• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 13 آبان 1398
کد مطلب : 86880
+
-

رکوردشکنی در دل صحرا با موتور جنگنده

مهندسان در تلاش هستند با خودروی بلادهاند، رکورد بیشتر از ۱۶۰۰ کیلومتر بر ساعت را در صحرای آفریقای‌جنوبی ثبت کنند

رکوردشکنی در دل صحرا با موتور جنگنده

  آزمایش‌های خودروی ساخته‌شده توسط شرکت رولزرویس که از موتور جت بهره گرفته و قرار است رکورد سرعت را بشکند، در صحرای آفریقای‌جنوبی آغاز شده است. طراحان این خودرو امیدوارند بتوانند رکورد ۱۶۰۹ کیلومتر بر ساعت را روی زمین ثبت کنند که یک اقدام هیجان‌انگیز به‌حساب می‌آید. مشخص است که این رکوردشکنی به برنامه‌ریزی بسیار دقیق علمی و مهندسی نیاز دارد و کوچک ترین خطایی می‌تواند یک حادثه مرگبار را رقم بزند.
خودروی مافوق صوت بلادهاند طی آزمایش‌های صورت‌گرفته، چندی پیش توانست سرعت 5/537کیلومتر در ساعت را ثبت کند. مهندسان برنامه‌ریزی کرده‌اند که رکورد 1228کیلومتر بر ساعت فعلی را که 22سال پیش توسط اندی گرین در صحرای بلک‌راک در نوادا ثبت شده، بشکنند. نام خودروی مافوق صوتی که این فرد با آن رانندگی کرد تراست بود. آقای گرین این بار هم با رانندگی با خودروی بلادهاند امیدوار است رکورد خود را جابه‌جا کند و از این‌رو وعده ارتقای رکورد قبلی را برای سال2020 داده است.
بلادهاند با موتور جت جنگنده یوروفایتر تایفون تقویت شده و تیم سازنده امیدوار است بتواند سرعت این خودرو را به‌صورت تدریجی و هر بار با افزایش 80کیلومتر در ساعت، به سرعت‌های بالاتر برساند. موتور جت EJ200 تا حدی توسط رولزرویس توسعه یافته و این خودرو 135هزار اسب بخار (معادل بیش از 150 اتومبیل فرمول یک) نیرو تولید خواهد کرد. بلادهاند LSR تحت آزمایش‌هایی قرار دارد تا در سال2020 یا 2021 بتواند برای راندن در محیط گل‌آلود و سطوح نمکی منطقه هاکسکینپان در صحرای آفریقای‌جنوبی آماده شود. اگر این موفقیت حاصل شود، طراحان امیدوار می‌شوند که بتوانند سرعت این خودرو را به بیشتر از 1600کیلومتر در ساعت که بی‌سابقه است، برسانند. براساس گزارش مجله موتوراسپرتز، در نخستین آزمایش که روز 25اکتبر انجام شد، سرعت خودرو به 160کیلومتر در ساعت رسید، در آزمایش دوم 320کیلومتر در ساعت را طی کرد و در سومین و آخرین آزمایش رکورد 537کیلومتر را ثبت کرد. اندی گرین، راننده بلادهاند، می‌گوید: ما تاکنون آزمایش‌های موفقیت‌آمیزی داشته‌ایم که در آخرین مورد به حداکثر سرعت 537کیلومتر در ساعت رسیده‌ایم. در واقع طی ۲۰ ثانیه به سرعت ۵۳۷ کیلومتر در ساعت رسیده‌ایم. ما با یک باد مخالف قوی با سرعت 24کیلومتر در ساعت مواجه شدیم و این موضوع در حرکت ماشین محدودیت ایجاد کرد. ما خوشحالیم، چراکه این آزمایش از نظر ما موفقیت‌آمیز بود و ما اکنون آماده‌ایم که سرعت‌های بالاتر را آزمایش کنیم.
مسیر 16کیلومتری مسابقه، براساس آنچه برگزارکنندگان اعلام کرده‌اند بزرگ‌ترین منطقه‌ای است که به‌صورت دستی برای رویدادهای ورزشی اتومبیل‌رانی آماده شده است. براساس دستور مقامات رسمی آفریقای‌جنوبی، مردم بومی 16هزار و 239تن سنگ را از 22کیلومترمربع صحرای خشک جمع‌آوری کرده‌اند. این خودروی 5/7تنی به‌صورت قطعه‌قطعه و با هواپیما به آفریقای‌جنوبی منتقل شد تا از هرگونه ضربه و تکان ناگهانی که ممکن است تنظیمات دقیق آن را برهم بزند جلوگیری شود. سپس این قطعات در صحرا دوباره به یکدیگر وصل و خودرو بازسازی شد. در طول آزمایش‌ها، داده‌ها به وسیله 192سنسور فشار که جریان هوا را در خودرو اندازه‌گیری می‌کنند گردآوری می‌شوند. این کار هنگامی صورت می‌گیرد که خودرو شتاب می‌گیرد و بعد از اینکه راننده ترمز کرد، ترمزهای هوا و چترهای کاهنده سرعت برای کاهش سرعت خودرو وارد عمل می‌شوند.
این کار امکان تجزیه و تحلیل واکنش‌های خودرو را در شرایط مختلف فراهم  و امکان ایجاد تنظیمات مختلف را پیش از رکوردگیری میسر می‌کند.
در خودروی بلادهاند برای ثبت رکورد اصلی علاوه بر موتور جت که در واقع موتور استفاده‌شده در جنگنده یوروفایتر است از راکت با پیشرانه تک‌ماده‌ای استفاده می‌شود.
مارک چپمن، مدیر مهندسی بلادهاند LSR ، به مجله موتوراسپرتز گفته است: تبدیل بلادهاند از یک خودروی طراحی‌شده برای راندن در باند فرودگاه به‌خودرویی که قادر به دستیابی به سرعت مافوق صوت در مسیر کویری باشد کار کوچکی نبوده است. تیم مهندسان، صنعتگران، سازندگان و تکنیسین‌ها همه موانع را رفع کرده‌اند تا این خودرو طی فقط چند‌ماه به‌روزرسانی شود. به‌عنوان نمونه، چرخ‌ها به‌طور خاص برای این صحرا طراحی شده‌اند، اما آزمایش‌کردن آنها با سرعت‌های بالا قبل از رکوردگیری بسیار مهم است.
گرین گفت: بعد از سال‌ها کار برای آماده‌کردن این خودرو و تقریبا یک‌دهه پیگیری از دولت آفریقای‌جنوبی برای آماده‌سازی‌ مسیر صحرا، حالا از اینکه اینجا هستیم خوشحالیم. طی چند هفته آینده به ما اجازه آزمایش و تمرین تیم داده خواهد شد و ما سال آینده برای ثبت یک رکورد جهانی آماده خواهیم شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید