت کردیم و مخصوصا دانش و تجربه شهرداری تهران توانستیم خدمات رسانی انجام دهیم.

مسئولیت اجتماعی شهرداری تهران
هادی حق‌شناس؛ استاندار گلستان

اقدمات شهرداری تهران به مسئولیت اجتماعی تعبیر می‌شود اما سرمایه اجتماعی هم ایجاد کرد. در مناطق ترکمن‌نشین استان که اهل سنت و مرزنشین هستند و شهدای زیادی تقدیم انقلاب و دفاع‌مقدس کرده‌اند رضایت از این خدمات دیده می‌شد. در زمینه کشاورزی هم وقوع سیل برای استان گلستان که با مشکل کمبود آب روبه‌روست مفید بود.  ما 4میلیارد مترمکعب آب شیرین دریافت کردیم که 10درصد آن بخار شد یا به دریا رفت و بقیه جذب زمین شد.

عمر دراز سد دز
غلامرضا شریعتی؛  استاندار خوزستان

در خوزستان بعد از 20سال خشکسالی بارش باران شدیدی داشتیم. در یک سال آبی 28میلیارد مترمکعب وارد استان می‌شود اما در 15روز ابتدای سال 14میلیارد مترمکعب آب بر اثر بارش و جریان رودخانه‌ها وارد استان شد. خوشبختانه تلفاتی نداشتیم، هیچ شهری را آب نگرفت و سد‌ها هم آسیب ندیدند.  سد کرخه تا قبل از سیل بیشتر از 4/4مترمکعب آب را نگه نداشته بود و باید 100میلیون 100میلیون مترمکعب آب به آن اضافه می‌شد تا رفتار سد را ارزیابی کنیم. سد دز برای 50سال کار ساخته شده بود و الان 58سال خود را طی می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید