• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 23 آذر 1398
کد مطلب : 90232
+
-

عرضه سهام، بزرگ‌ترین شرکت شبه‌دولتی در بورس

امروز تکلیف واگذاری سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی شستا در بورس مشخص می‌شود

عرضه سهام، بزرگ‌ترین شرکت شبه‌دولتی در بورس

امروز، در یک نشست مهم در بورس تهران موضوع واگذاری سهام یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های شبه‌دولتی ایران یعنی شستا به‌صورت نهایی بررسی و این شرکت رسما برای نخستین‌بار وارد بورس می‌شود. طبق قانون هیأت پذیرش اوراق بهادار رأی نهایی برای عرضه سهام شستا را در تالار بورس صادر خواهد کرد.

به گزارش همشهری، گویا این‌بار وعده‌ها به مرحله تحقق نزدیک شده و قرار است سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های شبه‌دولتی ایران در بورس عرضه شود. 3سال پیش حسن روحانی، رئیس‌جمهوری وعده داده بود سهام این شرکت و همینطور شرکت‌های زیرمجموعه آن در بورس عرضه می‌شود. از زمان آغاز بحث واگذاری شستا در بورس تاکنون چندین مدیر در این مجموعه به علاوه وزیر رفاه تغییر کرده و هربار واگذاری به تعویق افتاده است.

ارزش شستا چقدر است؟
هنوز به‌طور دقیق برآوردی از ارزش کل سهام شرکت شستا ارائه نشده، اما اطلاعات عملکرد این شرکت نشان می‌دهد که شستا هم‌اکنون مالک اصلی هلدینگ‌های بزرگی مانند هلدینگ صبا تأمین، صدر تأمین، سرمایه‌گذاری سیمان تأمین، تاپیکو، تاصیکو، مدیریت صنایع نوین تأمین، سرمایه‌گذاری توسعه انرژی تأمین و بسیاری دیگر از شرکت‌های سرمایه‌گذاری بوده که ارزش آنها ده‌ها هزار میلیارد تومان است.
برآورد می‌شود جمع کل ارزش سهام شرکت‌هایی که شستا از طریق هلدینگ‌هایش در آنها سهم دارد رقمی معادل 60هزار میلیارد تومان باشد. به‌عنوان مثال، این شرکت هم‌اکنون 12درصد سهام فولاد مبارکه، 7درصد از سهام شرکت ملی صنایع مس، 33درصد از سهام شرکت ملی نفتکش، 26درصد از سهام شرکت کشتیرانی و 43درصد از سهام شرکت پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس را در اختیار دارد که هریک از این شرکت‌ها در زمره بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران هستند. شستا همچنین سهام بسیاری از شرکت‌های بزرگ ایران در حوزه نفت و گاز، پتروشیمی، سیمان، داروسازی و معادن و فلزات را هم در اختیار دارد.
هم‌اکنون هلدینگ خلیج‌فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس با ارزشی بین 63 تا 65هزار میلیاردتومان بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس هستند و شرکت شستا نیز بخشی از سهام هریک از این شرکت‌ها را در اختیار دارد. پیش‌بینی می‌شود در جریان عرضه اولیه سهام شستا بیش از یک‌میلیون و 200هزار سهامدار مشارکت کنند و این عرضه به بزرگ‌ترین عرضه اولیه تاریخ بورس تهران تبدیل شود.
شرکت‌هایی که شستا در آنها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم سهامدار است، سالانه بیشتر از 32هزار میلیارد تومان محصول می‌فروشند و جمع کل سود سالانه این مجموعه در سال97 بیش از 3هزار و 500میلیارد تومان بوده است. همچنین 170هزار نفر در شرکت‌هایی که شستا در آنها سهام دارد به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند.
برخی اطلاعات نشان می‌دهد جمع کل اوراق بدهی شامل اسناد خزانه و اوراق مشارکت متعلق به شستا 150میلیارد تومان است و جمع مطالبات شستا از دولت در پایان سال قبل 3هزار میلیارد تومان بوده است.
شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی 10درصد از تولید فولاد خام، 34درصد تولید سیمان، 47درصد از تولید مس نورد و اکستروژن و بخشی از تولیدات محصولات ساختمانی، پتروشیمی و پالایشگاهی را در ایران در اختیار دارد. این ارقام نشان می‌دهد احتمالا پس از عرضه سهام این شرکت در بورس، احتمالا این شرکت به بزرگ‌ترین شرکت بازار سهام ایران تبدیل خواهد شد.

فروش زیرمجموعه‌ها
براساس برنامه‌های قبلی قرار است به موازات عرضه سهام شرکت مادر، سهام شرکت‌های زیرمجموعه شستا هم در بورس و فرابورس عرضه شود. حسن روحانی رئیس‌جمهوری در سال نخست ریاست‌جمهوری‌اش وعده داد شستا باید تا سال1401 سهام کل 157شرکتی را که وعده داده از طریق بورس بفروشد.
درحال حاضر تأمین اجتماعی در مالکیت و مدیریت 128شرکت نقش دارد و سهام برخی شرکت‌ها را هم به‌صورت غیرکنترلی در اختیار دارد.
قرار است با فروش 157شرکت زیرمجموعه شستا تعداد هلدینگ‌های زیرمجموعه این مجموعه بزرگ اقتصادی از 9شرکت به 5هلدینگ شامل نفت و گاز، بانک وبیمه، دارو و معادن و فلزات کاهش یابد. فروش سهام سرمایه‌گذاری دارویی تامین که به تاصیکو معروف است در سال‌جاری نیز در ادامه همین سیاست انجام شد.
در این برنامه شستا تنها نیست و بقیه صندوق‌های بازنشستگی مانند صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق نفت و فولاد هم حضور دارند که باید سهام شرکت‌های زیرمجموعه‌شان را بفروشند اما به غیراز شستا از واگذاری سهام بقیه صندوق‌های بازنشستگی فعلا خبری نیست.

طرح‌های توسعه
شستا قبلا در مورد برنامه‌های طرح توسعه‌اش اعلام کرده بود قصد دارد به غیر از فروش سهام شرکت‌هایش در بورس تهران، سهام برخی از شرکت‌هایش را هم از طریق بورس‌های بین‌المللی واگذار کند و فعالیت‌های اقتصادی خود را از طریق ایجاد شرکت‌های جدید در کشورهایی نظیر ترکیه، عمان و آلمان برای کاهش تحریم‌ها توسعه دهد. آنطور که هیأت‌مدیره شستا در آخرین گزارش‌های خود اعلام کرده بود، این هلدینگ بزرگ ایرانی قصد دارد برنامه‌ریزی‌های جدیدی را برای عرضه محصولات تولید‌ی‌اش در بورس‌های بین‌المللی آغاز کند. شستا همچنین اعلام کرده قصد دارد بخشی از منابع مالی‌اش را از طریق ارزی و به روش‌های جدید تأمین کند اما اشاره‌ای نکرده که این کار با استفاده از چه ابزاری انجام خواهد شد.


   جمع کل ارزش سهام شرکت‌های زیر مجموعه شستا معادل 60هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود

  شرکت‌هایی که شستا در آنها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم سهامدار است، سالانه بیشتر از 32هزار میلیارد تومان محصول می‌فروشند و جمع کل سود سالانه این مجموعه در سال97 بیش از 3هزار و 500میلیارد تومان بوده است

  پیش‌بینی می‌شود عرضه اولیه سهام شستا به بزرگ‌ترین عرضه اولیه تاریخ بورس تهران تبدیل شود

    شستا یک گام به عرضه در بورس نزدیک‌تر شد

محمد رضوانی‌فر، مدیرعامل شستا گفت: با توجه به تأکید ویژه رئیس‌جمهور به‌زودی بازار سرمایه شاهد عرضه سهام این مجموعه بزرگ اقتصادی خواهد بود. او با بیان اینکه مستندات لازم برای طرح در جلسه پذیرش و ارائه به اعضای هیأت پذیرش آماده شده است، افزود: پس از پذیرش، وارد مراحل عملیاتی عرضه در بازار سهام می‌شویم. مدیرعامل شستا جلسه پذیرش را یک نقطه عطف در مراحل کار و فرایندهای ورود این شرکت به بورس دانست و گفت: جلسه پذیرش پایان کار نیست و اقدامات ضروری دیگر را پیگیری می‌کنیم تا وارد بازار سرمایه شویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید