• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 29 آبان 1398
کد مطلب : 88185
+
-

واکنش مجلس به حوادث اخیرکشور

مجلس
واکنش مجلس به حوادث اخیرکشور

«برگزاری نشست کمیسیون امنیت‌ ملی با مسئولان امنیتی و اطلاعاتی» ، «دعوت مجلس از مسئولان امنیتی و اطلاعاتی برای حضور در نشست یکشنبه آینده مجلس» ، «لغو تعطیلی هفته آینده بهارستان» ، «نگرانی از سبک برخورد با مردم معترض و نداشتن آمار دقیق و مستند از تعداد بازداشت‌شدگان» و « عدم نظارت مجلس بر محل نگهداری بازداشت‌شدگان و نگرانی بابت تکرار فاجعه کهریزک» سرخط واکنش‌های مجلس در چهارمین روز اعتراضات بنزین بود. مجلس دیروز آخرین نشست علنی‌اش در هفته جاری را برگزار کرد و تا 4 روز آینده نشست علنی نخواهد داشت و در این فرصت نمایندگان شهرهایی که اعتراضات به گرانی بنزین در آنها در جریان است همان ساعات اولیه بعد از پایان نشست عازم حوزه‌های انتخابیه‌شان شدند.

آمار مجلس مستند نیست
نگرانی از تکرار کهریزک ، بی‌خبری مجلس از میزان دقیق کشته‌شدگان و آمار بازداشت‌شدگان و محل نگهداری بازداشت‌شدگان از یک سو و نداشتن شمائی دقیق از میزان آسیب‌های وارده به کشور درپی خرابی‌های به‌بارآمده از اعتراضات اخیر همگی سبب شده است که مجلس در جریان پرداختن به روند اعتراضات به حاشیه رانده شود و نمایندگان در گفت‌وگوهای رسمی و غیررسمی‌شان بر نامحرم بودن در جریانات پیش‌آمده تاکید کنند. قریب به اتفاق نمایندگان در پاسخ به سوالات رسانه ها در مورد تعداد کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان روزهای اخیر اعلام کردند که آمار رسمی ندارند و هرچه به آنها گزارش شده براساس حدس و گمان است، چنانچه محمود صادقی، نماینده تهران در این باره به همشهری گفت: رقم‌های متفاوتی در مورد کشته‌شدگان و بازداشتی‌ها به ما اعلام‌ می‌شود که مستند نیستند. او افزود: در مورد بازداشت‌شدگان به جد نگران هستیم که فجایعی مانند کهریزک تکرار شود. مجلس باید در جریان و ناظر اقدامات صورت‌گرفته باشد اما متاسفانه تاکنون چنین فضایی شکل نگرفته است. در جریان حوادث سال 88 و با انتقال جمعی از معترضان در سوله‌ای در کهریزک که برای نگهداری اشرار خطرناک درنظر گرفته شده بود، جمعی از دستگیرشدگان جان باختند، این بی‌تدبیری با واکنش جدی مقام معظم رهبری روبه‌رو شد و فاجعه کهریزک نامیده شد.

کمیسیون امنیت از ظرفیتش برای نظارت بر روند بهره بگیرد
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه ، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز با ابراز نگرانی از شرایط ایجادشده به همشهری گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و در رأس آن مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون باید از ظرفیت کمیسیون برای نظارت بر روند امنیتی و انتظامی بهره بگیرد و مانع از این شود که مردمی که به صرف اعتراض مدنی وارد خیابان‌ها شده‌اند دارای پرونده امنیتی شوند. او تاکید کرد: در این شرایط باید مسئولان دقت کنند که با پرونده‌سازی برای مردمی که دلسوز کشور و نظام هستند سبب هزینه‌سازی بیشتر برای کشور نشوند و حساب مردم معترض را از سوء‌استفاده‌کنندگان جداکنند. 

 در کنار بی‌خبری و عدم نظارت مجلس از روند برخورد با معترضان، استمرار اعتراضات نیز جمعی از نمایندگان را به دلیل ضربه زدن به ظرفیت‌های شهری حوزه انتخابیه‌شان نگران کرده است. در همین راستا مسعود رضایی، نماینده شیراز با بیان اینکه اعتراضات در شیراز طی 4 روز گذشته شهر شیراز را به معنای کلمه تخریب کرده، به همشهری گفت: از جمعه شب که به تهران برگشتم به صورت لحظه به لحظه در جریان اعتراضات به گرانی بنزین هستم و متاسفانه حمله به مراکز دولتی، پمپ‌بنزین‌ها و فروشگاه‌ها و بانک‌ها سبب شده چهره شهر تخریب شود. او با بیان اینکه از نمایندگان دیگر شهرها شنیده‌ام که بعد از شیراز، بهبهان، کرج و اصفهان دیگر شهرهایی هستند که آسیب‌های جدی‌ای به آنها وارد شده، ادامه داد: باید برای شرایط پیش‌آمده تدبیر جدی کرد و امیدواریم بعد از بازگشت به مجلس در جلسه روز یکشنبه که قرار است مسئولان دولتی و اطلاعاتی و قضایی هم حضور یابند بتوانیم در قالب مصوبه‌ افزایش نرخ بنزین تصمیمات کارشناسانه و بجایی بگیریم که هم معترضان قانع شوند و هم این روند خاتمه یابد. او تاکید کرد که باید صف مردم معترض را از معاندان نظام که همیشه مترصد زمان برای ضربه زدن به کشور هستند جدا کرد و به مردم پاسخ درست داد. 

مشکل اینترنت ضربه مهلک  به اقتصاد کشور
ورای استمرار بازداشت‌ها و نگرانی از سبک برخورد با مردم معترض از دیگر نکاتی که مورد نقد نمایندگان است قطع اینترنت در 4 روز گذشته و تاثیرات منفی آن در حوزه اقتصادی و اجتماعی است در همین راستا هم دیروز مصطفی کواکبیان، نماینده تهران با انتقاد از محدودیت‌های اعمال‌شده اخیر در حوزه اینترنت در کشور تاکید کرد: این موضوع فیلترینگ و خطوط اینترنتی ضربه مهلکی به اقتصاد کشور می‌زند. او در جلسه علنی دیروز مجلس در تذکر شفاهی گفت: با توجه به مسائلی که اخیرا پیش‌آمده پیشنهادی داده شد که هفته آینده جلسه داشته باشیم؛ به همین دلیل لازم است سران سه قوه در مجلس حضور پیدا کنند تا موضوع بنزین و کنترل قیمت‌ها را با حضور نمایندگان مورد بحث و بررسی قرار دهیم. وی ادامه داد: موضوع فیلتر و خطوط اینترنتی ضربه مهلکی به اقتصاد کشور می‌زند. اکنون بیمارستان‌ها و موضوع صادرات و واردات در این حوزه به شدت مشکل دارد.

خبر خوش برای زندانیان

 نگرانی نمایندگان مجلس از عدم‌نظارتشان بر وضعیت بازداشت‌شدگان و همچنین نگرانی‌هایشان از تکرار فاجعه کهریزک در سال 88در حالی است که یک روز قبل‌تر حجت‌الاسلام والمسلین سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه از سرکشی نمایندگان به زندان‌ها استقبال کرده بود. رئیسی در دیدار با اعضای فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس گفته بود: بازدید و سرکشی نمایندگان مجلس از زندان‌ها جهت دنبال کردن مشکلات آنها در مجلس، حتما می‌تواند مشکلات قوه قضاییه در حوزه زندان‌ها ازجمله بودجه و اعتبارات و بعضی از مسائل را کاهش دهد. وی در مورد انتقال زندانیان به محل سکونتشان که خواسته برخی نمایندگان حاضر در نشست بود، از در دستور کار قرار گرفتن این موضوع خبر داد و گفت: در همایش مشهد به روسای کل دادگستری‌ها تأکید کرده‌ام که اگر در این زمینه مانعی نباشد، حتما محل زندان آنجایی باشد که تسهیل دسترسی خانواده و ملاقات فراهم است. رئیسی با اشاره به دغدغه برخی از نمایندگان مجلس در رابطه با تقلیل مجازات حبس، اظهار کرد: قانون در این رابطه حتما نیاز به بازنگری دارد و از ابتدای ورود به قوه قضاییه، از معاونت حقوقی خواسته‌ام که با همکاری مجلس، حقوقدانان و قضات مجرب، اصلاحیه‌ها را دنبال کنند و کمیسیون قضایی هم در این زمینه وقت بگذارند که البته در این زمینه وقت گذاشتند و لازم است از اعضای کمیسیون قضایی مجلس تشکر کنم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :