• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 30 آبان 1398
کد مطلب : 88339
+
-

پاسخ‌های دولت به اتهام ضعف اطلاع‌رسانی درباره طرح حمایت معیشتی

در جست‌و‌جوی مقصر

واعظی: کمیته‌ای که مسئولیت تبلیغات را داشته، صدا‌و‌سیما بوده و اجرای طرح حمایت معیشتی پیوست رسانه‌ای هم داشته است

در جست‌و‌جوی مقصر

همه نهادها و قوای کشور اگرچه پشت سر تصمیم 24آبان‌ماه سران قوا مبنی بر افزایش قیمت بنزین قرار داشتند، اما این حمایت، با انتقادهای آنان نسبت به نحوه اطلاع‌رسانی دولت همراه بود. اعتراضات مردمی منجر به برخی ناآرامی‌ها و آشوب‌ها در سطح کشور، پیکان اتهامات را به شناسایی علل و عوامل بسترساز این حوادث چرخانده است. برخی ابهامات نسبت به نحوه عملکرد ستاد تبلیغات و اطلاع‌رسانی کشور و همچنین هماهنگی و همکاری صداوسیما با این ستاد بحث قصور اطلاع‌رسانی در اجرای طرح را افزایش داده است. طبق مصوبه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوا تمامی‌ رسانه‌های کشور ازجمله صداوسیما و تریبون‌های رسمی همچون نمازجمعه موظف به هماهنگی، همکاری و اجرای تصمیمات ابلاغی ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور هستند.
 عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و رئیس ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به انتقادات از نحوه عملکرد این ستاد، گفت که درباره شرایط ایجاد‌شده به‌زودی صحبت خواهد کرد. علی ربیعی، سخنگوی دولت هم در حاشیه جلسه چهارشنبه هیأت دولت سعی کرد به گلایه‌های «برخی بزرگان» از تبلیغات و اطلاع‌رسانی دولت پاسخ بدهد. او گفت «اقناع‌سازی درباره افزایش قیمت بنزین از چند سال قبل انجام شده بود و تعجب می‌کنم چرا برخی بزرگان انتقاد می‌کنند؟» به گزارش همشهری، حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه و آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان ازجمله چهره‌های منتقد دولت درخصوص اطلاع‌رسانی افزایش قیمت بنزین بودند. رئیسی در جلسه دوشنبه مسئولان عالی قضایی ضمن انتقاد از شیوه اجرای طرح، نگرانی مردم را ناشی از عدم‌اقناع افکار عمومی دانسته و گفته بود: «ضرورت داشت افکار عمومی در این زمینه روشن شود. امروز هم ضرورت جدی وجود دارد که رسانه‌ها، اقتصاددانان، وزرای مربوطه، مسئولان اجرایی و مسئولان مطلع، از هر طریق ممکن ابعاد طرح را برای مردم تبیین کنند، زیرا یکی از جلوه‌های مهم شفاف‌سازی‌ همین است.» ربیعی، سخنگوی دولت در پاسخ به انتقادات مشابه رئیس دستگاه قضا مبنی بر اینکه چرا دولت قبل از افزایش قیمت بنزین اطلاع‌رسانی نداشت و مردم را قانع نکرد؟ گفت: یکی دو نفر از بزرگان هم دیدم چنین حرفی زده بودند و اینجا بحث دو قسمت است؛ یکی اینکه چرا اعلام نکردیم که فلان تاریخ گران می‌شود و یکی اینکه آیا درخصوص گران‌شدن حامل‌های انرژی و حذف یارانه‌ها صحبتی نکرده بودیم؟ چندین‌بار خودم در این خصوص و در بحث حذف یارانه‌ها صحبت کرده‌ام و سناریو‌های مختلفی نیز مطرح شد و بار‌ها اصلاح ساختار اقتصادی را منوط به حذف یارانه‌ها دانسته بودیم و اقتصاددانان بزرگ نیز نامه نوشته و علاج بیماری اقتصادی ایران را حذف یارانه‌ها خوانده بودند. ربیعی یادآور شد: بحث پیرامون اینکه قیمت حامل‌های انرژی باید به فوب خلیج‌فارس برسد، بحث تازه‌ای نیست و مدت‌هاست صورت می‌گیرد، اما مردم، چون تصوری از آثار این تصمیمات نداشتند، دقت نکردند، اما نخبگان به این موضوع دقت داشتند. او با اشاره به اینکه اقناع‌سازی‌ درخصوص افزایش قیمت بنزین از 2سال پیش انجام شده است، افزود: البته این طرح موافق و مخالف دارد، اما بحث یارانه‌های پنهان در انرژی موضوع مهمی است و حتی تلویزیون نیز بار‌ها درباره حذف آن بحث کرده است. با همه این احوال محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور از مأموریت به صدا و سیما برای اطلاع‌رسانی درباره تبلیغات طرح معیشتی پرده برداشته و وزیر کشور هم دیروز در جلسه هیات دولت گزارشی درباره وظایف محوله صداو سیما ارائه کرده است. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به انتقادات کارشناسان نسبت به نحوه اطلاع‌رسانی دولت درخصوص اجرای قانون سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین با بیان اینکه محوریت کل امور از مدت‌ها قبل به آقای رحمانی فضلی، وزیر کشور داده شد، تأکید کرد: وزیر کشور کمیته‌های مختلفی را در وزارت کشور برگزار کرد و در تقسیم‌بندی که در گذشته اعلام کردند و امروز نیز گزارش‌های مربوطه را در دولت ارائه کردند، ریاست کمیته‌ای که مسئولیت تبلیغات را بر عهده داشته، صدا‌و‌سیما بوده است. همچنین اعلام شد که این طرح پیوست رسانه‌ای نیز داشته است. از نظر من هم پیش از اجرای مصوبه و هم بعد از اجرای آن صدا‌و‌سیما خوب عمل کرده ‌و به‌عنوان مسئول کمیته تبلیغات مسئولیت خود را به نحو احسن انجام داده است.

وزیر کشور در جلسه دیروز هیات دولت گزارشی از مسئولیت‌‌های صدا و سیما درباره اطلاع رسانی برای طرح حمایت معیشتی و افزایش قیمت بنزین ارائه داد

این خبر را به اشتراک بگذارید