• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 29 آبان 1398
کد مطلب : 88264
+
-

شورای شهر تهران در یکصد‌و هفتادو هفتمین جلسه خود بررسی کرد

افزایش درآمدهای شهر با حضور استارتاپ‌ها

مدیریت شهری و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، کارگروه مشترکی را برای توسعه کسب و کارهای نوآورانه تشکیل می‌دهند

شورا
افزایش درآمدهای شهر با حضور استارتاپ‌ها

مجید جباری _ خبر‌نگار

سـهم اســتارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها در افزایش درآمدهای پایدار شهر تهران افزایش می‌یابد؛ استارتاپ‌هایی که از زیرساخت‌های موجود در پایتخت بهره‌ می‌برند یا توانایی یاری رساندن به هوشمندسازی شهر و رفع احتیاجات امروزه شهروندان را دارند و تنها نیازمند حمایت و تعامل بیشتر بین مدیریت شهری با دولت هستند.

بر همین اساس شورای شهر تهران در جلسه دیروز خود میزبان معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور بود. سورنا ستاری که برای ارائه گزارشی از وضعیت استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوآورانه به‌منظور تحقق شهر هوشمند به صحن شورای شهر آمده بود، طی سخنانی بر ضرورت استفاده از زیرساخت‌ها و فناوری‌های نو برای توسعه کسب و کارها در شهر سخن گفت. اعضای شورای شهر هم پس از صحبت‌های ستاری، هر یک دیدگاه‌های خود را در این زمینه مطرح کردند. با اینکه برایند سخنان اعضا از آمادگی مدیریت شهری برای همکاری با این معاونت به‌منظور توسعه کسب و کارهای نوآورانه حکایت داشت اما به هرحال آنان از زیرساخت‌های لازم در این زمینه انتقاد کردند. نمایندگان مردم در پارلمان شهری پایتخت معتقد بودند که افزایش درآمدهای پایدار شهری از طریق توسعه کسب و کارهای مبتنی بر فضای مجازی و استارتاپ‌ها زیرساخت‌های لازم و مناسب خود را می‌خواهد که هم‌اکنون، این زیرساخت‌ها آنطور که باید فراهم نیست و با شرایط مناسب فاصله دارد.
بررسی درآمد و هزینه‌های شهرداری در مهرماه 98هم دستور مهم دیگر شورای شهر تهران در یکصدو هفتادو هفتمین جلسه خود بود. سیدحسن رسولی به‌عنوان خزانه‌دار شورا، ضمن قرائت گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در ‌ماه مهر و با توجه به کسری بودجه، پیشنهاد کرد که شهردار تهران به فوریت و قبل از طرح لایحه بودجه سال ۹۹ در صحن شورا، لایحه متمم بودجه ۹۸ را ارائه دهد.

درآمد شهر با کسب و کار نوآور
 اما یکصدو هفتادو دومین جلسه شورای شهر تهران دیروز طبق روال گذشته با تذکرات اعضا شروع شد. سپس معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گزارشی را درباره ضرورت‌های تحقق شهر هوشمند و گسترش زیرساخت‌های لازم در این زمینه به اعضای شورای شهر تهران ارائه کرد.
سورنا ستاری ابتدا از لزوم همراهی شهرداری‌ها در ایجاد کسب و کارهای نو و حمایت از آنان برای جایگزینی منابع درآمدی سخن گفت و افزود: «حرکت عظیم شروع شده و ما اگر می‌خواهیم در این حرکت مدیریتی اعمال کنیم و سهمی در آن داشته باشیم باید همراه آن باشیم، نه آنکه مقابل آن بایستیم؛ چراکه اگر این اتفاق بیفتد، نظیر تاکسی‌های اینترنتی خواهد شد که بعد از 3سال سهم شهرداری تنها 1.5درصد از عواید تردد تاکسی‌های اینترنتی شده است.» او ادامه داد: «هم‌اکنون در کشور ما شهرداری‌ها صاحب شهر نیستند؛ این در حالی است که در دنیا همه‌‌چیز با شهرداری است؛ حتی کسب و کار اما با نظامات فعلی در کشور شهرداری چنین اختیاری ندارد؛ بنابراین یک فرصت استثنایی در اختیار شماست که صاحب شهر شوید و این، فرصت مناسبی برای همراهی با کسب و کارهای نوآور است.»
ستاری با بیان اینکه تهران جزو ۵۰ شهر استارتاپی دنیاست اما درآمد شهرداری از استارتاپ‌ها تنها 1.5درصد است، اظهار کرد: «اگر شهرداری مقابل آنها نمی‌ایستاد و خود با آنها همراهی می‌کرد، این درآمد به ۴۰درصد می‌رسید؛ ضمن اینکه تهران و فضاهای اطراف می‌تواند نواحی فوق‌العاده‌ای برای فعالیت استارتاپ‌ها باشد. اطراف تهران در شهرستان پردیس، کارخانه نوآوری در محل یک کارخانه قدیمی و متروک ایجاد شده است. بزرگ‌ترین مرکز استارتاپی منطقه در این محل در ۱۸هزار مترمربع ایجاد شده که موجب اشتغال یک‌هزار و ۱۰۰ نفر در قالب ۵۰۰ تیم استارتاپی و
۹ شتاب‌دهنده است. »

ضرورت توسعه زیرساخت‌ها 
پس از سخنان ستاری، اعضای شورای شهر هر یک نقطه‌نظرات خود را درباره سخنان او بیان کردند.
مجید فراهانی در واکنش به سخنان معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و خطاب به آذری‌جهرمی، وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بیان کرد: «اخلالگری و ایجاد ناامنی و ناآرامی امری محکوم است که امنیت، پایداری و تاب‌آوری زندگی شهروندان را هدف قرار داده است اما اینگونه اقدامات کور و بی‌اثر نباید زمینه‌ساز اختلال در کسب و کارهای اینترنتی و ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان شود. هر دقیقه اختلال در روند این گروه از خدمات زمینه زیان و عدم‌کسب درآمد بخش زیادی از شهروندان اعم از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی تا دیگر ارائه‌دهندگان خدمات را فراهم خواهد ساخت. بر همین اساس لازم است با تدبیر و تمهید مقدمات لازم، زمینه توجه به پایداری کسب و کارهای اینترنتی و ارائه خدمات الکترونیک به‌عنوان یکی از ارکان اقتصاد شهری امروز فراهم شود.»

جلوگیری از ایجاد رانت اطلاعاتی
 ناهید خداکرمی هم خطاب به معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، گفت: «یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که در کسب و کارهای جدید و فعالیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان حائز اهمیت است، استفاده بهینه از اطلاعات تولید شده توسط دستگاه‌های مختلف است. برای همین ایجاد یک سرویس بروکر در شهر ضروری به‌نظر می‌رسد تا هرکس خدمات و اطلاعاتی دارد به‌صورت استاندارد در اختیار دیگران قرار دهد. این مسئله باعث می‌شود تا از رانت‌های اطلاعاتی و قبضه کردن اطلاعات در دست افراد خاص جلوگیری شود.»

تدوین برنامه سه‌جانبه شورا
زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر اما در واکنش به سخنان ستاری، پیشنهاد تدوین برنامه سه‌جانبه شورا، شهرداری و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری جهت افزایش کیفیت محیط‌زیست شهری را ارائه داد. او با اشاره به جلسه‌ای که کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با استارتاپ‌ها داشته، گفت: «موضوع این جلسه درباره حوزه پسماند بود اما خروجی قابل اجرایی از آن حاصل نشد؛ از این‌رو تقاضا می‌کنم از آنجایی که کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران آمادگی دارد این موضوع را در قالب کارگروهی به‌صورت جدی دنبال کند، برنامه سه‌جانبه‌ای میان شورا، شهرداری و شما ایجاد شود تا بتوانیم علاوه بر کاهش هزینه‌ها در حوزه محیط‌زیست، شاهد افزایش کیفیت خدمات نیز باشیم.»

 آمادگی توسعه کسب و کارهای نوآورانه 
در ادامه، شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران هم اظهار کرد: «زیرساخت کسب و کارهای نو، اینترنت است و برای اینکه بخواهیم اینترنت ملی را جایگزین بین‌المللی کنیم باید دید که آیا دانش آن را به حد کافی داریم و آیا می‌خواهیم در مواجهه با اینترنت بین‌المللی در کنار آن باشیم یا مقابل آن بایستیم.  در مورد کسب و کارهای نو تنها نمی‌توان به دانشگاه شریف توجه داشت؛ چراکه دانشگاه‌های دیگر نیز این ظرفیت را دارند. همچنین ما آمادگی داریم که املاکی از شهرداری را در اختیار معاونت علمی و فناوری بگذاریم تا کسب و کارهای نوآورانه توسعه یابد.»

شهرداری، لایحه متمم بدهد
خزانه‌دار شورای شهر تهران دیروز گزارشی را درباره عملکرد هزینه‌ای و درآمدی ماهانه و 7ماهه شهرداری ارائه کرد. سیدحسن رسولی پیش از بیان جزئیات این گزارش پیشنهاد کرد با توجه به کسری بودجه، شهردار تهران به فوریت و قبل از طرح لایحه بودجه سال‌۹۹ در صحن شورا، لایحه متمم بودجه‌۹۸ را ارائه دهد. او همچنین درباره میزان هزینه‌کرد شهرداری در مدت 7ماهه اخیر گفت: «شاخص‌ها نشان‌دهنده 2نکته است؛ اول اینکه ارقام مندرج در سند بودجه سالانه واقع‌بینانه نبوده و دوم، صرفه‌جویی لازم صورت نگرفته است. همچنین افزایش شاخص ثبت هزینه‌ها در دفاتر مالی طی دوره مشابه سال قبل به میزان ۵۹‌درصد، علامت امیدوارکننده‌ای برای تحقق انضباط مالی مورد هدف شوراست.» آنچه رسولی درخصوص برش 7ماهه بودجه شهرداری تهران عنوان کرده را به‌طور خلاصه در زیر می‌خوانید:
  ۱۰۹.۸۲۳ میلیارد ریال منابع تعیین‌شده در بودجه
  ۸۹.۰۷۹میلیارد ریال معادل ۸۱‌درصد درآمد تحصیل‌شده
  ۲۰.۷۴۴ میلیارد ریال کسری عملکرد، معادل ۱۹‌درصد نسبت به بودجه مصوب
  ۸۱درصد درآمد نقد 
  ۱۹درصد درآمد غیرنقد
  ۳۷درصد درآمد پایدار 
  ۶۳ درصد آن درآمد ناپایدار 
  ۱۰۱.۰۶۶ میلیارد ریال هزینه تعیین‌شده در بودجه 
  ۷۷.۵۳۸ میلیارد ریال معادل ۷۷‌درصد هزینه ثبت شده 
  ۹۸ درصد پرداخت نقدی 
  2درصد پرداخت غیرنقدی
  4درصد افزایش کسب درآمد نسبت به‌مدت مشابه 
  112درصد هزینه جاری حقوق سازمان‌ها، شرکت‌ها و ادارات مستقل نسبت به بودجه 

تذکرهای یکصدو‌هفتاد‌و‌هفتمین جلسه شورای شهر تهران

افشین حبیب زاده 
پیرو اعتراض به انسداد مسیر شمال به جنوب خیابان شهید پاکنژاد، حدفاصل خیابان شهید دادمان و میدان صنعت و مشکلات ترافیکی ایجاد‌شده برای رفت‌وآمد شهروندان به‌علت وجود کارگاه ساختمانی احداث ایستگاه متروی شهید دادمان در خط7 متروی تهران، کارشناسان معاونت نظارت از آن محل بازدید به عمل آوردند. طبق بررسی‌های به عمل آمده، مسدودبودن این خیابان باعث سرریزشدن خودروهای عبوری این معبر به خیابان‌های مجاور شده است که در بیشتر ساعات روز معابر اطراف، دارای ترافیک سنگین هستند. از سوی دیگر، بخشی از خیابان مسدود‌شده شهید پاکنژاد، به‌عنوان محل برگزاری بازارچه‌های موقت محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد که این امر موجب افزایش بار ترافیک مسیر جنوب به شمال این خیابان شده است. 

محمد سالاری
در فرایند تصمیم‌گیری افزایش قیمت بنزین متأسفانه غفلت جدی نسبت به حمل‌ونقل همگانی صورت گرفته؛ درحالی‌که همواره یکی از اهداف جدی، اساسی و استراتژیک به‌روز‌رسانی قیمت سوخت، توجه به حوزه حمل‌ونقل عمومی برای کاهش سفر، آلودگی هوا، مصرف سوخت و افزایش درآمدهای پایدار کشور و شهرها بوده است، اما اکنون در فرایند اجرا و نحوه هزینه‌کرد منابع درآمدی هیچ اشاره‌ای به توسعه حمل‌ونقل همگانی نشده است، درحالی‌که مطابق نامه ریاست شورای شهر به معاون اول رئیس‌جمهور، وضعیت حمل‌ونقل عمومی در تهران بسیار نابسامان است.

سیدمحمود میرلوحی 
از سال گذشته مدیریت شهری توجه ویژه‌ای به ساخت سرویس‌های بهداشتی در سطح شهر داشته ‌و تا  به امروز ۹‌هزار و ۵۸۹ چشمه سرویس بهداشتی توسط مدیریت شهری به بهره‌برداری رسیده است‌ که این موضوع، نشان از ارتقای فرهنگ ساخت و بهره‌برداری سرویس‌های بهداشتی دارد. اگرچه در این زمینه با کمبودهایی روبه‌رو هستیم اما براساس آمار هم‌اینک احداث ۱۳۵ سرویس‌بهداشتی جدید در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

مجید فراهانی 
ارتقای سطح سلامت و انضباط مالی و مقابله با تخلفات مالی و محاسباتی یکی از انتظارات بحق شهروندان از شورای شهر است؛ انتظاری که متأسفانه طی ادوار شورا تاکنون به آن پاسخ مناسب و در‌خور شأنی داده نشده ‌و زمینه‌ساز بی‌اعتمادی شهروندان نسبت به سلامت مالی اداره شهر شده است. براساس تبصره‌۴ مصوبه «اصلاحیه مصوبه انتخاب ذی‌حساب و عوامل ذی‌حسابی در شهرداری تهران، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه»، ذی‌حسابان موضوع این مصوبه موظف بوده‌اند نسبت به بررسی اسناد و فرایند ایجاد تعهد در مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها، معاونت‌ها و سایر واحدهای تابعه و ذیربط شهرداری تهران اقدام و پس از تطابق آن با قوانین و مقررات موضوعه و بودجه مصوب، اسناد هزینه را تأیید کنند. به‌رغم گذشت ۱۳‌سال از این مصوبه، همچنان برخی شرکت‌ها و سازمان‌ها از اجرای این امر سر  باز می‌زنند، ضرورت دارد، شهرداری به بی‌توجهی به مصوبات شورا در حوزه نظارت مالی در حین خرج پایان دهد.

زهرا صدراعظم نوری 
کاش صداوسیما همانطور که به برخی فرصت می‌دهد تا از نقاط ضعف شهرداری بگویند، به شهرداری تهران نیز فرصت دهد تا از تلاش‌هایشان در کنار نقاط ضعف‌شان نیز گزارشی ارائه دهند. همزمان با بارش برف، درختان سنگین‌شده، خودشان و یا شاخه‎هایشان می‌شکند. به شهردار منطقه یک تذکر می‌دهم که نسبت به جمع‌آوری درختان شکسته‌شده اقدام کند.

    رانتی‌شدن فعالیت‌های نوآورانه سم است

‌رئیس شورای شهر تهران با اشاره به لزوم جلوگیری از رانتی شدن فعالیت‌های نوآورانه گفت: «برای تحقق شهر هوشمند، ابتدا باید همه اطلاعات شهر به‌صورت پایه‌ای به هم متصل شود.» محسن هاشمی‌رفسنجانی، پس از سخنان ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، ادامه داد: «طی روزهای گذشته با افزایش قیمت سوخت شاهد بودیم که چه مسئله‌ای ایجاد شد و تعدادی کشته و مجروح در سراسر کشور بر جای گذاشت؛ بنابراین پایه قرار دادن مسائل رانتی و یارانه‌ای برای هر فعالیت اقتصادی در آینده نیز می‌تواند سم باشد؛ چراکه گروهی جذب این فعالیت‌ها می‌شوند که برای حذف آن نیازمند جراحی هستیم و جراحی نیز عارضه ایجاد می‌کند .به هر حال ناگزیر به هوشمندسازی‌ شهر هستیم و لازمه شهر هوشمند این است که همه ارگان‌ها دیتاهای خود را به اشتراک بگذارند؛ این در حالی است که متأسفانه این مسئله نادیده گرفته شده و سازمان‌ها، اطلاعات و داده‌هایشان را ‌یک سرمایه فرض می‌کنند. به‌طور مثال زمانی که می‌خواهیم در شهرداری خیابانی را حفاری کنیم، نمی‌دانیم زیر زمین مسیر کابل و لوله‌ها کجاست  یا ارباب‌رجوع زمانی که مسئله‌ای را می‌خواهد برطرف کند با روند پیچیده بوروکراسی مواجه می‌شود.» هاشمی‌رفسنجانی از آمادگی شهرداری برای ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیانی که معاونت علمی در راستای حل مشکلات شهری به شورا معرفی می‌کند، خبر داد و گفت: «مدیریت شهری پایتخت از هر شرکت و استارتاپی که معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به شورا معرفی کند، حمایت می‌کند.»

سهم شهرداری از استارتاپ‌ها پرداخت شود

سید ابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران پس از شنیدن سخنان معاون رئیس‌جمهور، بر لزوم پرداخت عادلانه سهم شهرداری از سوی استارتاپ‌ها تأکید کرد و گفت: «اگر امروز استارتاپ‌ها نظیر تاکسی‌های اینترنتی در شهر تهران فعالیت می‌کنند و فعالیت مؤثر هم دارند به سبب میلیاردها تومان سرمایه‌ای است که از سوی شهرداری درخصوص ایجاد زیرساخت‌ها و آماده‌سازی‌ بزرگراه‌ها هزینه شده است. بنابراین باید سهم مدیریت شهری عادلانه حفظ شود.»

 دستگاه‌های دولتی با مدیریت شهری همکاری نمی‌کنند

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهر‌سازی‌ و معماری شورا هم در ادامه اظهار کرد: «بعد از گذشت سال‌ها هنوز بیشتر دستگاه‌های دولتی اهتمامی در به اشتراک‌گذاری اطلاعات در مدیریت شهری ندارند، درحالی‌که این امر می‌تواند در اتخاذ تصمیمات و سیاستگذاری‌ها بسیار راهگشا باشد. پیشنهاد‌های آقای ستاری هم بهتر است پس از بومی‌سازی‌ در حوزه ماموریت‌های شهری تبدیل به طرح‌های قابل تحقق شود. این زمینه در شورا و شهرداری وجود دارد و این استقبال صورت می‌گیرد؛ مشروط بر اینکه طرح‌ها تحقق‌پذیر باشد.»

 شهرداری باید به‌روز شود

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه نمی‌توانیم خودمان را محصور و بعد با دنیا رقابت کنیم، گفت: «عده‌ای در کشور می‌خواهند اینترنت ملی را جایگزین اینترنت جهانی کنند. ‌یک‌سال پیش مصوبه‌ای داشتیم با عنوان ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون که تاکنون اجرا نشده است، چراکه از همان زمان تا‌کنون برخی در شهرداری تنها برای مغازه‌داران حقی قائل بودند و هم‌اکنون نیز همین نگاه وجود دارد، اما شهرداری باید تغییر کند و به‌روز شود. ما برای رسیدن به درآمد پایدار حتما نیاز داریم که فناوری‌های نو و ورود به مشاغل جدید را به رسمیت بشناسیم و ازآن استفاده کنیم.»

 لزوم عبور از سد بوروکراسی

الهام فخاری، دیگر عضو شورای شهر تهران اما خطاب به ستاری گفت: «نه‌تنها دولت و شهرداری بلکه جامعه ما گرفتار موانعی از قبیل بوروکراسی، انواعی از رانت و قدرت‌هایی که سلیــقه‌ای تصمیـم می‌گیرنـد اسـت.  نوآوری پیش‌نیاز‌ها و بایسته‌هایی دارد که کشور ما در این موارد قابل قیاس با سنگاپور و سایر مکان‌هایی که از آن نام بردید نیست.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید