• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 25 آبان 1398
کد مطلب : 87866
+
-

کتابگردی مسجدجامعی در آغاز هفته کتاب

تهرانگردها دیروز همزمان با ولایت پیامبر اکرمص به دیدار اهالی فرهنگ و نویسندگان حوزه دینی رفتند

مجید جباری _ خبرنگار

تهرانگردی این هفته احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران دیروز همزمان با ولادت پیامبر اکرم(ص) و به مناسبت آغاز هفته کتاب به دیدار با اهالی فرهنگ و نویسندگان اختصاص داشت. گروه تهرانگرد در نخستین برنامه خود به خانه استاد حسین فتاحی، نویسنده حوزه کودک و نوجوان رفتند و با او دیدار و گفت‌وگو کردند. این نویسنده صاحب‌نام که از پیشگامان ادبیات کودک و نوجوان است، 10سال پیش جمع‌آوری داستان‌هایی را درباره پیامبر از احادیث و کتاب‌های مختلف آغاز کرد و حدود 2هفته پیش کتاب 365روز با پیامبر را به بازار کتاب عرضه کرد.

احمد مسجدجامعی در این دیدار گفت: «از اینکه این کتاب پیش از سالروز ولادت حضرت رسول منتشر شد و در دسترس عموم قرار گرفت، خرسندم.» او با بیان اینکه در 40سال اخیر بیش از 3هزار کتاب درباره پیامبر منتشر شده است، عنوان کرد: «تبدیل روایات و احادیث به قصه به‌نحوی که پیام روایت و حدیث حفظ شود و همچنین برای خوانندگان کودک و نوجوان جاذبه داشته باشد، نیازمند طی مراحل مختلفی است و دشواری‌های خود را دارد.» او ادامه داد: «موضوع مهم دیگر درخصوص این کتاب ارزشمند تصویرگری است که کاری دشوار محسوب می‌شود؛ چراکه باید در عین مقبولیت برای اهالی تاریخ و هنر دارای وجاهت دینی هم باشد.» 

دومین برنامه تهرانگردها دیدار با سیدضیاء هاجری، مترجم قرآن مجید بود. ترجمه هاجری، استاد زبان و ادبیان فارسی آخرین ترجمه قرآن مجید به‌حساب می‌آید. ترجمه این نسخه از قرآن پس از 40بار ویرایش هنوز مجوز نشر نگرفته، اما با کلیات آن موافقت شده است. مسجدجامعی در این‌باره گفت: «ترجمه قرآن پایه تحول زبان فارسی است. اعتلای زبان فارسی یکی از وجوه ترجمه قرآن بوده و به کشف لغات مختلف منجر شده است.» او با بیان اینکه انتشار این نسخه از قرآن که بزرگ‌ترین آسمانی‌نامه نامگذاری شده است، به‌عنوان کاری ارزشمند باید دست‌کم با تیراژ محدود منتشر شود و عدم‌انتشار آن به عقیده من کار خوبی نیست.» 
مسجدجامعی سپس خواست که موانع انتشار قرآن با ترجمه استاد هاجری برطرف شود، چرا‌که این نسخه می‌تواند برای حوزه‌های تخصصی مؤثر و مفید باشد. او تأکید کرد: «من هم تلاش و پیگیری می‌کنم که این گنجینه زبان فارسی منتشر شود.» 
دیدار با استاد میثاق امیرفجر، نویسنده و محقق صاحب‌نام سومین مقصد تهرانگردها بود. تالیف کتاب 20جلدی پیامبر اعظم، اشراق، داستان پیامبران، امیرکبیر، فجر اسلام و... ازجمله آثار این نویسنده است. او همچنین بیش از 60کتاب تالیفی و ده‌ها مقاله در زمینه‌های مختلف دارد. عضو شورای شهر تهران با اشاره به شخصیت این نویسنده بزرگ، گفت: «میثاق امیرفجر از نویسندگان شناخته شده است که بعد از انقلاب نخستین روایت‌هایی که درباره پیامبر در سبک جدیدی گفته شد، توسط او صورت گرفت.» مسجدجامعی اضافه کرد: «او آثار تاریخی پیامبر را براساس دوره و طبقه‌بندی‌های مختلف در چندین جلد نوشته ‌و هم‌اکنون به زندگانی امیرالمومنین(ع) می‌پردازد.»‌

این خبر را به اشتراک بگذارید