• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 29 مهر 1398
کد مطلب : 85935
+
-

تشخیص نشان استاندارد جعلی کالاها

تشخیص نشان استاندارد جعلی کالاها

جعل نشان استاندارد مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است. با وحید مرندی مقدم- معاون سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران- گفت‌وگو کرده‌ایم.

چه فرآورده‌هایی مشمول استاندارد اجباری است؟
 اظهار اطلاعات برای همه فرآورده‌هایی که مشمول استاندارد اجباری هستند از مسیر جداگانه‌ای صورت می‌گیرد و برای بقیه اقلام کالایی که به حکم قانون، الزاما نباید پروانه استاندارد دریافت کنند اما باید پوشش استانداردها بر آنها لحاظ شود نیز، مسیر دیگری با عنوان اظهاریه انطباق که در دنیا مرسوم است که مدل ایرانی آ‌ن‌ را تدوین کرده‌ایم . در مرحله نخست، امسال این کار به‌صورت آزمایشی انجام و از سال آینده فراگیر می‌شود.

استاندارد موادغذایی چگونه اعمال می‌شود؟
از حدود 100قلم کالای مشمول استاندارد اجباری حدود 30درصد (300کالا) مربوط به فرآورده‌های غذایی و بقیه مربوط به مواد بهداشتی، محصولات صنعتی و... است. در این چارچوب بازرسی معمول سازمان استاندارد با دریافت نمونه کالاها از سطح بازار صورت می‌گیرد. بر این اساس امسال 30هزار نمونه کالا از سطح بازار خریداری و 100هزار بازرسی در زمینه نصب نشان استاندارد روی کالاها انجام شده است. علاوه بر این، واحدهای تولیدی ملزم به داشتن مسئول کنترل کیفیت مستقر خطوط تولید هستند.

مردم استانداردهای جعلی را چگونه تشخیص دهند؟
متأسفانه برخی تولیدکنندگان و فروشندگان با هدف جلب اعتماد مشتریان، نشان استاندارد را جعل می‌کنند. مصرف‌کنندگان جهت اطلاع از صحت این نشان باید کد 10رقمی زیر نشان استاندارد درج‌شده روی کالای مورد نظر را به شماره10001517 پیامک کنند. ظرف 15-10 ثانیه پاسخی به آنها داده خواهد شد که درآن صحت نشان استاندارد، تاریخ اعتبار، شرکت درخواست‌کننده، نوع محصول و تاریخ صدور قید شده است. درصورتی که پاسخی دریافت نشد، نشان استاندارد حک شده روی محصول جعلی است و در این شرایط مشتریان می‌توانند ضمن تماس با شماره تلفن گویای1517و مراتب را جهت بررسی و پیگیری‌های لازم به کارشناسان سازمان ملی استاندارد اعلام کنند. همچنین مردم می‌توانند از طریق تماس با تلفن گویای1518 اطلاعات لازم در مورد مشکلات احتمالی و استاندارد نبودن برخی کالاها مبنی بر اینکه در کدام شهر و محل کالا را خریداری کرده‌اند، اطلاع‌رسانی کنند تا بازرسان استاندارد نسبت به پیگیری و برخورد با تخلفات احتمالی جعل یا نداشتن نشان استاندارد این کالاها استعلام کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید