• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 18 آبان 1398
کد مطلب : 87194
+
-

جشن چای ترش در «علوه»

جشن چای ترش در «علوه»

سیده زهرا عباسی _ خبرنگار

  جشنواره برداشت چای ترش روستای علوه در شهرستان کارون استان خوزستان جمعه دراین روستا برگزار شد. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری، شکرانه برداشت چای ترش علوه و نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات محلی از برنامه‌های این جشنواره بود. چای ترش هرچند به تازگی در این روستا احیا شده است، اما در دهه‌های گذشته یکی از محصولات اصلی آن محسوب می‌شده. سال 77 زمانی که ابوهاشم در۶۵سالگی دارفانی را وداع گفت، تولید چای دراین روستا هم بعد از چند دهه متوقف شد. چند سالی از مرگ ابوهاشم گذشت که ابوعلی قصد کرد مجدد کشت چای ترش را در این روستا احیا کند، اما تلاش او برای یافتن بذر این چای بی‌نتیجه ماند. سرانجام با زیر و رو کردن وسایل داخل صندوق‌های چوبی مرحوم ابوهاشم، چشم ابوعلی به پلاستیک کوچک گره خورده‌ای افتاد که 3دانه بذر از این چای داخل آن بود و آنها را در زمینی کنار رودخانه کارون بدون اینکه کسی اطلاع داشته باشد، کاشت. حالا امروز حتی در حیاط منازل اهالی روستای علوه هم چای ترش کشت می‌شود.

دبیر جشنواره چای ترش روستای علوه هم این موضوع را تایید می‌کند و به همشهری می‌گوید: علوه به روستای دمنوش‌های استان خوزستان مشهور است و درآن علاوه بر چای ترش، زعفران، کنجد، انگور و بسیاری از گونه‌های دیگر کشت می‌شود. ما می‌گوییم در روستای علوه بهشت در بهشت است، زیرا در میان نخلستان‌ها تاکستان یا هر چیز دیگری می‌بینید.  حسن ناصر هدف از برگزاری جشنواره چای ترش بعد از جشنواره انگور و خرما را معرفی ظرفیت‌های شهرستان کارون می‌داند و می‌افزاید: سطح زیرکشت چای ترش 15هکتار است که همه 35خانوار روستا با جمعیت 342نفر به کشت آن مشغول هستند و ما در جشنواره از برداشت تا بسته‌بندی این محصول را به نمایش گذاشتیم.  

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کارون با اشاره به برپایی 10غرفه از روستاهای دیگر دراین رویداد، اجرای موسیقی محلی، عرضه صنایع‌دستی و خوراکی‌های سنتی، نمایش بسته‌بندی محصول خرما و چای ترش مانند اخرازه‌بافی و اجرای گردشگری نوین چون آفرودسواری در بیابان را از برنامه‌های حاشیه‌ای این رویداد یک روزه اعلام می‌کند.  او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به احیای برخی از صنایع‌دستی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: بسیاری از افراد خوزستان را به عنوان یک بیابان می‌شناسند درحالی‌که ما با احیای صنایع‌دستی منطقه و ساماندهی بیش از 30 نوع غذای محلی نشان دادیم که حتی بیابان هم ظرفیت‌های گردشگری بسیاری دارد که می‌تواند با کمی خلاقیت از آن‌ها استفاده و با اشتغال‌زایی هم کمک کرد. 
 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :