• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 4 بهمن 1402
کد مطلب : 216616
+
-

آیا طلاهای خارجی در بازار ایران واقعا «خارجی» است؟

نکته‌ها
آیا طلاهای خارجی در بازار ایران واقعا «خارجی» است؟

مدت‌هاست که در بازار طلای ایران با طلاهای ساخته شده خارجی که حتی نام برندهای مد جهانی را نیز با خود یدک می‌کشند، مواجهیم. این نوع مصنوعات طلا، به‌ویژه نمونه‌های برند آن، با کارمزدهای بالا و نرخ‌های گزاف در بازار به فروش می‌رسند، اما آیا این نوع مصنوعات واقعا وارداتی هستند یا طلاهای ساخته شده در داخل؟
در بازار ایران، قطعا طلاهای خارجی هم وجود دارد، اما تکنولوژی صنعت تولید طلا و جواهر در ایران  آ‌ن‌قدر پیشرفت کرده است که مصنوعات طلایی که در ایران ساخته می‌شوند از لحاظ کیفیت و رنگ و... دقیقا با مصنوعات خارجی برابری می‌کنند و کالاهای تولیدی ما می‌توانند با بهترین برندهای تولیدی کشورهای خارجی به‌راحتی رقابت کنند؛ برای همین واقعا سخت است که کسی بخواهد تشخیص دهد که مصنوع ساخته شده ایرانی یا خارجی است و فقط متخصصان اهل فن می‌توانند تشخیص دهند که مصنوع طلای تولید شده ساخت ایران است یا خارج از ایران.

قاچاق طلای خارجی
واردات مصنوعات خارجی به هر مقدار به کشور ممنوع است. درنتیجه هرگونه مصنوعات خارجی طلا که وارد کشور شده از راه قاچاق به بازار ایران راه یافته است. وقتی هم جنسی قاچاق باشد، یعنی هیچ‌گونه ثبتی انجام نمی‌شود که بشود آمار داد.

ریسک فروش طلای خارجی
مصنوعات خارجی چون تحت نظارت نیستند، ممکن است در زمان فروش آن با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوید. کسی که مصنوعات طلای خارجی را خریداری می‌کند ممکن است هنگام فروش به مشکل بخورد؛ چون این کالاها طبق استاندارد ایران تولید نشده است. هر کشوری عیار استاندارد خودش را دارد؛ برای مثال در حال حاضر در آمریکا عیار 10استاندارد تولید است، اما وقتی وارد ایران شود هنگام فروش چون عیارش پایین است فروش آن تخلف است؛ چون استاندارد ما زیر 18 نیست؛ بنابراین اتحادیه طلا عموما به خریداران توصیه می‌کند طلاهایی را خریداری کنند که عیار آن مطابق استاندارد ایران است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید