• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 18 آبان 1398
کد مطلب : 87140
+
-

اما و اگرهای رضایت از عدلیه

مسئولان ارشد قضایی از رضایت مردم از رویکرد جدید قوه قضاییه خبر می‌دهند


طی یک هفته گذشته مسئولان ارشد قوه قضاییه از نتایج یک نظرسنجی سخن گفتند که براساس آن 76درصد مردم از رویکرد دستگاه قضایی در برخورد با مفاسد اعلام رضایت کرده‌اند. به گفته غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، این افکار‌سنجی توسط «وزارت اطلاعات» انجام گرفته است. پنجشنبه گذشته، این نظرسنجی مورد اشاره دادستان کل کشور نیز قرار گرفت. محمدجعفر منتظری که در همایش دادستان‌های سراسر کشور سخن می‌گفت، اظهار داشت: «پس از انتصاب رئیس جدید قوه قضاییه در جامعه یک امیدی ایجاد شده و در افواه و نظرسنجی‌ها این مسئله مشاهده شده است و امید مردم و توجهی که به دستگاه قضایی دارند، به 76درصد رسیده است. این، عدد بسیار بالایی است. این مقطعی است. اگر جامعه عملکرد ما را ببیند و این عملکرد در راستای تحقق خواسته رهبری و سیاست‌های رئیس قوه باشد، میزان رضایت بالاتر می‌رود؛ در غیر این صورت نظر مردم هم باز خواهد گشت.»
موضوع این نظرسنجی، پیش از این توسط ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه نیز مطرح شده بود. او اما هشدار داد که این رضایتمندی نباید مقطعی باشد؛ رئیسی 13آبان‌ماه در جلسه شورای‌عالی قوه قضاییه با اشاره به نتایج این نظرسنجی خاطرنشان کرد: آماری که هم‌اکنون در باب رضایتمندی مردم از رویکرد دستگاه قضایی به‌دست آمده است، برای ما مسئولیت‌آور است. اینکه نگاه عموم مردم مثبت شود، در گرو اقدامات ماست و اگر این اقدامات دنباله نداشته و مقطعی باشد، نظر مردم برمی‌گردد؛ لذا این نرخ‌ها قطعی نیست و همه‌‌چیز به تلاش و پیگیری ما بستگی دارد. رئیس قوه قضاییه خطاب به مسئولان عالی قضایی گفت: از طرفی، نباید فراموش کنیم که بین رویکرد کلی قوه قضاییه و آنچه در محاکم می‌گذرد، باید تفاوت قائل شد؛ یعنی ممکن است مردم از رویکرد دستگاه قضایی در مبارزه با فساد، رونق تولید و... رضایت داشته باشند، اما مثلا از رفتار قضات یا کارکنان راضی نباشند.
صرف‌نظر از نظرسنجی‌های اعلام شده از سوی مسئولان عالی قضایی مبنی بر رضایت درصد بالایی از مردم از عملکرد عدلیه، رویکرد جدید قوه قضاییه همزمان با انتصاب رئیسی به ریاست دستگاه قضایی مورد تحسین بسیاری از چهره‌ها و افراد از گروه‌های سیاسی گوناگون قرار گرفته است. دوره موسوم به «تحول» که «مبارزه با فساد» مهم‌ترین و محوری‌ترین شعار آن محسوب می‌شود و برگزاری دادگاه‌های ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی و محاکمه دانه‌درشت‌ها بارزترین مشخصه آن است. بخشی از رویکرد جدید قوه قضاییه در دوره ریاست رئیسی به پاکسازی قوه از عناصر، افراد و شبکه‌های فاسد مربوط است؛ در این دوره علاوه بر ده‌ها قاضی فاسد که از سمت خود برکنار شده‌اند، تعدادی از مدیران ارشد دستگاه قضا به اتهام ارتباطات ناصواب و اعمال نفوذ در پرونده‌ها و فساد بازداشت و تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.
عملکرد رئیسی، روز گذشته تقدیر رئیس دفتر مقام معظم رهبری را به‌دنبال داشت؛  محمد محمدی‌گلپایگانی در سخنانی با تقدیر از اقدام انقلابی رئیس جدید قوه قضاییه در برخورد با مفسدان اقتصادی در جامعه، گفت: امیدواریم رئیس جدید قوه با این اقدام جرأت فساد را در جامعه به هیچ فرد و مسئولی ندهد.


جدال توییتری آشنا و قاضی‌زاده

اعلام نتایج نظرسنجی وزارت اطلاعات مبنی بر رضایت مردم از اقدامات قوه قضاییه موضوع بحث‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی بود؛ حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور طی یک یادداشت کنایه‌آمیز در حساب توییتر خود نوشت: «اگر می‌خواهید مردم ادعاها را باور کنند، نام و سابقه مؤسسات نظرسنجی، جامعه نمونه، مدل نمونه‌گیری، حجم و پراکنش نمونه، سؤالات و داده‌های خام نظرسنجی را در دسترس عموم قرار دهید و نتایج را به‌صورت کامل منتشر کنید. نظرسنجی، دماسنج و فشارسنج اجتماعی است. آن را بی‌اعتبار نکنید.» این یادداشت مشاور رئیس‌جمهور، واکنش یک عضو هیأت‌رئیسه مجلس را به‌دنبال داشت؛ سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در پاسخ به آشنا نوشت: «وزارت اطلاعات دولت آقای روحانی آماری از موفقیت و امیدآفرینی قوه قضاییه داده است. سرشاخه عملیات روانی دولت در آمار تشکیک کرده است. حسام‌الدین آشنا که روزگاری معاون وزارت اطلاعات بوده، آمارهای وزارت را قبول ندارد؟ آقایان، یک نفر دارد کار می‌کند، به جای تلاش برای متوقف کردنش، شما هم کار بکنید.»

این خبر را به اشتراک بگذارید