• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 21 آذر 1398
کد مطلب : 90152
+
-

وداع با موزه روزنامه‌ها

بزرگ‌ترین موزه مطبوعاتی دنیا به دلیل مشکلات مالی ساختمانش را فروخت

وداع با موزه روزنامه‌ها

نیوزیوم، معروف‌ترین موزه مطبوعاتی آمریکا، به‌خاطر تنگناهای مالی، ساختمان خود را فروخته است و در انتهای سال‌جاری، بسته خواهد شد.

به‌گزارش فوربس، ساختمان معروف فولادی و شیشه‌ای نیوزیوم در واشنگتن، به دانشگاه جان‌هاپکینز آمریکا فروخته شده است. نیوزیوم که ترکیبی از نیوز (خبر) و میوزیوم (موزه) است، سمبلی از روزنامه‌نگاری در آمریکا و جهان به شمار می‌رود. ماموریت این موزه، آن‌طور که خودش عنوان کرده، افزایش «درک افکار عمومی از اهمیت آزادی بیان و متمم اول قانون اساسی آمریکا (درباره آزادی بیان و عقیده)» بوده است و حالا تعطیلی آن به‌خاطر مشکلات مالی، نشانه‌ای از محدود‌شدن آزادی بیان به‌خاطر مسائل مالی و اقتصادی است.

ساختمان فعلی نیوزیوم، در آوریل سال2008 افتتاح شد. این موزه ابتدا در سال1997 در آرلینگتون ویرجینیا گشایش یافت اما در سال2008 به واشنگتن منتقل شد. افتتاح ساختمان جدید موزه، البته در همان زمان با انتقادهای زیادی از سوی روزنامه‌نگاران همراه بود؛ هزینه این ساختمان، 450میلیون دلار اعلام شد که دو‌برابر تخمین‌های اولیه آن بود. نیوزیوم در همان زمان، یکی از گران‌ترین موزه‌های دنیا به شمار می‌رفت.
افتتاح ساختمانی با این هزینه سرسام‌آور، آن هم در شرایطی که سال2007 سال سیاهی برای روزنامه‌ها و روزنامه‌نگاران بود، کام بسیاری از اعضای جامعه مطبوعاتی را تلخ کرد. در سال 2007، براساس گزارشی که انجمن آمریکایی سردبیران روزنامه‌ها منتشر کرد، 2400شغل مربوط به روزنامه‌نگاری حذف شده بودند و چندان جای تعجب نداشت که کمک‌های مالی رسانه‌های بزرگی مانند ای‌بی‌سی، بلومبرگ، ان‌بی‌سی و نیویورک‌تایمز به این موزه، با بدگمانی و سرزنش‌های جامعه روزنامه‌نگاران همراه شود. با وجود این انتقاد‌ها، نیوزیوم 11سال نسبتا پررونق را تجربه کرد و حدود 10میلیون نفر در این سال‌ها از ساختمان آن دیدن کردند. این در حالی است که بلیت ورودی این موزه 25دلار است و درست روبه‌روی یک موزه با ورودی رایگان قرار دارد.
با این حال، این میزان استقبال برای نجات ساختمان نیوزیوم کافی نبود و «انجمن آزادی»، بنیانگذار اولیه این موزه که نزدیک به 600میلیون دلار برای آن هزینه کرده است، ابتدای سال اعلام کرد که به‌خاطر «هزینه‌های عملیاتی ناپایدار» مجبور به فروش این ساختمان است. بعد از اعلام فروش این ساختمان، در نهایت دانشگاه جان‌هاپکینز آن را به مبلغ 372.5میلیون دلار خرید. جان‌هاپکینز حدود 3هزار کارمند و دانشجو دارد و حالا قرار است همه آنها را زیر یک سقف جمع کند. دانشگاه برای تامین بودجه خرید ساختمان نیوزیوم، دارایی‌های خود را خواهد فروخت.
این دانشگاه اعلام کرده است که برای تامین نیازهای آموزشی خود، در این ساختمان بازسازی‌های اساسی خواهد داشت. حتی قرار است بخشی از نمای بیرون ساختمان هم تغییر کنند. آنطور که دانشگاه جان‌هاپکینز اعلام کرده، کار بازسازی پاییز سال آینده شروع خواهد شد و ساختمان جدید، در سال2023 افتتاح می‌شود.
نیوزیوم گفته است که برخی از گنجینه‌‌های باارزش خود را به ساختمان‌های دیگری منتقل خواهد کرد. قرار است این گنجینه‌ها فعلا به‌صورت موقت به نمایش گذاشته شوند تا تصمیم دائمی و جدیدی درباره آنها گرفته شود.
بخشی از مصایب فروش ساختمان موزه، هماهنگی برای انتقال گنجینه آن بوده است. بخشی از 310هزار مورد نمایش داده شده، به‌صورت امانتی در این موزه بوده‌اند و نیوزیوم باید با تک‌تک مالکان آنها تماس می‌گرفت تا توافقشان را برای انتقال یادبودها کسب کند.

برخی از معروف‌ترین آیتم‌هایی که منتقل خواهند شد، ‌بخشی از آنتن برج شمالی مرکز تجارت جهانی نیویورک، 8قطعه 4متری از دیوار برلین‌ و یادبود روزنامه‌نگاران خواهد بود. البته در نیوزیوم، تمرکز نه روی رویدادهای تاریخی، ‌که برروی شیوه مخابره آنهاست؛ برای نمونه، در کنار آنتن مرکز تجارت جهانی، صفحه اول روزنامه‌های سراسر دنیا را دارد که یک روز بعد از فاجعه 11سپتامبر منتشر شده‌ و به این حمله تروریستی پرداخته‌اند. در کنار قطعه‌های دیوار برلین هم که در واقع بخشی از برج‌های نگهبانی نیروهای آلمان شرقی بوده‌اند، شیوه متفاوت ارائه اخبار در 2سوی دیوار روایت شده است. در بخش دیگری از موزه، «گالری روزنامه‌های امروز» قرار دارد که روزنامه‌های سراسر دنیا را ‌نمایش می‌دهد. این بخش، به‌خوبی تفاوت بین شیوه انعکاس اخبار در سراسر دنیا را بازتاب می‌دهد.
یک بخش دیگر موزه، به روزنامه‌های تاریخی می‌پردازد؛ از روزنامه نورمبرگ کرونیکل در سال1493 میلادی گرفته تا نشریات دیگر. روزنامه‌های هر‌کدام به‌خاطر اهمیتی که دارند، در این بخش نگهداری می‌شوند.
در این موزه، برای 2344فعال مطبوعاتی، از سردبیران و عکاس‌ها گرفته تا خبرنگاران و گزارشگران، که از سال1837 میلادی به بعد جان خود را در راه تهیه خبر از دست داده‌اند، بخش ویژه‌ای تشکیل شده است. یکی از آخرین روزنامه‌نگارانی که به سالن یادبود روزنامه‌نگاران اضافه شده، جمال خاشقجی، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست است که به‌صورت وحشیانه‌ای در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید