• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
شنبه 23 آذر 1398
کد مطلب : 90249
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/n5Z0R
+
-

ممنوعیت استفاده از سخت‌افزارهای خارجی در چین

دولت چین در اقدامی جدید در تقابل با آمریکا، در حوزه فناوری اعلام کرده که تا سال۲۰۲۲ تمامی مراکز اداری این کشور باید از سخت‌افزارهای غیرداخلی خالی شوند

ممنوعیت استفاده از سخت‌افزارهای خارجی در چین

سخت‌افزار =   دولت چین به تمام ادارات دولتی و مؤسسه‌های عمومی دستور داده است تا تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خارجی خود را طی مدت 3سال جمع‌آوری کنند. این کار احتمالا ضربه بزرگی به شرکت‌هایHP، Dell و Microsoft خواهد زد.

این بخشنامه نخستین دستورالعمل کلی عمومی در چین است که با هدفی مشخص برای خریداران چینی در جهت ترغیب آنها به خرید از فروشندگان محصولات فناوری داخلی شکل گرفته است، هرچند که پاسخ دندان‌شکنی نیز به‌حساب می‌آید به تلاش دولت ترامپ برای جلوگیری از فروش محصولات فناوری چینی در آمریکا و کشورهای متحد با آمریکا. این سیاست در راستای تبلیغات گسترده چینی‌ها برای افزایش اعتماد به محصولات تکنولوژی ساخت وطن و احتمالا برای ایجاد نگرانی برای قطع زنجیره تامین قطعات بین آمریکا و چین و از بین رفتن درآمد آمریکایی‌ها و متحدانش است. اوایل امسال دولت واشنگتن شرکت‌های آمریکایی را از انجام هرگونه تجارت با شرکت سازنده تجهیزات تلفنی هواوی منع کرد. این کشور اخیرا در حال ترغیب و فشار آوردن به متحدان اروپایی خود است تا اجازه تجهیز گوشی‌های هواوی به فناوری 5G را هم ندهند. تحلیل‌گران چینی تخمین زده‌اند نزدیک به 20تا 30میلیون قطعه سخت‌افزاری باید به‌دلیل بخشنامه جدید دولت چین تعویض شود که این جایگزینی بزرگ از سال آینده آغاز خواهد شد. روش‌های جایگزین به‌ترتیب 30درصد در سال2020، 50درصد در سال 2021و 20درصد در سال 2022 است و چینی‌ها نام 3-5-2 را برای این سیاست انتخاب کرده‌اند.

به گفته کارشناسان، این دستورالعمل اوایل امسال از دفتر مرکزی حزب کمونیست چین ابلاغ شده است. هرچند مستندات سیاسی دفتر مرکزی محرمانه است اما کارمندان 2شرکت امنیت سایبری به فایننشال تایمز گفتند که پیش از این نیز مشتریان دولتی از این سیاست خبر داشتند. سیاست 3-5-2 بخشی از تلاش سازمان‌های دولتی چین و اپراتورهای مهم زیرساخت استفاده از فناوری ایمن و قابل اطمینان است، همانطور که در قانون امنیت سایبری این کشور در سال2017 تصویب شده است.
پل تریولو، مشاور گروه اوراسیا به وال‌استریت ژورنال می‌گوید: برخلاف فشارهای قبل دررابطه با خودکفایی در فناوری، آمریکا در تحریم‌های جدید یک فوریت اضافه کرده است. تریولو ادامه داد: سیاست 3-5-2 چین بستن شمشیر از رو است. هدف کاملا مشخص است: رهایی از تهدیداتی که شرکت‌هایی مانند هواوی، ZTE، سوگن و Megvii الان با آن روبه‌رو هستند. اینها شرکت‌های چینی هستند که طی 2سال اخیر از خرید از تامین‌کنندگان آمریکایی محروم شده‌اند. تحلیل‌گران چینی تخمین می‌زنند که شرکت‌های تکنولوژی آمریکا سالانه 150میلیارد دلار از خریداران چینی به جیب می‌زنند گرچه بخش اعظم آن از خریداران بخش خصوصی حاصل می‌شود. سرعتی که چینی‌ها برای جایگزینی قطعات خارجی با سخت‌افزارهای داخلی در نظر گرفته‌اند بسیار جاه‌طلبانه است. ادارات دولتی هم‌اکنون به استفاده از کامپیوترهای شخصی لنوو تمایل دارند؛ شرکتی که زیرمجموعه غول آمریکایی IBM به‌حساب می‌آید.

اما کارشناسان معتقدند جایگزینی سخت‌افزارها با نمونه وطنی بسیار کار سخت و پرچالشی است، چراکه اکثر فروشندگان محصولات سخت‌افزاری، تولیدات خود را مطابق با سیستم‌عامل‌های محبوب آمریکایی مانند ویندوز مایکروسافت و اپل مک می‌فروشند. بااینکه مایکروسافت پیش از این نسخه دولت چین را در سال2017 در ویندوز10 خود قرار داد، اما شرکت‌های امنیت سایبری چینی حالا می‌گویند مشتریان دولتی باید به سمت سیستم‌عامل داخلی چینی بروند.
سیستم‌عامل ساخت چین مانند Kylin OS  اکوسیستم کوچک‌تری نسبت به تولید‌کننده‌های نرم‌افزارهای سازگار دارد. تعریف ساخت وطن هم خود چالش‌برانگیز است. با اینکه لنوو کمپانی چینی به‌ حساب می‌آید که بسیاری از محصولاتش در چین مونتاژ می‌شود، اما تراشه پردازنده کامپیوتری‌اش از شرکت اینتل و هارد درایوش از شرکت سامسونگ تامین می‌شود. تأثیر سیاست  3-5-2 می‌تواند منحصربه‌فرد باشد، چراکه دولت می‌تواند کنترل شرکت‌هایی که تحت ‌عناوین سیاسی کار می‌کنند را در دست بگیرد. اما این دستور برای شرکت‌های خصوصی که سرمایه‌گذاران بسیاری دارد قابل اجرا نیست.

3-5-2
سیاست 3-5-2 بخشی از تلاش سازمان‌های دولتی چین و اپراتورهای مهم زیرساخت استفاده از فناوری ایمن و قابل اطمینان است، همانطور که در قانون امنیت سایبری این کشور در سال2017 تصویب شده است

این خبر را به اشتراک بگذارید